Koľko stoja nové batérie do známych elektromobilov? Takéto ceny si účtujú automobilky
Elektrických vozidiel je vo svete každým rokom čoraz viac. Najväčším strašiakom pri elektrických vozidlách sú však ich batérie, ktoré sú predovšetkým veľmi drahé, čím zvyšujú aj samotnú obstarávaciu cenu vozidla.
Na prechod z bežného auta so spaľovacím motorom na elektromobil je potrebná, okrem iného, aj zmena myslenia. Človek sa musí jednoducho inak nastaviť, nakoľko život s elektromobilom je vo väčšine prípadoch zásadne odlišný a navyše musí začať myslieť na situácie, ktoré doteraz neriešil. Jednou z nich je aj tá najdôležitejšia a to je nabíjanie.
So všetkými situáciami sa však dá zžiť a človek si zvykne pomerne rýchlo. V každom prípade prínos elektromobilu motorista najviac ocení až vtedy, keď sám zistí, koľko peňazí ušetril na palive.
Strašiak menom batéria
Veľkým strašiakom, ktorý v mnohých prípadoch odradí od kúpy vozidla, sú ceny batérií. Tie sú v súčasnosti naozaj veľmi drahé, pričom ich cena je rozhodujúca pri konečnej cene elektromobilu. Ceny batérií síce za posledných 6 rokov klesli o približne 80 % a naďalej stále klesajú, no už nie takým tempom, ako sa predpokladalo.
Najväčší vplyv na životnosť a výdrž batérie má jednoznačne vodič, ktorý ju na základe určitých odporúčaní dokáže šetriť tak, aby vydržala čo najdlhšie. Základom je hlavne plynulá jazda. Tá je pre batériu šetrná, pričom nerobí jej dobre, ak sa prudko zrýchľuje alebo naopak brzdí. Batériám nerobia dobre ani extrémne teploty, no to je faktor, ktorému človek nezabráni.
Ako už bolo spomenuté, tak životnosť batérie závisí od mnohých faktorov, no svoj účel dokážu spĺňať niekoľko rokov. Jedného dňa však nastane čas na výmenu batérie, nakoľko prestane vykonávať svoju činnosť plnohodnotne. Niekedy ju stačí len renovovať a vymeniť mŕtve články za nové, no v drvivej väčšine prípadov sa nevyhneš jej celkovej výmene.
To predstavuje pre majiteľa elektromobilu veľmi vysoké náklady. Podľa portálu ucsusa.org je zvyčajne poskytovaná záruka od 5 do 8 rokov, pričom sa väčšinou kombinuje s prejdenými kilometrami. Cena batérií závisí predovšetkým od jej kapacity a výrobcu. Väčšinou sa životnosť batérie uvádza počtom nabíjacích cyklov, čo môže byť približne od 1 500 do 2 000.
Priprav si poriadnu rezervu
Cena batérií sa začína približne na sume okolo 4 000 eur, pričom pri niektorých modeloch sa dokážeme s cenou dostať na naozaj závratné sumy. Spomínaných 4 000 eur dáš napríklad za batériu pre vozidlo Nissan Leaf. Cena batérie pre známy elektromobil Tesla Model S by mala podľa informácií stáť od približne 27 000 € po 30 000 € v závislosti od kapacity.
Majitelia elektromobilu Chevrolet Bolt EV by mali myslieť na to, že batéria ich bude stáť okolo 14 200 €. A nakoniec čerešnička na torte. Ak sa rozhodneš pre kúpu naozaj krásneho modelu Audi e-tron, tak sa priprav na to, že nová batéria ťa vyjde až 38 000 €, pričom pri modely Mercedes-Benz EQC je to až neuveriteľných 49 728 €.
Priemerná cena za 1 kWh sa pri batériách pohybuje okolo 176 dolárov. Ceny však budú s pribúdajúcimi výrobcami, novšími technológiami a väčšími predajmi klesať. Očakáva sa, že ceny za 1 kWh by mohli klesnúť na sumu 94 dolárov do roku 2024 a na 62 dolárov do roku 2030.
Pozor na jazdené elektromobily
Ak si zoberieme, že batéria má životnosť na úrovni 1 500 nabíjacích cyklov a vozidlo prejde na jedno nabitie v priemere 250 km, potom je možné jednoducho vypočítať, že batériu bude nutné vymeniť približne po 380 000 km, no tento údaj závisí od viacerých faktorov. V každom prípade je jasné, že životnosť batérie je väčšia ako má väčšina jednolitrových spaľovacích motorov.
Ďalej sa musíme pozrieť na fakt, že priemerný vodič vystrieda svoj elektromobil za nový ešte počas toho, keď nebude nutné batériu meniť. Problém by potom mohol nastať pri ľuďoch, ktorí si nebudú môcť dovoliť kúpiť nový elektromobil a tak sa budú obzerať po jazdenom. Tím sa totiž môže stať to, že budú musieť vymeniť batériu ešte skôr ako si vôbec na svoje nové auto zvyknú.
Ešte pred samotnou kúpou je veľmi dôležité vykonať takzvaný „test zdravia“ batérie. Ide o spôsob, ako posúdiť, koľko života batérii ešte zostáva. Diagnostika dokáže poskytnúť relevantné údaje, ktoré pomôžu určiť životnosť na základe toho, ako sa používala. Tento test následne ukáže, či sa oplatí vozidlo kúpiť alebo sa mu oblúkom vyhnúť.
Výška ceny za batériu je relatívna, no budú klesať
Vyššia cena batérií súvisí predovšetkým s výskumom a vývojom technológií. Ten je veľmi nákladný nielen pri samotných elektromobiloch, ale aj pri batériách. Ceny batérií však budú s určitosťou klesať, pričom stúpať by mala ich výdrž a životnosť.
S klesajúcimi cenami batérií budú klesať aj ceny elektromobilov, čo prispeje k ešte vyšším predajom a následne k ďalšiemu priestoru na znižovanie cien. Cena batérií sa môže zdať na prvý pohľad extrémne vysoká, no je potrebné zobrať do úvahy úsporu prevádzkových nákladov a čiastku, ktorú by používateľ zaplatil za bežné palivo.
[supsystic-tables id=112]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tisíce Slovákov môžu vlastniť pôdu po predkoch: Štát zverejnil zoznam neznámych dedičov
Na Slovensku budeme platiť novú digitálnu daň. Inšpirovali sme sa Indiou, do rozpočtu má priniesť 100 miliónov eur
Farmár našiel sudy s miliónmi. Môže ísť o jeden z najväčších pokladov Pabla Escobara
„Tržby 1,114 miliardy eur a jedna objednávka každé 2 sekundy“: Tomáš Čupr hlási hrubý zisk 389 miliónov eur
Renomovaný psychológ varuje pred signálom, ktorý devastuje zdravie aj vzťah. Nie sú to hádky ani nevera
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP