Po vydaní novej verzie systému iOS/iPadOS 14.3 zaviedol Apple vo svojom virtuálnom obchode s aplikáciami nové pravidlo. Vývojárov požiadal, aby zverejnili všetky informácie o tom, aké dáta ich aplikácia o používateľoch zbiera. Od decembra 2020 však Google tieto údaje nezverejnil ani neaktualizoval svoje aplikácie pre iPhony a iPady. Na druhej strane taký Facebook ukázal obrovský zoznam zbieraných informácií, informoval portál 9to5Mac.

Apple ešte v minulom roku avizoval, že používateľom jeho zariadení chce priniesť lepšie možnosti pre zabezpečenie ich súkromia. Do iOS 14 mal implementovať novinku, ktorá by pomohla zabrániť aplikáciám sledovaniu používateľov mimo ich platformy.

Facebooku sa však tento krok nepáči a začal vehementne bojovať proti nasadeniu takéhoto riešenia, údajne kvôli malým podnikateľom, ktorým by nová funkcia mala podľa sociálnej siete uškodiť pri ich biznise. Zamedzil by sa totiž prístup k cenným dátam, ktoré sú využívané aj v marketingu a pri cielených reklamách.

Neskôr Apple dočasne nasadenie tejto funkcie pre zlepšenie súkromia odložil, no už onedlho môže byť s novou aktualizáciou iOS a iPadOS dostupná pre všetkých. Medzitým však spravil gigant z Cupertina ďalší krok, ktorým chcel docieliť transparentnejšie informovanie používateľov o tom, aké dáta aplikácie z App Store využívajú a zbierajú. Túto zmenu presadil v novom iOS 14.3 a iPadOS 14.3.

Apple dáva ľuďom lepšie súkromie

Zjednodušene napísané, Apple priniesol do virtuálneho obchodu s aplikáciami novú sekciu označenú ikonou dlane, ktorá používateľa presmeruje na stránku, kde vývojári zverejňujú kompletný zoznam toho, čo ich aplikácie pri používaní zbierajú. Taktiež sa v oblasti ochrany súkromia objavuje nová časť, kde je možné získať detailný prehľad o zbieraných údajoch aplikáciami.

Spoločnosť tak donútila vývojárov, aby používateľom zviditeľnili to, čo mnohí dlhé roky prehliadali. Povedzme si úprimne, kto pri inštalovaní aplikácie (alebo aj v iných prípadoch) niekedy čítal podmienky používania a formulky o ochrane osobných údajov? Presne tak, s vysokou pravdepodobnosťou takmer nikto. To chcel Apple zmeniť a aj sa mu to podarilo.

Prehľadným spôsobom docielil, aby aplikácie viditeľne odhalili to, čo robia na pozadí s používateľskými dátami a čo všetko zbierajú aj vo chvíľach, keď nie sú využívané. Nuž ale vráťme sa k pointe. Kvôli týmto zmenám museli vývojári pre Apple spísať všetky potrebné informácie, žiaľ, doteraz ich nezverejnilo mnoho aplikácií. Medzi nimi sú to aj aplikácie Googlu.

Google sa ostýcha zverejniť detaily o zbieraní používateľských dát

Mapy Google, YouTube, Gmail a celý rad ďalších aplikácií spoločnosti stále odmietajú používateľom ukázať, čo všetko o nich zbierajú. Kvôli tomu zatiaľ spoločnosť aplikácie pre iOS a iPadOS od 7. decembra neaktualizovala. Od vydania iOS 14.3 sa s týmto krokom gigant neponáhľa a čiastočné zdržanie spôsobili aj vianočné sviatky a nový rok, kedy mali vývojári voľno a aplikácie v App Store nedostávali aktualizácie.

Ale, do Vianoc bolo času dosť. Podľa Fast Company to potvrdzuje aj skutočnosť, že Google svoje Mapy, YouTube, Gmail či Google Duo aktualizoval pre Android smartfóny krátko pred sviatkami. Apple zariadenia žiaden update nedostali.

Zobraziť celú galériu (4)
Google doteraz nezverejnil informácie o tom, aké používateľské dáta jeho aplikácie zbierajú. Zdroj: App Store/Redakcia

Aktuálne sa tak v App Store pri týchto aplikáciách stále nestretneme so zoznamom zbieraných dát, ktoré by transparentne používateľa informovali o tom, čo o nich Google vie. Spoločnosť sa k tejto téme doteraz nevyjadrila a dôvody, prečo tak zatiaľ nespravila, ostávajú naďalej neznáme.

Isté však je, že jedného dňa bude musieť tieto informácie poskytnúť, pokiaľ chce spĺňať pravidlá App Storu. Žeby sa Google tomuto kroku snažil bránil čo najdlhšie to pôjde? Facebook za zbieranie používateľských dát a za nesprávne nakladanie s nimi zožal v uplynulých rokoch obrovskú kritiku a čelil mnohým súdom. Zaiste si aj ty spomenieš na škandál s Cambridge Analytica.

Facebook ukázal, že toho vie o používateľoch naozaj priveľa

Na rozdiel od Googlu sa Facebook „pochlapil“ a používateľom v App Store verejne odhalil všetky informácie o tom, aké používateľské dáta získava prostredníctvom svojich aplikácií. A že je ten zoznam poriadne dlhý. Najväčšia sociálna sieť zbiera ohromné množstvo dát. Zoznam je podľa porovnania Forbes niekoľkonásobne dlhší ako v prípade aplikácií Signal, iMessage či WhatsApp (vlastní Facebook).

Zobraziť celú galériu (4)
Zoznam dát, ktoré zbiera aplikácia Messenger od Facebooku podľa App Store. Zdroj: App Store/Redakcia

Messenger a hlavná aplikácia Facebooku, spolu s Instagramom, majú k dispozícii nielen počas ich používania kvantum používateľských dát, od miesta polohy zariadenia, cez finančné informácie, používateľských obsah, dôverné údaje, až po kontakty a údaje o používaní. To, ako v niektorých prípadoch so všetkými dátami Facebook nakladal, sme videli už v minulosti.

Rozhodnutie ostáva na samotnom používateľovi

Hoci sa však Apple snaží tieto dôležité informácie o zbieraní používateľských dát zviditeľniť pre všetkých, je len na používateľoch, či budú pri sťahovaní aplikácií brať zreteľ aj na to, čo všetko o nich môžu zisťovať. Tentokrát to ale nie je siahodlhý text plný nezrozumiteľných formulácií a množstva písmen. Apple to spravil transparentne, a to sa viacerým vývojárom a spoločnostiam nemusí páčiť.

Bojí sa Google, že zožne po zverejnení požadovaných informácií v App Store kritiku ako Facebook? Zrejme nie, je to totiž len otázka času, pokým tieto detaily zviditeľní. Až potom sa ale ukáže, ako sú na tom jeho aplikácie v porovnaní s kritizovanými titulmi najväčšej sociálnej siete.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom