Najväčšia stavba sveta a neprehliadnuteľná okázalosť. Špecifikácie tovární Tesly šokujú
Americkú spoločnosť Tesla môžeme na čele s jej zakladateľom Elonom Muskom označiť za priekupníka v oblasti výroby elektromobilov. Výroba elektrických vozidiel prebieha v jednom z najväčších závodov na svete vo Fremonte v Kalifornii. Okrem toho Tesla stavia aj obrovskú továreň na výrobu batérií, ktorou to však nekončí.
Továreň vo Fremonte patrí medzi najmodernejšie automobilové závody na svete s takmer pol milióna metrov štvorcových výrobných a kancelárskych priestorov. Priestory boli od roku 1962 až do roku 1982 domovom General Motors. Tesla závod kúpila v roku 2010, pričom ho bolo potrebné prerobiť podľa súčasných potrieb. Prvý Model S vyšiel z výrobnej linky v júni 2012. Dnes závod dáva prácu vyše 10 000 zamestnancom.
Dáva prácu tisícom pracovníkom
Tesla patrí medzi najväčších zamestnávateľov v Kalifornii, pričom vytvorila okolo 51 000 pracovných miest v celom dodávateľskom reťazci, vrátane vlastných zamestnancov. V areáli továrne sa nachádzajú jedálne, kaviareň, potraviny, telocvičňa, lekárske centrum či školiace stredisko, ktoré je pre firmu veľmi dôležité.
Tesla sa zameriava na zabezpečenie kvalitných školení pre všetkých zamestnancov v oblasti pokročilých zručností, ktoré sú potrebné pre výrobné procesy, pričom veľký dôraz sa kladie aj na bezpečnosť pri práci. V závode sa nachádza niekoľko hál, z ktorých každá slúži na rôzne výrobné činnosti. V hlavnej hale sa konštruujú karosérie, a ostatné sú určené na lisovanie, striekanie, výrobu plastových častí a sedadiel, či niektoré činnosti spojené s kódovaním softvéru.
Väčšina komponentov je vyrábaná interne vrátane batérií či pohonných jednotiek. Až 60 % automobilových dielov a súčiastok pochádza zo Spojených štátov, zatiaľ čo druhým najväčším zdrojom komponentov je Japonsko.
Najmodernejšie technológie sú samozrejmosťou
Nachádza sa tu aj vyše tisíc robotov, špeciálne hydraulické lisovacie linky a mnoho ďalších zariadení, ktoré napomáhajú k čo najefektívnejšej výrobe. Prítomných je aj vyše 160 špecializovaných robotov, či najmodernejší lis Schuler. V Európe sa podľa portálu CleanTechnica.com aktuálne nachádza 35 týchto špeciálnych lisov, pričom ten v továrni Tesla je zatiaľ prvý v USA.
Zaujímavosťou sú aj mobilné roboty AGV, ktoré sa pohybujú po hale na základe senzorov, laserových systémov a magnetických pások v podlahe.
Výrobná kapacita továrne vo Fremonte sa postupne aj vďaka automatizácii zvyšuje a aj preto je podľa portálu Bloomberg.com predpoklad, že do konca tohto roka sa bude môcť vyrábať až 7 000 vozidiel Modelu 3 týždenne.
Zaujímavé je aj celkové prostredie v ktorom pracujú zamestnanci. Aby priestor nepôsobil temne a uzavreto, podlaha sa natrela na bielo epoxidovou živicou a taktiež sa zabezpečilo, aby do priestorov prenikalo prirodzené svetlo, vďaka čomu celý priestor pôsobí čisto, ako v laboratóriu.
Najväčšia stavba sveta
Vo svete nie je v súčasnosti dostatok tovární na výrobu batérií pre elektromobily a preto sa Tesla rozhodla ísť vlastnou cestou aj v oblasti výroby batérií do svojich vozidiel. Na ich výrobu sa od roku 2015 stavia gigantický závod s názvom Gigafactory 1.
Továrne sa zameria aj na ekologickosť, takže celú jej strešnú časť budú pokrývať solárne panely. Okrem toho sa v okolí továrne budú nachádzať polia s veternými turbínami, no uvažuje sa aj o využití geotermálnych zdrojov. Náklady na výstavbu sa pohybujú zhruba na úrovni 5 miliárd dolárov, pričom 1,5 až 2 miliardy má poskytnúť najväčší investor Panasonic, ktorý s Teslou vyvíja a vyrába batériové články.
Okrem batérií sa v továrni vyrábajú aj energetické úložiská Powerwall 2 a Powerpack 2, či pohonné jednotky pre elektromobily. Po dokončení továrne v roku 2020 má byť produkcia na úrovni 35 GWh za rok. Výroba batérií je až 2 roky popredu, a preto bude továreň po jej dokončení schopná vyrábať batérie s kapacitou až 105 GWh za rok, kedy je v pláne produkcia až 1 milióna elektromobilov ročne.
Nasledovať budú ďalšie Gigafactory
Druhou továrňou s označením Gigafactory 2 je továreň v americkom Buffale, ktorá sa špecializuje na výrobu solárnych panelov. Továreň vznikla vďaka akvizícii spoločnosti SolarCity. Gigafactory s poradovým číslom 3 sa má postaviť v Európe, no ešte nie je známe, v ktorej krajine by to malo byť.
V súvislosti s treťou továrňou sa spomínalo viacero krajín, medzi ktorými bolo aj Slovensko. Hovorilo sa však aj to, že veľké šance má susedná Česká republika vďaka jej obrovským zásobám lítia, ktoré je hlavnou surovinou pri výrobe batérií.
V európskej Gigafactory 3 sa okrem batérií budú vyrábať aj články do Powerwall a Powerpack, či kompletné elektromobily. V ďalších rokoch sa spomína výstavba aj ďalších továrni Gigafactory 4 a 5, ktoré by mali vyrásť v Indii a Číne.
Okázalosť Tesly je ohromujúca
V našom článku sme nedávno informovali aj o problémoch, ktoré sú spojené s výrobou batérií pre elektromobily. Jedným z najhlavnejších problémov je následná recyklácia batérií. Tesla myslela aj na túto oblasť a preto bude továreň vybavená najmodernejšími technológiami na recyklovanie všetkých recyklovateľných častí batérií a zároveň na likvidáciu nebezpečného odpadu.
Tesla je jednoducho v rámci elektromobility pojem, ktorý vo svete pozná už takmer každý. Elektrické vozidlá patria medzi špičku na trhu a svojimi inovatívnymi riešeniami, spoločnosť získava neustále väčší počet zákazníkov, ktorí si obľúbili Modely S, X, či 3. Aj napriek rôznym informáciám, ktoré sa týkali zlého financovanie, či zadlžovania firmy, môžeme povedať, že Tesla jednoznačne patrí medzi najvýznamnejšie spoločnosti v automobilovom priemysle.
Tomuto tvrdeniu nasvedčujú aj smelé plány jej zakladateľa či obrovské továrne, ktoré budú patriť medzi najväčšie na svete, pričom budú prešpikované najnovšími technológiami. Tesla je v súčasnosti najväčším spotrebiteľom lítia na svete a prekonala až aj také spoločnosti ako je Samsung či Apple. Po dokončení továrne bude najväčším výrobcom lítiových batérií na svete a môžeme predpokladať, že prvenstvo dosiahne aj vo výrobe elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký štát chce zakázať sociálne siete. Jedna skupina ľudí kompletne stratí prístup
Ukrajina dostane ultimátnu zbraň. Vyzerá ako z budúcnosti a zmení vojnu
Nikto neveril, že je to možné. Ázijská veľmoc vyvinula bezchybnú technológiu pod morom, zmení vojnu
Západ má dôvod na obavy. Čína nasadí elektromagnetickú zbraň, ktorá strieľa 3000 nábojov za minútu
„Utopí“ všetko v okruhu 200 km. Američania dostali jednu z najhrozivejších zbraní
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zanedbanú časť tela si väčšina ľudí neumýva. Môžeš skončiť s infekciou, ekzémom a sepsou, varuje dermatológ
Ako si vybudovať pasívny príjem aj bez veľkého kapitálu? Odborník radí, čomu sa vyhnúť a čo funguje
Huliak kritizoval, Šatan mu to vrátil: „Hokej je posledný kolektívny šport, ktorý máme na olympiáde“
CHEMICKÝ KVÍZ: 90 % Slovákov nepozná vzorec kuchynskej soli. Zvládneš otázky, ktoré by potrápili Alfreda Nobela?
Z lekární mizne kľúčový liek na depresiu a úzkosť. Náhrada neexistuje, výpadok potrvá celé mesiace
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Chcú zakázať spaľováky, no zaviedli nezmyselnú daň. Politika európskeho štátu môže zničiť elektromobily
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Chcú zakázať spaľováky, no zaviedli nezmyselnú daň. Politika európskeho štátu môže zničiť elektromobily
- Experti v tom majú úplne jasno. Elektromobil je dnes už ekonomicky výhodnejší ako spaľovák
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Holandské tajné služby odhalili proruských hackerov. Útočili na citlivé systémy
Vedci prekvapili svet. Zvráskavené prsty po vode ako jedinečný biometrický podpis
Nie, za socializmu nebolo lepšie. Dnes tankuješ o polovicu lacnejšie
Nórsko investuje rekordných 23,4 miliardy eur do ropy a plynu. Pokles príde v roku 2026
Leto vo vlaku od 7 eur. ZSSK spúšťa obľúbené spoje po Európe (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zanedbanú časť tela si väčšina ľudí neumýva. Môžeš skončiť s infekciou, ekzémom a sepsou, varuje dermatológ
Ako si vybudovať pasívny príjem aj bez veľkého kapitálu? Odborník radí, čomu sa vyhnúť a čo funguje
Huliak kritizoval, Šatan mu to vrátil: „Hokej je posledný kolektívny šport, ktorý máme na olympiáde“
CHEMICKÝ KVÍZ: 90 % Slovákov nepozná vzorec kuchynskej soli. Zvládneš otázky, ktoré by potrápili Alfreda Nobela?
Z lekární mizne kľúčový liek na depresiu a úzkosť. Náhrada neexistuje, výpadok potrvá celé mesiace
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené