Monitorovanie využitia aplikácií, návštev webov a ďalších aktivít používateľov na smartfónoch sa stali v posledných rokoch bežnou praxou. Zvýšiť bezpečnosť a súkromie ľudí chcel s avizovanou funkcionalitou Apple v novej verzii iOS. Bezpečnostnú funkciu v iOS 14 zatiaľ nespustil. Dôvod oneskorenia má však iné vysvetlenie, aké podal verejnosti tento gigant. Téme sa venoval magazín Forbes.

Zbieranie marketingových dát prostredníctvom aplikácií používaných na najpopulárnejších zariadeniach všetkých čias sa stalo bežnou praxou veľkých spoločností ako Facebook, Google a mnohých ďalších. Tieto dáta sú relevantné najmä pre zadávateľov reklamy, ktorí tak na základe údajov o chovaní používateľa môžu poskytnúť relevantnejšie reklamy.

So zberom dát o používateľoch smartfónov sa v uplynulých rokoch spájali aj mnohé veľké kauzy. Azda najznámejšou je kauza s Cambridge Analytica, do ktorej bol zapletený aj Facebook. Najväčšia sociálna sieť sveta má pritom nad súkromím používateľov oveľa väčšiu kontrolu, ako by si niekto mohol myslieť. Kroky ľudí totiž nemonitoruje len v rámci svojej vlastnej platformy, ale dokáže získať dáta aj z iných aplikácií.

Apple chcel stopnúť nekalé praktiky marketingu

Práve zdieľaniu dát medzi jednotlivými aplikáciami chcel zabrániť Apple s novou funkcionalitou v iOS 14, ktorá mala používateľa na takého chovanie aplikácií upozorniť a opýtať sa ho, či s tým súhlasí. Podobné povolenia sú súčasťou mnohých aplikácií, no týkajú sa najmä prístupu k úložisku, kontaktom, fotoaparátu a ďalších zdrojov v smartfónoch.

Regulovanie zbierania súborov cookies a marketingových identifikátorov však mnohé krajiny doteraz detailnejšie neriešili. Nová funkcia Applu tak predstavovala veľkú hrozbu práve pre taký Facebook, ktorý jej spustením môže prísť o množstvo cenných dát, informoval CNBC. Preto si Apple vyslúžil za oznámenie tejto novinky v iOS 14 veľkú kritiku najmä zo strany najväčšej sociálnej siete, ktorej sa tento plán vôbec nepozdával.

Očakávaná novinka zatiaľ nefunguje

Funkcia, ktorú by mohli využívať všetky iPhony od roku 2015 s novým systémom iOS 14, by tak zásadným spôsobom zvýšila bezpečnosť dát a súkromie používateľov pri každodennom používaní aplikácií a prehliadaní webu. Je tu však jedno veľké „ALE“. Apple ju totiž doteraz nespustil aj napriek vydaniu oficiálnej verzie iOS 14, ktorá sa začala šíriť ešte v septembri tohto roka.

Dôvodom bolo podľa spoločnosti to, že oneskorenie spustenia pomôže vývojárom sa na príchod funkcie lepšie pripraviť. Ako sa však aktuálne ukázalo, nie je to ten pravý dôvod, prečo gigant z Cupertina spustenie odložil.

Zobraziť celú galériu (1)
Asier_Relampagoestudio / Freepik (Úprava redakcie)

Novinka, ktorá má pomôcť stovkám miliónom používateľov po celom svete uchovať si svoje súkromie a dáta o používaní vo väčšom bezpečí, totiž nefunguje tak, ako by mala.

Apple jej spustenie odložil do začiatku roka 2021. Ukázalo sa však, že odklad spôsobil najmä problém vo frameworku nazvanom „SKAdNetwork“, ktorý prakticky stále nie je na 100 % funkčný.

Doteraz bol v praxi využívaný identifikátor pre smartfóny známy ako IDFA, ktorý poskytoval údaje o ID zariadení a úspešnosti reklamných kampaní, čo pomáhalo marketingu pri ďalšom rozhodovaní o poskytovaní reklám.

Nové riešenie má byť bezpečnejšie najmä pre používateľov

Analytiku a odosielanie takýchto dát môžu používatelia manuálne vypnúť v nastaveniach iPhonu a taktiež je možné deaktivovať ponuku relevantných reklám. IDFA je možné považovať aj za aktuálnu verziu pripravovaného frameworku SKAdNetwork, ktorý však má fungovať na inom princípe.

Zatiaľ čo identifikátor IFDA poskytoval dáta a informácie o zariadení po každom nainštalovaní aplikácie, s novým SKAdNetwork by mal o odosielaní takýchto dát a sledovaní počas používania rozhodnúť používateľ po inštalácii každej aplikácie.

Zobraziť celú galériu (1)
Diagram popisujúci spôsob overenia inštalácie aplikácie. Aplikácia "A" je zdrojová, ktorá zobrazuje reklamu, aplikácia "B" je propagovaná aplikácia, ktorá bola nainštalovaná. Zdroj: Apple Developer

Apple tak chcel týmto spôsobom poskytnúť ľuďom slobodnú voľbu v tom, či povolia aplikáciám odosielanie dát po inštalácii. Keď však používateľ takúto možnosť nemusí hľadať v nastaveniach, ale sa zobrazí po prvom spustení aplikácie, je omnoho vyššia šanca, že takýto zber a odosielanie dát zamietne.

To vyvolalo obavy v radoch vývojárov a spoločností ako Facebook, ktoré by stratili prístup k spomínaným informáciám pre reklamu. Problémom však je, že SKAdNetwork nefunguje, teda aspoň zatiaľ. Chybu Apple uviedol v parametri „source-app-id“, ktorý slúži pre marketing na vyhodnocovanie úspešnosti reklám.

Bez tohto údaja tak nie je známe, ktorá reklama bola v ktorých prípadoch úspešná. Ďalším problémom je premenná hodnota, ktorá vracia zabezpečené dáta marketingu o úspechu reklamy, ale aj o tom, čo používateľ v danej aplikácii robí.

Spustenie funkcie by mala byť len otázka času

Apple sa priamo zapája do kontroly o odosielaní dát z iPhonov. Miesto odosielania dát cez identifikátor IDFA, čo môže odhaliť ID zariadenia a ďalšie citlivé údaje, majú údaje prechádzať priamo cez Apple a ten by mal následne marketing informovať o úspešnosti reklám. Momentálne však nie je toto riešenie úplne funkčné. Práve to má stáť za odložením jeho spustenia.

Softvéroví inžinieri spoločnosti tento problém zaiste vyriešia a je len otázkou času, kedy bude očakávaná funkcionalita pre iOS 14 spustená. Je však otázne, či to spoločnosť stihne napraviť do začiatku budúceho roka a či nebude po prvom odklade nasledovať ďalšie oneskorenie.

Ďalšie články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom