ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?
Slovensko neskrýva ambície stať sa vodíkovou veľmocou, ktorá by tento typ pohonu rozšírila aj osobnej automobilovej dopravy. Ešte o niečo skôr sa však ekologickejšia alternatíva spaľovákov môže uplatniť v tej hromadnej. Trochu prekvapivo už dokonca vznikol aj vôbec prvý slovenský vodíkový autobus.
Začiatkom augusta firma Rošero – P v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach predstavila výsledok dlhodobého vývoja, ktorý prišiel slávnostne odhaliť aj minister hospodárstva Richard Sulík. Práve on je veľkým zástancom vodíkového pohonu v doprave, o čom svedčí aj podpora jeho rezortu v oblasti budovania prvých vodíkových čerpacích staníc v našej krajine.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
Hoci Slovensku zatiaľ kritická infraštruktúra pre využívanie vodíka chýba, v budúcnosti sa to môže zmeniť. Záujem o autobus už prejavili župani Prešovského a Košického samosprávneho kraja, ktorí by ho chceli nasadiť do mestskej hromadnej dopravy.
O vývoji vozidla a spolupráci firmy zo Spiša s Technickou univerzitou v Košiciach sme sa rozprávali s výkonným riaditeľom spoločnosti Rošero – P Daliborom Draveckým a prof. Ing. Tomášom Brestovičom, PhD., ktorý viedol tím spolupracovníkov zo Strojníckej fakulty TUKE.
V rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Ako vznikla spolupráca firmy Rošero a TUKE pre vývoj prvého slovenského autobusu na vodík?
- V čom je tento autobus výnimočný a aké technológie využíva?
- Aké výzvy priniesol vývoj vodíkového autobusu?
- Aké sú ďalšie plány s jeho vývojom a testovaním?
- Dostane sa prvý vodíkový autobus zo Slovenska aj do zahraničia?
Vodíkový autobus vyvinutý v spolupráci Rošero a TUKE je na Slovensku vôbec prvý svojho druhu. Ako vznikol nápad a začala spolupráca pri vývoji tohto dopravného prostriedku?
Odpovedá Dalibor Dravecký z Rošero:
Nápad začať s výrobou vodíkového autobusu vznikol na základe dopytov našich zákazníkov a sledovania aktuálnych trendov v rámci autobusovej dopravy.
Na základe uvedenej požiadavky sme sa už dlhší čas zaoberali technickým riešením a pri mnohých debatách s pracovníkmi Technickej univerzity v Košiciach, s ktorou spolupracujeme už niekoľko rokov na vývoji rôznych technických riešení využívaných pri výrobe našich autobusov, sme sa dohodli na spoločnom projekte s využitím metalhydridových zásobníkov vyvinutých Strojníckou fakultou.
Kto všetko sa zúčastnil vývoja vodíkového autobusu a akú úlohu zohrala vo vývoji TUKE?
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič z TUKE:
Na vývoji vodíkového autobusu sa zúčastňovala najmä Technická univerzita, ktorá sa zamerala hlavne na uskladnenie vodíka a spoločnosť Rošero – P, ktorá má dlhoročné skúsenosti s vývojom autobusov.
Okrem nich sme spolupracovali s externými dodávateľmi rôznych potrebných komponentov, ktoré nie je možné v našich podmienkach vyrobiť. Sú to batérie, elektromotor, tlakové zásobníky a iné komponenty, predovšetkým vodíkových rozvodov. Musia spĺňať vysoké nároky a normy, či už slovenské alebo európske.
V čom je slovenský vodíkový autobus Rošero výnimočný a aké technológie využíva?
Odpovedá Dalibor Dravecký:
Unikátnosť tohto autobusu je vo využití nízkotlakových metalhydridových zásobníkov na vodík, ktorých celkový pracovný tlak nepresahuje 3 MPa. To je do budúcnosti zárukou maximálnej bezpečnosti pri prevádzke autobusu.
V prípade nehody a následného poškodenia vodíkových nádob tak nastane iba „vysypanie“ obsahu nádob a nie explózia, ktorá hrozí u dnes používaných systémov pre vodíkový pohon. Ich pracovný tlak sa pohybuje od 35 do 70 MPa.
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič:
Hlavný rozdiel medzi vodíkovým autobusom vyvinutým na Slovensku a tými zo zahraničia je predovšetkým vo využití netradičného spôsobu uskladňovania vodíka v doprave. Zahraničné komerčné autobusy využívajú k uskladneniu vodíka vysokotlakové systémy s tlakom vodíka na úrovni 35 MPa. Systém, ktorý využíva náš koncept, používa nízkotlakové uskladnenie vodíka s pretlakom pri bežnej prevádzke do 1 MPa.
Tento systém využíva k uskladneniu vodíka chemickú väzbu, ktorá vzniká medzi vodíkom a vhodnou zliatinou kovov, pričom vzniká metalhydrid. Princíp uskladnenia spočíva v ukladaní atómov vodíka do medziatomárneho priestoru zliatiny, vďaka čomu sa už takto uložené atómy nezúčastňujú na vytváraní tlaku v nádobe.
Základný koncept autobusu vychádza z bežného modelu Rošero First, ktorý ponúkate vo viacerých verziách. Bolo náročné upraviť ho pre vodíkový pohon?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké komplikácie vznikli pri prestavbe a vývoji vodíkového autobusu?
- Čo s ním bude ďalej a kedy príde na cesty?
- Ako vidia odborníci vodíkovú budúcnosť Slovenska?
- Dostane sa aj do zahraničia?
- Je Sulíkové masívne pretláčanie vodíka správna cesta?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Pracoval v Hollywoode, najväčšou výzvou bol ČERNÁK. Slovák Dávid exkluzívne odhalil zákulisie mafiánskeho filmu
rozhovor Každý tretí Slovák príde o stovky eur. Ak lietaš, tieto nároky by si určite mal vedieť (ROZHOVOR)
Slováci vyriešili problém, ktorý trápi tisíce podnikov. Profitovať z neho vieš aj ty (ROZHOVOR)
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
ROZHOVOR Etický hacker: Zarobím aj 10 000 € mesačne. Zrušil som všetky bankové účty a prešiel na kryptomeny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Etna opäť vybuchla, turisti utekali v panike. Sopka chrlí popol do výšky 5-tisíc metrov (LIVE VIDEO)
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
Česko pohltila kauza „drogové bitcoiny“. Jeden z najkontroverznejších škandálov má dohru
Solárne články a tepelné čerpadlá pre viac domácností. Tu je kalkulačka nároku na dotácie
Život vo výške, kde sa vzduch stráca. Vedci sledujú evolúciu v priamom prenose
Zlato stráca hodnotu. Investori sledujú napätie USA–Čína v reálnom čase
Silné zemetrasenie v Turecku cítili aj turisti na Rodose. Množstvo zranení je od skoku z okna
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Etna opäť vybuchla, turisti utekali v panike. Sopka chrlí popol do výšky 5-tisíc metrov (LIVE VIDEO)
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené