Apple mieni, vývojári menia. Aj takto by sa dal zhrnúť vývoj posledných mesiacov, v ktorých sme sa dozvedali ďalšie detaily o novej „stratégii“ kalifornského giganta, ktorý chce obmedziť sledovanie používateľov aplikáciami. Vývojári nie sú spokojní s novinkou, ktorú Apple čoskoro prinesie do svojich iPhonov a iPadov. Hľadajú spôsob, ako prísne pravidlá obísť. Využiť môžu radikálnejšie techniky, informuje ArsTechnica.

Už dlhé mesiace slýchame o tom, ako sa vyostruje boj medzi Apple a Facebookom. Najväčšia sociálna sieť sa búri proti prichádzajúcej zmene, ktorá bude mať pozitívny vplyv na súkromie ľudí pri používaní aplikácií, no vývojárov pripraví o cenné dáta.

Facebook sa začal striktne brániť a útočí na Apple

V tomto smere sa platforma neostýchala varovať vývojárov pred údajne katastrofickým dopadom zmeny, ktorá by mala byť pre všetkých dostupná s príchodom novej aktualizácie systému iOS. Koniec koncov, veľa stratí aj samotný Facebook, a preto niet divu, že sa tejto novinke tak vehementne bráni.

Tento boj zašiel tak ďaleko, že sociálna sieť venovala protiútoku na Apple celý plátok aj v tlačených novinách, kde preň vyhradila celé dve strany obsahu.

Opäť sa však snaží obraňovať malých vývojárov, ktorí ťažia z používateľských dát zbieraných pri používaní aplikácií. Je však otázne, prečo Facebook radšej neobjasní, aký dopad bude mať zmena na jeho biznis s používateľskými dátami. Prednedávnom sa ukázalo, koľko dát aplikácie tejto spoločnosti zbierajú.

V nedávnom porovnaní magazínu Forbes vyšiel Messenger z porovnania s aplikáciami Signal, iMessage a WhatsApp (vlastní Facebook) najhoršie, zbiera totiž ohromné množstvo údajov o používateľoch a ich chovaní pri používaní aplikácie. Facebook však ľudí sleduje aj mimo svojej platformy, a práve to sa Applu nepáči.

Novinka prinesie ľuďom viac súkromia

Okrem novinky v App Store, ktorá ľudí detailne informuje o tom, aké dáta aplikácie zbierajú, pripravuje tento gigant aj funkciu pre lepšie súkromie používateľov. V praxi ich takáto možnosť pri otvorení aplikácie v pop-up okne upozorní, že aplikácie môžu používateľa sledovať aj pri používaní iných aplikácií či stránok. Doteraz takéto konanie nebolo možné zakázať, Apple to však umožní práve vďaka pripravovanej funkcii.

Novinka sa už objavuje v beta verzii systému iOS 14.4, ktorý by mal byť v dohľadnej dobe prístupný vo finálnej verzii pre všetkých používateľov. Vývojári aplikácií pritom očakávajú, že až 2/3 používateľov iPhonov a iPadov s touto funkciou potom zakáže sledovanie aplikáciami, čím prídu o množstvo dát, ktoré doteraz využívali napríklad pre cielenú reklamu a marketing.

Zobraziť celú galériu (2)
Asier_Relampagoestudio / Freepik (Úprava redakcie)

Hľadajú preto spôsob, ako nové pravidlá Applu obísť. Zaistiť ideálne súkromie používateľov v tomto digitálnom svete, kedy by žiadna aplikácia nezbierala ani minimálne množstvo dát, je podľa Andrésa Arrieta, riaditeľa inžinierstva ochrany súkromia spotrebiteľov z nadácie Electronic Frontier Foundation, nemožné.

Aj po zavedení akýchkoľvek prísnych pravidiel sa vždy nájdu vývojári ochotní ich porušiť, len aby získali dáta o používateľoch. A práve takto je tomu aj teraz.

Mnohí z vývojárov aplikácií, hier a ďalších titulov, ktoré nájdeme v App Store, už teraz zvažujú možnosti, ktoré by im umožnili obísť novú funkciu od Apple a vďaka ktorým by mali naďalej prístup k istej forme používateľských dát aj mimo svojich aplikácií. Invazívnejšie spôsoby sledovania ľudí ich ale môžu dostať do problémov, v prípade odhalenia môžu s publikovaním aplikácií v App Store skončiť.

Vývojári hľadajú cestu, ako prísne pravidlá obísť. Riskujú.

Niektorí sa zasa môžu odhodlať pre boj s Apple na súdoch. Tak či onak, ani samotní vývojári nie sú s novou funkciou spokojní a obávajú sa, že už nebudú môcť ľudí sledovať tak, ako tomu bolo doteraz. Jednou z techník, ktoré môžu využiť pri invazívnejšom sledovaní používateľa, sú odtlačky.

Nie, nie tie odtlačky, ktoré slúžia na biometrické overenie používateľa pri odomykaní starších iPhonov s TouchID. Technika zvaná ako „device fingerprinting“ umožňuje zbierať informácie o softvéri a hardvéri vzdialeného zariadenia na účely identifikácie. V praxi to znamená, že takéto „odtlačky“ sú napríklad asociované pri interakcii s konkrétnou aplikáciou, čo umožňuje vývojárom získať potrebné dáta aj bez plného súhlasu používateľa.

Pri modelovej situácii by to mohlo znamenať, že získajú dáta počas používania webového prehliadača a môžu s nimi identifikovať konkrétne zariadenie aj bez zbierania cookies. Jednoducho povedané, aj táto technika umožňuje sledovanie používateľa počas používania zariadenia.

Apple totiž vývojárom „zatrhne“ zbieranie dát prostredníctvom identifikátora IDFA (špecifické ID číslo, vďaka ktorému mohli posielať ľuďom cielené reklamy), a tak sa budú obzerať po iných metódach. Už teraz je spomenutá technika v pravidlách obchodu App Store označená za „zakázanú“, no jej odhalenie býva zložité.

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik (Úprava redakcie)

Mnohí tvorcovia aplikácií a softvéru pre iPhony a iPady ju ale môžu využiť napriek tomu, že budú riskovať vyhodenie z lukratívneho biznisu Applu, ktorý každoročne vynáša desiatky miliárd dolárov. Ďalšou z metód, ktorú môžu vývojári využiť, sú tzv. hašované emaily (hashed emails).

Princípom tejto techniky je zbieranie a zdieľanie emailových adries používateľov, ktorí sa pomocou nich prihlásili do aplikácií, medzi rôznymi zdrojmi a zadávateľmi reklám. Tí ich však využijú v hašovanej forme, kedy je konkrétna emailová adresa premenená na hexadecimálny reťazec čísel a písmen, čím sa pôvodná adresa používateľa nedá rozoznať.

Takéto emaily nie je po spracovaní hašovacím algoritmom možné vystopovať, no dajú sa využiť pri zbieraní používateľských dát, ktoré sú stále priradené aj k hašovaným emailom. Vývojári by tak mohli získať používateľské dáta a informácie o používaní len prostredníctvom emailovej adresy.

Výsledok uvidíme v praxi už onedlho

Aký bude teda ďalší vývoj? Apple prinesie ľuďom vyššiu ochranu ich súkromia, ktorú uvidíme s vysokou pravdepodobnosťou už v najbližšej aktualizácii iOS 14.4, no vývojári, spolu s Facebookom a ďalšími firmami, nebudú s novinkou spokojní.

Preto je možné predpokladať, že aj naďalej budú istým spôsobom získavať používateľské dáta, alebo sa s Apple súdiť. Funkcia však bude mať na zbieranie týchto dát ohromný dopad a zatiaľ ani tí najskúsenejší nevedia presne predpovedať, aký vplyv bude mať pre biznis vývojárov zakázanie sledovania aplikáciami v praxi.

Pošli nám TIP na článok



Aplikácie