Veľký test elektromobilov: Všetky sú lepšie ako na „papieri“. Až na Teslu, ktorá žiadala zmenu merania
Dojazd elektromobilu na jedno nabitie závisí od veľkého množstva faktorov – od vonkajšej teploty, cez profil cesty, až po samotného vodiča a jeho štýl jazdy. Toto všetko ovplyvňuje výslednú spotrebu a tým pádom aj dojazd, ktorý sa tak nie vždy rovná papierovým údajom deklarovaným automobilkou.
Portál Edmunds sa ale pozrel na niekoľko elektromobilov, vytvoril im čo najpodobnejšie podmienky a zisťoval, kde výrobcovia pri číslach zavádzajú, alebo kde naopak svoje elektromobily podceňujú. Reálne dosiahnuté výsledky následne porovnávali s hodnotami EPA cyklu, ktorý je v porovnaní s, u nás používaným WLTP cyklom, o niečo optimistickejší. Norma EPA je používaná v USA a predstavuje najpresnejšie výsledky meraní spotreby a dojazdu.
Testovací okruh pozostával z 60 % jazdy po meste a 40 % jazdy po diaľnici. Kvôli bezpečnosti autá nevybíjali úplne na nulu, ale test vždy ukončili po dosiahnutí dojazdu 16 km, udávaných palubným počítačom. Dojazd následne pripočítali k reálne dosiahnutým hodnotám.
Nenechaj si ujsť
Doteraz predával mobily a gadgety, teraz ide vyrábať elektromobily. Smartfónový gigant prekvapuje verejnosť novou stratégiou
Výsledná priemerná spotreba v kWh/100 km bola počítaná tak, že po ukončení testu auto nabili doplna a spotrebu počítali z reálne dodaných kWh do batérie. Zatiaľ čo testovacia trasa bola pre všetky vozidlá totožná, teplota sa, žiaľ,ovplyvniť nedala. Rozdiely medzi jednotlivými testami boli teda v rozsahu od 11 až 22 stupňov Celzia.
Dojazd (km) |
Spotreba (kWh/100 km) |
|||
---|---|---|---|---|
Vozidlo
|
EPA
|
Reálny
|
EPA
|
Reálna
|
2020 Porsche Taycan 4S |
326 | 519 | 30,4 | 20 |
2021 Audi e-tron Sportback |
350 | 383 | 27,3 | 23,7 |
2020 Hyundai Ioniq Electric |
273 | 325 | 15,5 | 12,9 |
2021 Polestar 2 Performance |
374 | 366 | 22,9 | 21,8 |
2020 Nissan Leaf Plus SL |
346 | 381 | 19,8 | 16,8 |
2020 Kia Niro EV |
384 | 458 | 18,6 | 15,7 |
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus |
402 | 373 | 14,9 | 14,2 |
2020 Tesla Model Y Performance |
468 | 423 | 18,6 | 18,3 |
2021 Volkswagen ID.4 First Edition |
402 | 461 | 21,7 | 17,8 |
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range |
434 | 489 | 22,9 | 20,5 |
2020 MINI Cooper SE |
177 | 241 | 19,2 | 13,5 |
2018 Tesla Model 3 Performace |
498 | 411 | 18 | 18,7 |
2019 Hyundai Kona Electric |
415 | 506 | 17,3 | 13,8 |
2020 Tesla Model S Performance |
524 | 511 | 21,7 | 20,2 |
2020 Tesla Model X Long Range |
527 | 473 | 21,7 | 21,7 |
2020 Chevrolet Bolt |
416 | 445 | 18 | 15,9 |
2021 Tesla Model 3 Long Range |
568 | 555 | 15,5 | 16 |
Z výsledkov je badateľné, že pri niektorých modeloch sa papierové údaje oproti tým reálnym extrémne líšia. V pozitívnom slova zmysle je najväčším skokanom v dojazde Porsche Taycan 4S, ktorého reálny dojazd je až o 59,3 % vyšší, ako udávaný. Reálna spotreba je pri tomto elektromobile nižšia o 34,1 %.
Tesla požiadala o reparát
Najhoršie dopadla Tesla Model 3 Performance z roku 2018, ktorej dojazd je o 17,4 % nižší, než ten papierový. Tesly si celkovo viedli v teste Edmunds najhoršie spomedzi všetkých elektromobilov, voči čomu sa aj náležite ohradili.
Pri opakovanom teste s upravenými pravidlami, ktoré sa viac blížili k podmienkam testovania EPA, niektoré z Tesiel dosiahli hodnoty udávané automobilkou. Model 3 Standard Range Plus 2020, Model Y Performance 2020 a Tesla Model 3 Performance 2018 však nedosiahli udávané hodnoty ani v tomto prípade.
Niektoré elektromobily totiž dokážu prejsť desiatky kilometrov aj po tom, čo palubný počítač ukazuje dojazd 0 kilometrov. V tomto teste si najlepšie viedla Tesla Model 3 Long Range 2021, ktorá zvládla prejsť ďalších 35 kilometrov rýchlosťou 105 km/h a pokiaľ sa úplne zastavila, prešla celkovo 41,6 kilometrov.
Odlišná norma, odlišné výsledky
Podobný veľký test elektromobilov nedávno prebiehal v nórskych podmienkach a okrem iného počasia v teste porovnávali dojazd aj s inou normou. V porovnaní s WLTP cyklom si viedli elektromobily o niečo lepšie.
Nórska trasa zahŕňala cestu po meste aj mimo neho, pričom rýchlosť elektromobilov sa pohybovala v rozmedzí od 60 do 110 km/h a počas jazdy prešli stúpanie 620 m. Vozidlá s najväčším dojazdom prechádzali aj cez dva horské úseky a museli tak zvládnuť stúpanie 1 km. V letnom teste 29 elektromobilov uspeli najlepšie Tesla Model S, Tesla Model 3, elektrický Hyundai Kona, Tesla Model X a Kia e-Niro. Každý z tejto pätice totiž dokázal na jedno nabitie počas letného testu prejsť omnoho viac kilometrov, ako udáva v špecifikáciách výrobca.
Zima ako najväčší strašiak
Zima elektromobilom neprospieva, presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii pri teste Audi e-tron, Peugeot e-208 či plug-in hybridov Cupra Leon a Mercedes GLA. Túto dookola omieľanú frázu dokonca potvrdil aj Slovák, ktorý v zaujímavom teste na svojom Modeli 3 síce prešiel z Bratislavy do Košíc bez jedinej zastávky na nabíjanie, no vyšlo mu to len tak tak.
Rovnako ako v teste z roku 2019, aj v tom minuloročnom sa opäť najlepšie ukázali kórejské elektromobily, konkrétne Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, ktoré v mrazoch dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.
Ešte lepšie si však viedol Hyundai Ioniq so spotrebou iba 17 kWh/100 km. Paradoxne najhoršie dopadli drahé luxusné autá ako Audi e-tron či Mercedes EQC, ktorých spotreba sa pohybovala okolo 28 kWh/100 km. Tu je samozrejme najväčší kameň úrazu vysoká hmotnosť a proporcie luxusných SUV elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Má dojazd cez 600 km a 428 koní. Gigantické SUV obľúbenej automobilky dostalo slovenské ceny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: SHMÚ vydal nové výstrahy 2. stupňa. Slovensko zasiahnu silné búrky ešte dnes
Diaľnica D1 sa úplne uzavrie: Neprejazdných bude 15 km (MAPA OBCHÁDZKY)
Prepašovaný smartfón zo Severnej Kórey odhaľuje tajné sledovanie: Robí screenshot každých 5 minút a cenzuruje správy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Obľúbená aerolinka Slovákov bojuje s nákladmi aj motormi. Zisk padol viac než o polovicu
Čínska realita dobehla Teslu. Problémom je konkurencia, situácia lepšia nebude
Žiadne karty, len QR kód. Štát a univerzita vyvíjajú vlastnú platobnú appku
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
Svet investuje bilióny do čistej budúcnosti. Klasická energetika je na ústupe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: SHMÚ vydal nové výstrahy 2. stupňa. Slovensko zasiahnu silné búrky ešte dnes
Diaľnica D1 sa úplne uzavrie: Neprejazdných bude 15 km (MAPA OBCHÁDZKY)
Prepašovaný smartfón zo Severnej Kórey odhaľuje tajné sledovanie: Robí screenshot každých 5 minút a cenzuruje správy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené