ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?
Slovensko neskrýva ambície stať sa vodíkovou veľmocou, ktorá by tento typ pohonu rozšírila aj osobnej automobilovej dopravy. Ešte o niečo skôr sa však ekologickejšia alternatíva spaľovákov môže uplatniť v tej hromadnej. Trochu prekvapivo už dokonca vznikol aj vôbec prvý slovenský vodíkový autobus.
Začiatkom augusta firma Rošero – P v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach predstavila výsledok dlhodobého vývoja, ktorý prišiel slávnostne odhaliť aj minister hospodárstva Richard Sulík. Práve on je veľkým zástancom vodíkového pohonu v doprave, o čom svedčí aj podpora jeho rezortu v oblasti budovania prvých vodíkových čerpacích staníc v našej krajine.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
Hoci Slovensku zatiaľ kritická infraštruktúra pre využívanie vodíka chýba, v budúcnosti sa to môže zmeniť. Záujem o autobus už prejavili župani Prešovského a Košického samosprávneho kraja, ktorí by ho chceli nasadiť do mestskej hromadnej dopravy.
O vývoji vozidla a spolupráci firmy zo Spiša s Technickou univerzitou v Košiciach sme sa rozprávali s výkonným riaditeľom spoločnosti Rošero – P Daliborom Draveckým a prof. Ing. Tomášom Brestovičom, PhD., ktorý viedol tím spolupracovníkov zo Strojníckej fakulty TUKE.
V rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Ako vznikla spolupráca firmy Rošero a TUKE pre vývoj prvého slovenského autobusu na vodík?
- V čom je tento autobus výnimočný a aké technológie využíva?
- Aké výzvy priniesol vývoj vodíkového autobusu?
- Aké sú ďalšie plány s jeho vývojom a testovaním?
- Dostane sa prvý vodíkový autobus zo Slovenska aj do zahraničia?
Vodíkový autobus vyvinutý v spolupráci Rošero a TUKE je na Slovensku vôbec prvý svojho druhu. Ako vznikol nápad a začala spolupráca pri vývoji tohto dopravného prostriedku?
Odpovedá Dalibor Dravecký z Rošero:
Nápad začať s výrobou vodíkového autobusu vznikol na základe dopytov našich zákazníkov a sledovania aktuálnych trendov v rámci autobusovej dopravy.
Na základe uvedenej požiadavky sme sa už dlhší čas zaoberali technickým riešením a pri mnohých debatách s pracovníkmi Technickej univerzity v Košiciach, s ktorou spolupracujeme už niekoľko rokov na vývoji rôznych technických riešení využívaných pri výrobe našich autobusov, sme sa dohodli na spoločnom projekte s využitím metalhydridových zásobníkov vyvinutých Strojníckou fakultou.
Kto všetko sa zúčastnil vývoja vodíkového autobusu a akú úlohu zohrala vo vývoji TUKE?
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič z TUKE:
Na vývoji vodíkového autobusu sa zúčastňovala najmä Technická univerzita, ktorá sa zamerala hlavne na uskladnenie vodíka a spoločnosť Rošero – P, ktorá má dlhoročné skúsenosti s vývojom autobusov.
Okrem nich sme spolupracovali s externými dodávateľmi rôznych potrebných komponentov, ktoré nie je možné v našich podmienkach vyrobiť. Sú to batérie, elektromotor, tlakové zásobníky a iné komponenty, predovšetkým vodíkových rozvodov. Musia spĺňať vysoké nároky a normy, či už slovenské alebo európske.
V čom je slovenský vodíkový autobus Rošero výnimočný a aké technológie využíva?
Odpovedá Dalibor Dravecký:
Unikátnosť tohto autobusu je vo využití nízkotlakových metalhydridových zásobníkov na vodík, ktorých celkový pracovný tlak nepresahuje 3 MPa. To je do budúcnosti zárukou maximálnej bezpečnosti pri prevádzke autobusu.
V prípade nehody a následného poškodenia vodíkových nádob tak nastane iba „vysypanie“ obsahu nádob a nie explózia, ktorá hrozí u dnes používaných systémov pre vodíkový pohon. Ich pracovný tlak sa pohybuje od 35 do 70 MPa.
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič:
Hlavný rozdiel medzi vodíkovým autobusom vyvinutým na Slovensku a tými zo zahraničia je predovšetkým vo využití netradičného spôsobu uskladňovania vodíka v doprave. Zahraničné komerčné autobusy využívajú k uskladneniu vodíka vysokotlakové systémy s tlakom vodíka na úrovni 35 MPa. Systém, ktorý využíva náš koncept, používa nízkotlakové uskladnenie vodíka s pretlakom pri bežnej prevádzke do 1 MPa.
Tento systém využíva k uskladneniu vodíka chemickú väzbu, ktorá vzniká medzi vodíkom a vhodnou zliatinou kovov, pričom vzniká metalhydrid. Princíp uskladnenia spočíva v ukladaní atómov vodíka do medziatomárneho priestoru zliatiny, vďaka čomu sa už takto uložené atómy nezúčastňujú na vytváraní tlaku v nádobe.
Základný koncept autobusu vychádza z bežného modelu Rošero First, ktorý ponúkate vo viacerých verziách. Bolo náročné upraviť ho pre vodíkový pohon?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké komplikácie vznikli pri prestavbe a vývoji vodíkového autobusu?
- Čo s ním bude ďalej a kedy príde na cesty?
- Ako vidia odborníci vodíkovú budúcnosť Slovenska?
- Dostane sa aj do zahraničia?
- Je Sulíkové masívne pretláčanie vodíka správna cesta?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
Pracoval v Hollywoode, najväčšou výzvou bol ČERNÁK. Slovák Dávid exkluzívne odhalil zákulisie mafiánskeho filmu
rozhovor Každý tretí Slovák príde o stovky eur. Ak lietaš, tieto nároky by si určite mal vedieť (ROZHOVOR)
Slováci vyriešili problém, ktorý trápi tisíce podnikov. Profitovať z neho vieš aj ty (ROZHOVOR)
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Neviditeľní škodcovia v pitnej vode poškodzujú tvoj mozog. Výskum odhalil vážne problémy
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
TOP 10 najlepších letísk v Európe podľa dochvíľnosti: Na vrchole zoznamu je veľké prekvapenie (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP