Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Portál arsTechnica nedávno upozornil na šéfa ruskej vesmírnej agentúry Roskosmos, Dmitrija Rogozina, ktorý v poslednom čase zdieľa zmiešané reakcie na nedávny úspech spoločnosti SpaceX. Od „úprimných“ gratulácií totižto postupne prešiel k akejsi minimalizácii úspechu a k vyzdvihnutiu ruského vesmírneho programu a jeho svetlej budúcnosti.

Od vtipu k trpkým názorom

Všetko začalo ešte za čias, kedy bola NASA nútená k doprave svojich astronautov na stanicu ISS využiť ruské kozmické lode Sojuz. Keď však Elon Musk naštartoval program SpaceX, Rogozin mu spočiatku neveril a Američanom uštedril uštipačnú poznámku: „Spojené štáty by mali použiť trampolínu, aby sa dostali do vesmíru.“

Po úspešnom vynesení astronautov do vesmíru misiou Demo-2 Elon Musk uštipačnú poznámku vrátil s odkazom „trampolína funguje.“ Rogozin na tento odkaz reagoval pobavene príspevkom na sociálnej sieti Twitter: „Prosím, odovzdajte moje úprimné pozdravy @elonmusk (milujem jeho vtip) a tímu @SpaceX. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu!“

Išlo o diplomatickú reakciu, pričom podľa nasledujúcich krokov Rogozina sa zdá, že ho tento vtip skôr urazil. O pár dní neskôr totiž zrušil svoj osobný účet na Twitteri a prešiel na oficiálny účet agentúry Roskosmos, odkiaľ vymazal niekoľko uštipačných príspevkov. To všetko následne viedlo k uverejneniu názorového článku (op-ed) v magazíne Forbes, v ktorom už pre agentúru NASA a spoločnosť SpaceX nenašiel veľa komplimentov.

Lety pomocou vesmírneho Kalašnikova sú údajne lacnejšie ako v prípade letov lode Crew Dragon

Rogozin v článku tvrdí, že SpaceX sa nelíši od žiadnej inej vesmírnej spoločnosti a obdržala pre Crew Dragon „kolosálne dotácie“, vďaka čomu je kozmická loď predražená. Zároveň uviedol, že Američania by mali byť vďačnejší za to, že Rusko prepravovalo ich astronautov do vesmíru celých deväť rokov.

Zobraziť celú galériu (1)
Kozmická loď Sojuz MS-16, ktorá vzlietla do vesmíru 9. apríla 2020 za pomoci rakiet Sojuz 2.1a, Zdroj: Wikipedia

Šéf ruskej vesmírnej agentúry Roskosmos zároveň pripúšťa, že cena Rusov za prístup do vesmíru pre agentúru NASA bola vyššia. Zároveň však dodáva, že išlo o „čestné“ peniaze a nesúhlasí s tvrdeniami, že náklady za let do vesmíru kozmickou loďou Crew Dragon sú nižšie ako za Sojuz. Podľa agentúry NASA stojí miestenka v lodi Crew Dragon 55 miliónov dolárov, zatiaľ čo miesto v ruskom Sojuze vyšlo agentúru na viac ako 90 miliónov dolárov.

„Náklady za naše lety sú podstatne nižšie ako náklady Američanov,“ uviedol Rogozin. „Páni si zrejme zamieňajú ceny letov a ceny služieb, ktoré sú tvorené trhom. Preto trvám na tom, že kozmická loď Sojuz MS s nosnou raketou Sojuz-2.1a bola a stále zostáva nespochybniteľná – nech už si hovoria naši konkurenti čo chcú.“

Zvyšok jeho komentárov sa upiera na všetko skvelé, čo robí Rusko vo vesmíre a dokonca porovnáva kozmickú loď Sojuz k majstrovským dielam renesančných umelcov, ako sú Leonardo da Vinci, Michelangelo a Titian. Dokonca prirovnal Sojuz ku „vesmírnemu Kalašnikovu.“ Po úspechu misie SpaceX tak ruskí dôstojníci a generáli potrebujú silou mocou upozorniť na vlastné úspechy.

Od defenzívy k nie príliš vydarenej ofenzíve

Príkladom môže byť nedávny tweet o kozmickej lodi novej generácie s názvom Oryol, ktorý ukazuje únikové skúšky v prípade núdzového pristátia na vode. V skutočnosti ruský vesmírny novinár Anatolij Zak povedal, že táto „novinka“ je len reprízou testu, ktorý sa uskutočnil už pred siedmimi rokmi. Podobné „novinky“ uviedol aj vedúci vzťahov s médiami agentúry Roskosmos, Vladimir Ustimenko.

Ten totižto povedal, že krajina začne s testovaním dvoch nových rakiet a čoskoro obnoví svoj program lunárneho prieskumu. Zdá sa však, že príspevok bol publikovaný s fotografiami starého konceptu boostrov Bajkal z obdobia pred 20. rokmi. Tak či onak, hoci boli Rusi spočiatku zdvorilí, časom zmenili svoj tón a začínajú upozorňovať na seba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú