Touareg je vlajkovým modelom automobilky Volkswagen v segmente SUV, preto sa od tohto auta očakáva patričná kvalita a úroveň. Ja som navyše testoval vrcholnú verziu s prívlastkom „R“, ktorá má plug-in hybridnú motorizáciu a výkon 462 koní.

Nový Touareg R je doposiaľ najvýkonnejší Touareg, aký kedy Volkswagen vyrobil. Kombinácia elektromotora a benzínového šesťvalca teda jasne naznačuje, že bude pekelne rýchly, zábavný a svižný aj napriek hmotnosti viac ako 2,5 tony.

Mnohí ale stále považujú za najlepší Touareg ten so 4-litrovým naftovým motorom V8, ktorý disponoval neuveriteľným krútiacim momentom až 900 Nm. Tento legendárny motor dodával autu výkon 310 kW (422 koní), čo je menej ako pri plug-in hybride, no naftová verzia je tiež o 200 kg ľahšia.

Emisné normy sú ale neúprosné a ak chcel Volkswagen zachovať obrovský výkon, musel jednoducho pridať elektromotor, ktorý dopomáha spaľovacej V6. Prítomnosť elektromotora, a teda aj možnosť jazdiť výhradne v elektrickom režime mi navyše dávala nádej, že nové „R-ko“ dokáže robiť aj veľmi dobrú spotrebu, no bohužiaľ tu platí, že ak chceš mať opičku, musíš mať aj na banány.

Čo teda vlajkový model za viac ako 100 000 € ponúka, dorovná kvalitami nemecké prémiovky ako Audi Q8, Mercedes-benz GLE či dokonca Porsche Cayanne, ktoré sa pohybujú vo veľmi podobných cenových reláciách?

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako dobre funguje kombinácia benzínovej V6 a elektromotora
  • Ako si poradil plug-in hybridný Touareg R s ostrejšou jazdou
  • Aké sú spotreby benzínu v hybridnom režime
  • Koľko kilometrov prejde Touareg R na jedno nabitie
  • Aké technológie ponúka vlajková loď od VW
  • Akými nedostatkami trpí auto za viac ako 100 000 €

Loading...

Loading…

To najdôležitejšie na plug-in hybridnom Touaregu R sa skrýva pod kapotou. Pohonná jednotka sa skladá zo 6-valcového benzínového motora s objemom 3 litrov a výkonom 250 kW (340 koní). Spaľováku navyše dopomáha elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) a kombinovaný výkon celej sústavy je 340 kW (462 koní).

Michal Varga/FonTech

Krútiaci moment 700 Nm a špičková 8-stupňová automatická prevodovka zabezpečujú, že auto zrýchli z 0 na 100 km/h už za 5 sekúnd.

Priatelia, tu sa ale bavíme o 2,5-tonovom SUV. Jednoducho ten výkon si ma okamžite získal a už po prvých kilometroch mi bolo jasné, že toto auto to nebude hrať na „dobrú spotrebu“.

Michal Varga/FonTech

Musím doplniť, že testovaný Touareg R disponoval aj príplatkovým vzduchovým podvozkom za takmer 2000 €, ktorý v automatickom režime dokonale reagoval na všetky situácie a svoju charakteristiku menil aj na základe zvoleného jazdného režimu. Chceš si s R-kom užiť ostrú jazdu? Auto sa prikrčí a celé „stuhne“. Stojíš pred náročnejším terénom? Auto sa zdvihne, pruženie maximálne zmäkne a ty sa môžeš smelo vydať vpred. I keď, na príplatkových 22″ kolesách za 1740 € návštevu náročnejšieho terénu neodporúčam.

Michal Varga/FonTech

Jazdecky je ale auto bezchybné. R-ko je už v základe parádne auto nabité technológiami a jediné, za čo by som si ja osobne priplatil, je head-up displej (1310 €) a špičkové audio značky Dynaudio za 1800 €. 

Michal Varga/FonTech

Poďme naspať k jazdným vlastnostiam, konkrétne spotrebám a elektrickému dojazdu. Ako som už písal v úvode, to, že je auto plug-in hybrid, neznamená automaticky skvelú benzínovú spotrebu na úrovni 2-3 litrov.

Michal Varga/FonTech

Bohužiaľ, Touareg R je veľké a ťažké auto, takže aj s každodenným nabíjaním batérií sa moja kombinovaná spotreba šplhala nad 8 l/100 km. Výsledná spotreba počas celého testu, kedy som s autom najazdil viac ako 800 km, sa zastavila na úrovni 13 l/100 km. Platí tu tak staré známe, „ak chceš mať opičku, musíš mať aj na banány“.

Michal Varga/FonTech

Touareg totiž nie je žiadne mestské vozidlo, s ktorým by majiteľ jazdil väčšinu trás iba na elektriku a iba mestskými rýchlosťami. Brutálny výkon navyše človeka nabáda jazdiť s autom ostrejšie, čo sa teda prejaví aj na samotnej spotrebe.

Michal Varga/FonTech

V čisto elektrickom režime po meste a okreskách zvládne auto prejsť na jedno nabitie viac ako 40 km. Pri plnom nabití mi palubný počítač ukazoval elektrický dojazd na úrovni 43 km. Využiteľná kapacita akumulátora je údajne 14,3 kWh, no na nabíjacej stanici sa mi podľa údajov z aplikácie podarilo do auta dostať až 17 kWh energie.

Michal Varga/FonTech

Pri nabíjaní prišlo jedno z prvých sklamaní, no zároveň aj príjemných prekvapení. Auto disponuje 7,2 kW palubnou AC nabíjačkou, pri nabíjaní na stanici v Auparku mi podľa aplikácie vyskočil maximálny nabíjací výkon až na 7,5 kW a v priemere sa auto nabíjalo výkonom 5,65 kW. Plné nabitie však trvalo rovných 180 minút, čo je stále pomerne dosť. V tomto smere sa Volkswagen absolútne nechytá na plug-in hybridy od Mercedesu.

Po usadnutí do interiéru mi hneď napadla jeho definícia – fádny luxus. Volkswagen je totiž známy tým, že pri dizajne príliš neexperimentuje so zložitými tvarmi a líniami, všetko sa snaží držať čisté, uhladené a presne to platí aj v prípade R-kového Touaregu.

Michal Varga/FonTech

Dominantným prvkom je rozhodne obrovská, až 15″ obrazovka infotainmentu, ktorá však do tak veľkého auta absolútne pasuje. Infotainment je prepojený s obrazovkou virtuálnych budíkov, ktorá má veľkosť uhlopriečky 12″. Možnosti úprav vzhľadu nie sú až tak široké, no čo sa týka možností zobrazenia rôznych informácií, tie si vie vodič nakonfigurovať v podstate akokoľvek.

Michal Varga/FonTech

Sklamanie číslo dva prišlo v momente, keď som sa lepšie pozrel na to, ako je displej infotainmentu a displej virtuálnych budíkov spojený. Spoj totiž „nelícuje“, čo mi v aute za viac ako 100 000 € rozhodne vadí. Ak to je chyba, je to dosť zásadná chyba vzhľadom na cenu auta, ak to je zámer, tak dosť zvláštny, ktorý úplne nechápem.

Michal Varga/FonTech

Keď už kritizujem, dovolím si skritizovať aj poslednú vec, ktorá mi na R-ku prekážala. Tie plastové pádla pod volantom – niektoré volanty k hernej konzole či počítaču majú pádla z kvalitnejšieho materiálu alebo pôsobia prémiovejšie. Je mi jasné, že ide o koncernový volant, ktorý sa používa pri všetkých modeloch, ale pri vlajkovej lodi by predsa len mohli použiť niečo prémiovejšie.

Michal Varga/FonTech

Inak je interiér naozaj špičkový, čo sa týka kvality prevedenia a použitých materiálov. Decentné, no zároveň luxusne pôsobiace prešívania, plne elektricky ovládané, ventilované a vyhrievané sedadlá, ktoré navyše disponujú masážnou funkciou alebo štvorzónová klimatizácia – to všetko pridáva autu na luxuse.

Michal Varga/FonTech

V neposlednom rade sú to systémy ako prediktívny tempomat a Travel Assist, ktoré fungovali bez najmenších chýb a vďaka ktorým bola jazda po diaľnici takmer „autonómna“. V interiéri ma potešila aj prítomnosť fyzických ovládačov na výber jazdných režimov a nastavenia vzduchového podvozku.

Michal Varga/FonTech

Jazdných režimov je v tomto prípade až sedem – Eco, Comfort, Normal, Sport, Offroad, Snow a Individual. Každý z nich citeľne prenastaví celé auto na danú situáciu, od prevodovky, riadenia až po podvozok.

Michal Varga/FonTech

Ešte spomeniem jedno sklamanie, ktorým je absencia bezdrôtového Apple CarPlay. Svižnosť infotainmentu je však na veľmi vysokej úrovni a nepostrehol som žiadne zaváhanie alebo zaseknutie.

Pozri si bohatú galériu k VW Touareg R:

Zhrnutie

Vrcholná verzia vlajkového modelu od VW je špičková. Má zopár nedostatkov, ktoré by som už v aute s cenou začínajúcou na sume 84 580 € rozhodne nečakal, no všetky ostatné vlastnosti, ktoré sú parádne a sú na naozaj vysokej úrovni, jednoznačne nakláňajú misky váh na pozitívnu stranu.

Touareg R je špičkový už v základe, kde toho ponúka naozaj veľa, no aj tu si vie zákazník priplatiť za niekoľko „drobností“ a v prípade testovaného modelu sa cena vyšplhala na niečo málo cez 107 000 €.

Treba však uznať, že s cenovkou nad 100 000 € sa Volkswagen, ktorý rozhodne nepatrí do triedy prémiových automobiliek, kráča po veľmi tenkom ľade. Za vyše 100 000 € si už môže zákazník kúpiť luxusnejšiu Audi Q8 či dokonca jeden z najlepších plug-in hybridných SUV na trhu, Mercedes-Benz GLE.

Pre koho je teda vlastne najvýkonnejší Touareg R? Kúpi si ho iba fanúšik „ostrých Volkswagenov“ a to, že ide o plug-in hybrid, mu zrejme vadiť nebude. Vďaka elektrike je auto omnoho živšie, koniec koncov, ide o doposiaľ najvýkonnejší Touareg v histórii. Treba len rátať s tým, že ak si nebudeš batérie dobíjať pravidelne, vyše 100-tisícový Touareg bude permanentne „nosiť v kufri“ 200 kg mŕtvej váhy v podobe vybitých batérií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú