Apple pracuje na možnosti, ktorá zlepší súkromie ľudí. Po doterajších odkladoch ju má spustiť o pár mesiacov, potvrdzuje Reuters. Funkcia však prekvapila aj samotný Facebook, ktorý vyrukoval do boja a loboval proti nej. Vo výsledku však bude mať novinka dopad nielen na Facebook, ale aj Google, ktorý bude musieť obmedziť sledovanie používateľov iPhonov, informuje MacRumors.

Prednedávnom vydal Apple pre svoje iPhony novú verziu operačného systému iOS 14.4, ktorá priniesla zopár noviniek a opráv zabezpečenia. Dlhé týždne sa však v kuloároch hovorilo o funkcii, ktorá mala priniesť lepšie súkromie a zabrániť aplikáciám v sledovaní používateľa mimo svojej platformy, ako to robí napríklad sociálna sieť Facebook. Do najnovšieho vydania systému sa nedostala.

Facebook sa to nepáči

Na tejto novinke pracujú vývojári v Apple už celé mesiace, no doteraz ju nespustili. Hoci stále nie je dostupná pre širokú verejnosť, vyvolala množstvo negatívnych reakcií. Proti zavedeniu funkcie sa doteraz najviac bránil spomínaný Facebooku, ktorý tejto téme venoval dokonca aj dvojstránku v tlači.

Zobraziť celú galériu (0)
Unsplash / Flickr (Úprava redakcie)

Vo svojich vyjadreniach sa pritom zastával najmä malých podnikateľov, ktorí prostredníctvom jeho platformy, sociálnej siete, šíria vlastné reklamy a propagujú svoj biznis. O čo vlastne ide?

Používatelia iPhonov dostanú lepšie súkromie

Apple totiž vývojárom „zatrhne“ zbieranie dát prostredníctvom identifikátora IDFA (špecifické ID číslo, vďaka ktorému mohli posielať ľuďom cielené reklamy). Identifikátor IFDA poskytoval dáta a informácie o zariadení po každom nainštalovaní aplikácie. Nový SKAdNetwork by mal o odosielaní takýchto dát a sledovaní počas používania rozhodnúť používateľ po inštalácii každej aplikácie.

V praxi to bude znamenať, že práve používateľ dostane väčšiu kontrolu nad svojim súkromím a môže zabrániť sledovaniu aplikáciami mimo ich platforiem, teda pri používaní iPhonu vo chvíľach, kedy konkrétnu aplikáciu nevyužívajú, no tá napriek tomu o nich zbiera dáta.

Miesto odosielania dát cez identifikátor IDFA, čo môže odhaliť ID zariadenia a ďalšie citlivé údaje, majú údaje prechádzať priamo cez Apple a ten by mal následne marketing informovať o úspešnosti reklám.

Google je na rozdiel od Facebooku pokornejší. S pravidlami Applu súhlasil a získal aj menšiu výhodu

Nová funkcia pritom neovplyvní len Facebook, ale aj celý rad ďalších aplikácií a ich vývojárov, medzi inými aj Google. Ten, na rozdiel od vehementného prístupu Facebooku, informoval, že sa na zmenu vopred pripraví a upraví softvérový kit súborov pre vývojárov týkajúci sa reklám, označený ako „Google Mobile Ads SDK“.

Ďalšie detaily o tom, ako sa majú vývojári na príchod novinky v iOS 14 pripraviť, poskytol Google aj v samostatnom dokumente. Zároveň však vo svojom oznámení vopred potvrdil, že po zavedení novej funkcie od Apple prestane zbierať identifikátory zariadení ako IDFA.

Zobraziť celú galériu (0)
Unsplash (úprava redakcie)

V dôsledku toho tak nebude musieť Google zobrazovať používateľom upozornenie v pop-up okne, ktoré ich v prípade takého Facebooku a iných upozorní práve na sledovanie aplikáciami mimo ich platforiem. To, ako takáto notifikácia vyzerá, mohli vidieť už beta testeri iOS 14.4 pred pár týždňami.

Podľa pokynov Applu, ktorý pre očakávanú zmenu pripravil súbor pravidiel s názvom App Tracking Transparency (ATT), tak Google prestane nepozorovane sledovať používateľov a využívať doterajšie identifikátory a zároveň nebude musieť zobrazovať spomenuté upozornenie po inštalácií jeho aplikácií v podporovaných iPhonoch.

Zatiaľ čo sa Facebook „naparuje“ a bojuje proti tejto funkcii dostupnými prostriedkami, Google sa rozhodol, že „potichu“ odsúhlasí nové pravidlá a poskytne ľuďom to, čo od neho Apple žiada – viac súkromia vo vlastných rukách. Navyše, bude tiež informovať o podrobnostiach o ochrane osobných údajov, ktoré v App Store Apple vyžaduje. Informácie doplní po vydaní aktualizácií pre svoje aplikácie.

Zatiaľ ich neposkytol ani pri tituloch ako YouTube, Gmail a ďalších. Na oplátku ale Apple vývojárom prisľúbil, že im prinesie nové nástroje, vďaka ktorým budú môcť profitovať z kliknutí na reklamy, a to aj bez toho, aby využívali doterajšie metódy, ktoré spoločnosť vníma ako „sledovanie ľudí“.

A kedy táto ohlasovaná možnosť definitívne zavíta do iPhonov?

Doteraz sa jej spustenie odkladalo už niekoľkokrát. Ešte v závere minulého roka nebola funkcia dostatočne pripravená a mala viacero problémov, v posledných týždňoch ju Apple zaradil do beta testovania iOS. Nakoniec však jej sprístupnenie odložil ešte o pár mesiacov.

Ďalšie články:

Podľa aktuálnych správ agentúry Reuters by tak mala byť novinka spustená „skoro na jar“. Presný termín nie je známy. Je ale možné, že ju kalifornský gigant zahrnie do niektorého z budúcich väčších updatov systému iOS.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú