Tri najväčšie ekonomiky Ázie – Čína, Japonsko a Južná Kórea –  si stanovili ambiciózne ciele v otázke rozvoja bezemisnej vodíkovej automobilovej dopravy. Podľa agentúry Reuters plánuje každá z týchto krajín v nasledujúcom desaťročí dostať na cesty milióny áut s palivovými článkami. Bude to chcieť investície za miliardy dolárov.  

Autá bez emisií sa v súčasnosti vyvíjajú dvomi smermi – elektrické vozidlá a batérie (BEV) a vodíkové palivové články (FCV). Vodíkové automobily vstúpili na trh o čosi neskôr ako elektromobily s batériami a doteraz sú v ponuke iba štyri takéto modely. 

Aj napriek aktuálnej prevahe BEV majú vodíkové automobily veľa priaznivcov, ktorí tvrdia, že vodík je pre autá najčistejším zdrojom energie. Podľa ich názoru spolu s rozvojom infraštruktúry čerpacích staníc budú FCV získavať čoraz väčšiu popularitu.  Z tohto predpokladu vychádzajú aj japonské, čínske a juhokórejské úrady. 

Ambiciózne ciele 

Čína je jednoznačne najväčším automobilovým trhom sveta s ročným predajom okolo 28 miliónov vozidiel.  Vláda plánuje, že do roku 2030 sa na čínskych cestách objaví viac ako milión vozidiel na palivové články.  V súčasnosti ich je okolo 1500, väčšina z nich sú autobusy.  

Japonci kupujú ročne viac ako 5 miliónov áut, no doteraz sa na japonské cesty dostalo 3 400 FCV. Japonská vláda však predpovedá, že do roku 2030 ich počet narastie na 800 000 vozidiel poháňaných vodíkom.

Premiér Šinzó Abe a jeho vláda po vyhlásení dlhodobého  plánu s názvom Strategický plán vodíkové a palivové články v tejto otázke úzko spolupracuje s domácimi aj zahraničnými spoločnosťami – predovšetkým s  Toyotou, Nissanom a Hondou, ale aj s výrobcami palív a priemyselných plynov (Air Liquide Japan, JXTG Nippon Oil & Energy, Tokyo Gas Co.) a dodávateľmi elektrickej energie (Idemitsu Kosan).

Juhokórejský trh s automobilmi je asi tretinový v porovnaní s japonským. Napriek tomu sú plány  krajiny v otázke vodíkových automobilov ešte ambicióznejšie – 850 000 FCV do roku 2030. V minulom roku juhokórejskí zákazníci kúpili takmer 900 vodíkom poháňaných vozidiel.  

Stovky kilometrov na jedno tankovanie

Zástancovia vodíka zdôrazňujú, že ide o čisté palivo, ktoré priamo vyrába elektrickú energiu v palivových článkoch v reakcii s kyslíkom a vedľajším produktom je čistá voda. Výhodou tohto plynu je aj to, že sa môže vyrábať niekoľkými spôsobmi s využitím obnoviteľnej energie, vrátane vody, metánu, alebo z odpadu. Japonsko, ktoré nemá zdroje nerastných surovín, považuje vodík za spôsob, ako zabezpečiť svoju energetickú bezpečnosť a nezávislosť od externých dodávateľov fosílnych palív.

Argumentom pre vozidlá na vodíkový pohon je aj možnosť prejsť niekoľko stoviek kilometrov na jedno tankovanie (podobne ako autom so spaľovacím motorom) bez ohľadu na teplotu vzduchu, zatiaľ čo dosah priemerného automobilu poháňaného batériou nie je uspokojivý a počas mrazu klesá. Ďalšou komplikáciou je nabíjanie batérie, ktorá v prípade BEV trvá najmenej desiatky minút, oproti niekoľkominútovému doplneniu paliva do vodíkovej nádrže alebo palivovej nádrže.

Japonci aj Číňania vnímajú BEV a FCV ako doplnkové riešenia, ktoré si nebudú konkurovať,  ale obsadia iné segmenty trhu. Batériový pohon má šancu uspieť v mestských automobiloch a v car-sharingu (zdieľaných autách). 

Vodík má zasa mnoho výhod v prípade veľkých vozidiel, ako sú autobusy a nákladné autá, a v doprave na veľké vzdialenosti. Preto sa zameriavajú na mestské vodíkové autobusy  ako je Toyota SORA. Pohon palivových článkov s nádržami z uhlíkových vlákien je omnoho ľahší ako sú batérie, ktoré by v prípade veľkých nákladných vozidiel či autobusov zaberali značnú časť kapacity vozidla.

Hlavní hráči na trhu

Uviesť na trh osobné auto na vodík bolo až doteraz schopných iba málo výrobcov. V roku 2014 odštartovala spoločnosť  Toyota predaj sedanu strednej veľkosti Mirai. Celkový predaj tohto modelu sa pomaly blíži k 10 000 exemplárom. 

Od marca uplynulého roku ponúka spoločnosť Hyundai  crossover Nexo a doteraz predal takmer 2900 kusov nového modelu. Predchádzajúci FCV v ponuke kórejskej značky, čiže vodíková obmena modelu ix35/Tucson, dosiahla celkový predaj 900 exemplárov. Model Honda Clarity Fuel Cell je dostupný výlučne na lízing a Mercedes-Benz GLC F-CELL ponúkli iba obmedzenému množstvu klientov z podnikového a verejného sektoru. 

Väčší výber sa objavil na autobusovom trhu.  Toyota a Hyundai ponúkajú svoje vlastné modely a dodávajú pohony aj výrobcom autobusov v iných krajinách, napríklad v Číne a v Španielsku. Niektorí čínski producenti, napríklad štátny SAIC Motor alebo Geely Auto Group vyvinuli svoje vlastné vozidlá tohto typu. Toyota už získala prvú objednávku veľkých nákladných vozidiel na vodíkový pohon pre prístav v Los Angeles a v Japonsku pracujú vo flotile obchodov Seven Eleven dodávky poháňané palivovými článkami vyvinuté touto značkou. 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú