Automobilová doprava zažíva prechod zo spaľovacích motorov na alternatívny pohon nielen v oblasti osobných automobilov, ale aj tých nákladných. Dôkazom je najnovšie aj Mercedes, ktorý predstavil rovno dva koncepty ťahačov s alternatívnym pohonom, pričom jeden z nich bude mať dojazd viac ako 1000 kilometrov, informuje Electrek.

Daimler Truck ohlásil smelé plány na elektrifikáciu nákladných vozidiel určených na mestskú distribúciu, ale aj medzinárodnú diaľkovú prepravu. Najväčšou zaujímavosťou bolo predstavenie konceptu ťahača Mercedes-Benz GenH2, nákladného vozidla poháňajúceho palivovými článkami na vodíkový pohon s dojazdom viac ako 1000 kilometrov.

Ako sa uvádza v tlačovej správe Daimleru, týmto predstavením automobilka potvrdila svoj záväzok k cieľom Parížskeho dohovoru o ochrane podnebia. „Na našich cestách potrebujeme nákladné vozidlá s nulovým obsahom uhlíka. Patria sem nákladné vozidlá na vodíkové palivové články. Vodík má obrovský potenciál na ochranu nášho životného prostredia a silné hospodárstvo,“ uviedol Andreas Scheuer, spolkový minister dopravy a digitálnej infraštruktúry.

Mercedes-Benz GenH2 na vodíkový pohon najskôr o 5 rokov

Jeden z predstavených koncepčných ťahačov je už spomínaný Mercedes-Benz GenH2 na vodíkový pohon. Tento nákladiak tak predstavuje začiatok pohonu palivovými článkami a dojazd viac ako 1000 kilometrov už bude skutočne konkurencieschopný aktuálnym dieselovým ťahačom.

Zákaznícke testy majú začať až v roku 2023 a spustenie sériovej výroby by mohlo nasledovať najskôr v druhej polovici tohto desaťročia. Dobrou správou však je, že vďaka použitiu kvapalného vodíka namiesto plynného bude výkon tejto novinky porovnateľný s výkonom bežného dieselového ťahača.

Systém palivových článkov nákladného vozidla GenH2 bude poskytovať výkon 2 x 150 kW a akumulátor poskytne dočasne výkon 400 kW, ktorý nebude zdrojom energie, ale primárne slúži na okamžité navýšenie výkonu pohonu s palivovými článkami.

Prečítaj si tiež
Vôbec prvá fotografia elektrického kamiónu Tesla Semi popri hlavnej dieselovej konkurencii. Vyzerá majestátne

Elektrický Mercedes-Benz eActros LongHaul s dojazdom 500 kilometrov

Ďalším predstaveným prototypom nákladiaku vhodného na diaľkovú prepravu je čisto elektrický Mercedes-Benz eActros LongHaul. Ťahač je navrhnutý, aby energeticky efektívnym spôsobom dokázal absolvovať pravidelné cesty po dopredu naplánovaných trasách. Daimler sľubuje dojazd na jedno nabitie na úrovni 500 kilometrov a sériová výroba by podľa nemeckého výrobcu mohla začať už v roku 2024.

Menší Mercedes-Benz eActros už budúci rok

Daimler popri predstavení dvoch konceptov uviedol, že už budúci rok zaháji sériovú výrobu modelu určeného na mestskú či medzimestskú distribúciu. Mercedes-Benz eActros bol predstavený už v roku 2018, pričom je už otestovaný zákazníkmi v každodennej preprave.

Dojazd prototypu predstaveného pred 2 rokmi bol na úrovni približne 200 kilometrov, Daimler však prišiel s dobrou správou a sériovo vyrábané nákladné vozidlo s čisto elektrickým batériovým pohonom túto hodnotu výrazne prevýši.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú