Volkswagen napreduje v oblasti elektromobility azda najrýchlejšie zo všetkých tradičných automobiliek. Najnovšie to však automobilka nepotvrdila novým elektrickým modelom, ale závodom na recykláciu batérií, informuje v tlačovej správe.

Elektromobily sa považujú za najzelenší spôsob dopravy, avšak množstvo ich odporcov poukazuje na tému recyklácie batérií a ich dopad na prírodu. Odpoveďou na tento problém môže byť nová továreň nemeckej automobilky. Prvý závod na recykláciu batérií otvoril Volkswagen v Salzgitteri.

Recyklovateľné batérie v elektromobiloch

Dá sa povedať, že revolúcia v automobilovom priemysle už nastala. Takmer všetky svetové automobilky chrlia jeden nový elektrický model za druhým, znižujú náklady na ich výrobu a už čoskoro budú dostupné rovnako ako spaľovacie automobily. Ešte prednedávnom tu však bol problém, čo robiť s batériami v elektromobiloch po ich životnosti.

Riešenie problému môže byť v recyklácii batérií. Ku kroku k zelenej udržateľnosti elektromobilov od výroby až po zánik sa odhodlal Volkswagen, ktorý vo svojom novom závode začína recyklovať batérie. Cieľom je priemyselné zhodnotenie cenných surovín, ako sú lítium, nikel, mangán a kobalt spolu s hliníkom, meďou a plastmi, čím sa z dlhodobého hľadiska dosiahne miera recyklácie viac ako 90 %.

Jedinečnou vlastnosťou závodu v Salzgitteri je, že bude recyklovať iba batérie, ktoré už nie je možné použiť na iné účely. Pred recykláciou batérie analýza určí, či je batéria stále dostatočne silná, aby získala druhý život, napríklad ako jednotka na ukladanie energie. Podobným spôsobom už v minulosti začal využívať batérie elektromobilov Nissan vďaka technológii xStorage.

Závod v Salzgitteri bol navrhnutý, aby počas pilotnej fázy dokázal recyklovať až 3600 batériových systémov ročne, čo je približne 1500 ton batérií. V budúcnosti bude možné systém zväčšiť, aby zvládol väčšie množstvá, nakoľko väčšie objemy vrátenia batérií sa očakávajú najskôr na konci tohto desaťročia.

Inovatívny proces recyklácie

Nový závod nemeckej automobilky na recykláciu batérií navyše nevyžaduje energeticky náročné tavenie vo vysokej peci a neprodukuje tak vysoké množstvo oxidu uhličitého (CO2). Batéria musí byť v prvom rade čo najviac vybitá a demontovaná. Oddelia sa hliníkové, medené a plastové časti a následne sa jednotlivé časti batérie zomelú v drviči na granule, ktoré sa potom vysušia.

Okrem hliníka, medi a plastov sa pri procese sušenia granúl získa aj cenný „čierny prášok“, ktorý obsahuje dôležité suroviny pre batérie, ako sú lítium, nikel, mangán a kobalt, ale aj grafit. Tieto zložky sa potom môžu využiť na výrobu katód pre nové batérie bez straty kvality v porovnaní s primárnym materiálom.

Volkswagen vďaka tomuto procesu predpokladá úspory CO2 približne až 1,3 tony na 62 kWh batériu vyrobenú pomocou katód z recyklovaného materiálu.

Ďalšie témy týkajúce sa recyklácie batérií:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú