Elektromobilita do nákladnej dopravy preniká o čosi pomalšie, než do tej osobnej. Nová štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu dokazuje, že aj v tomto segmente čoskoro začnú batériové ťahače konkurovať tým naftovým a postupne ich tak začnú vytláčať z trhu, informoval portál Reuters.

Cestná doprava sa definitívne transformuje k ekologickejšej forme a zatiaľ čo v osobnej doprave už v tomto smere badať značný pokrok, tá nákladná si stále „fičí“ na neekologickom spaľovaní fosílnych palív.

EEA

Podľa štúdie Európskej environmentálnej agentúry z roku 2016 stojí nákladná cestná doprava až za tretinou produkcie CO2 z cestnej dopravy u nás v Európe. Rozhodne to nie je zanedbateľná časť a musíme sa preto zamýšľať, ako znížiť produkciu emisií aj v tomto sektore.

Nákladná doprava sa čoskoro môže zmeniť

Zatiaľ čo integrácia elektromobilov v osobnej doprave nie je problematická, nakoľko ľudia najčastejšie svojim autom dochádzajú iba zopár kilometrov do práce a naspať, pri nákladnej doprave sú vzdialenosti omnoho väčšie.

Vodiči nákladiakov denne zdolávajú stovky kilometrov a keď im dôjde nafta, jednoducho si ju za pár minút natankujú a pokračujú ďalej. Pri batériou poháňanom ťahači nastáva problém, dobitie batérie trvá rádovo niekoľko desiatok minút v závislosti od jej kapacity a rýchlosti nabíjania.

NEPREHLIADNI
Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy

Batériové ťahače navyše nedokážu prejsť na „jednu nádrž“ toľko, čo zvládnu dieselové ťahače, čiže v tomto smere majú zatiaľ elektrické nákladné vozidlá značné medze. Nová štúdia zo Štokholmu však naznačuje, že aj nákladný segment cestnej dopravy by sa mal čoskoro začať transformovať a elektrické ťahače začnú plnohodnotne konkurovať tým naftovým.

Screenshot / The Modesto Bee

Cenová dostupnosť je základom

Štúdia tvrdí, že batérie sa pomaly blížia k zlomovému bodu, kedy bude ich cena natoľko nízka, že sa ekonomicky vyplatí ich integrácia do nákladných vozidiel. Následne už bude potrebné doriešiť len jednu vec, ktorou je rýchle nabíjanie.

Vďaka tomu môžu byť batérie menšie a ľahšie. Ak sa batéria nabije za 10 minút a poskytne dojazd napríklad 500 km, nie je nutné, aby disponovala kapacitou, ktorá by umožnila prejsť 1 000 km alebo 1 500 km na jeden záťah. Vodiči kamiónov totiž majú povinné zastávky na oddych, počas ktorých by sa ich ťahač mohol nabíjať.

Ako informuje aj portál BBC, nateraz by sa spoločnosti mali sústrediť na budovanie ultrarýchlej nabíjacej siete. Transformácia nákladného odvetvia stojí podľa štúdie už iba na tomto jedinom bode.

Ako je na tom vodík?

Štúdia sa samozrejme týka aj otázky vodíkových ťahačov a vodíkovej technológie. V tomto smere však odborníci nateraz vidia problém, že ceny vodíkových článkov neklesajú tak rýchlo, ako články batériové. Vodíkový ťahač je tak stále príliš drahý oproti tomu elektrickému či naftovému. Aj v tomto smere sa však bude cena postupom času iba zlepšovať.

Dôkazom, že vodík a nákladná doprava si spolu rozumejú, je aj úspešný vodíkový ťahač od Hyundai. Prvých 50 kusov kamióna Xcient sa už dostalo k zákazníkom do Švajčiarska, informuje Reuters. Vlastné vodíkové impérium plánuje vytvoriť aj spoločnosť Daimler v spolupráci so švédskym Volvom.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu

Palivové články na vodík od Volva a Daimleru by si mali nájsť svoje využitie v prvom rade v nákladnej doprave, napríklad v koncepte ťahača Mercedes GenH2, no dvaja giganti uvažujú o ich využití aj v prípade stacionárnych generátorov. Vodíkové generátory by mohli nahradiť dieselové, vďaka čomu by mohli byť ekologickejšie aj ďalšie odvetvia priemyslu.

Daimler

V rámci vývoja palivových článkov budú obe spoločnosti vyvíjať aj samotný systém pohonu, ktorý bude dostupný v niekoľkých výkonnostných verziách. Pre ťažký priemysel a nákladnú dopravu to má byť pohon, ktorý poskytne nepretržitý výkon 300 kW, informuje Daimler v tlačovej správe.

Tesla Semi ako priekopník segmentu

Tesla Semi je už tak trochu „nekonečný príbeh“. Jej sériová výroba sa už niekoľkokrát odložila a nový plánovaný termín spustenia výroby je koniec roka 2021. Tesla Semi sa bude vyrábať v továrni Giga Texas, ktorá je aktuálne vo výstavbe, píše InsideEVs.

Neustále odkladanie výroby však nie je spojené s tým, že by sa ťahače nemali kde vyrábať. Na štvrťročnej schôdzi akcionárov Musk povedal, že automobilka aktuálne trpí na nedostatkom batérií. Pre svoje osobné vozidlá ich teda má ešte dosť, no veľký kamión potrebuje väčšiu batériu a výrobné kapacity vlastných batériových článkov Tesla 4680 by zatiaľ ani pre potreby ťahača Semi nestačili.

Tesla

Musk totiž v podcaste prezradil, aká veľká bude batéria základného modelu s cenovkou 150 000 dolárov (124 000 €). Jej kapacita má byť až prekvapivo nízka, iba 500 kWh, no stále je to 5-násobne viac ako kapacita batérií v Modeloch S a X. Táto verzia by mala zabezpečiť dojazd na jedno nabitie na úrovni 482 km.

Netreba zabúdať, že neskôr príde aj drahšia verzia s cenovkou 180 000 dolárov (148 500 €) a dojazdom cez 800 km na jedno nabitie. K veľkosti tejto batérie sa však Musk nevyjadril. Pri takmer dvojnásobnom dojazde oproti klasickej verzii však môžeme hádať, že aj batéria bude takmer dvojnásobne veľká, zrejme okolo 800 až 900 kWh.

Objednala si ho aj Alza

Rezervácie Tesle poslalo doteraz veľa firiem zvučných mien, medzi inými aj taká Pepsi, Budweiser, kuriérske služby ako FedEx či UPS a ďalší giganti. Medzi nimi si pár kusov tohto elektrického ťahača objednal aj e-shop Alza.

E-shop už aktuálne využíva aj elektromobily tejto automobilky. V prevádzke je niekoľko elektrických áut Tesla Model 3, ktoré firma ponúka zamestnancom ako služobné vozidlá a taktiež elektrické dodávky Maxus EV 80, ktoré využíva na zásobovanie AlzaBoxov a predajní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú