Zvuky pripomínajúce UFO, kosačku či hviezdnu loď. Takto znejú známe elektromobily po zavedení výstražných systémov
Tohtoročné leto prinieslo okrem slnečného počasia aj nové pravidlá, ktoré sa týkajú zvuku elektromobilov. Európska únia totiž schválila nariadenie, ktoré hovorí o tom, že výrobcovia elektrických vozidiel musia svoje modely vybaviť zariadením, ktoré bude simulovať zvuk motora. Sú však tieto zvuky rovnaké pri každej značke?
Elektrické autá sú v mnohých prípadoch až také tiché, že ich majú problém počuť chodci či dokonca cyklisti. Za všetko môže predovšetkým absencia spaľovacieho motora. Európska únia sa preto z bezpečnostných dôvodov rozhodla, že všetky elektromobily musia byť vybavené špeciálnym zvukovým systémom, ktorý bude na seba upozorňovať zvukovou výstrahou, informuje BBC.
Nové pravidlá, ktoré majú zabrániť zraneniam
Najnovšie pravidlá určujú, že každý elektromobil musí disponovať akustickým varovným systémom, ktorý bude aktívny od rýchlosti 19 km/h a taktiež aj pri cúvaní. Vodič však má možnosť tento bezpečnostný systém vypnúť podľa svojho uváženia, pričom zvuk musí napodobňovať zvukový prejav klasického spaľovacieho motora.
Podobné nariadenia sú v platnosti aj v iných častiach sveta ako napríklad v Japonsku, či Spojených štátoch amerických. Podľa odhadov NHTSA by nové výstražné zvuky mali zabrániť až 2800 zraneniam chodcov a cyklistov počas životnosti elektrického alebo hybridného vozidla.
Zvuky vydávané podľa pohybu auta
Vývojom zvukových výstražných systémov sa zaoberá viacero spoločností. Jednou z nich je napríklad aj americká firma Enhanced Vehicle Acoustics (EVA), ktorá vyvinula technológiu nazývanú „VOSES“. Toto zariadenie umožňuje elektromobilom znieť ako vozidlo so spaľovacím motorom, pričom pri vyšších rýchlostiach sa systém automaticky vypne.
VOSES používa miniatúrne zvukové reproduktory, umiestnené na kolesách. Tie dokážu fungovať v akomkoľvek počasí, pričom zvuky vydávajú podľa toho, ako sa auto pohybuje. Ak vozidlo ide vpred, tak aj zvuk sa bude šíriť smerom vpred. Pokiaľ sa vozidlo presúva vľavo alebo vpravo, tak aj zvuk sa bude šíriť smerom do strán.
Spoločnosť ECTunes vyvíja systém, ktorý vysiela zvukové signály iba v smere jazdy, čo umožňuje, aby bolo vozidlo počuť len tými, ktorí sa môžu nachádzať v jeho smere jazdy bez toho, aby rušilo ostatných účastníkov premávky. ECTunes, ako aj väčšina ďalších spoločností využíva špeciálnu riadiacu jednotku so softvérom, digitálnymi zosilňovačmi a externými reproduktormi, ktoré sú odolné voči akémukoľvek počasiu. Systém dokáže zistiť rýchlosť vozidla a podľa toho sa zapína alebo vypína.
Elektromobil ako vozidlo s motorom v12?
Švédsky výrobca SoundRacer AB naopak používa zvukové nahrávky skutočných spaľovacích motorov. Výsledok tohto kroku by mal byť ten, že zvuky budú menej rušivé v porovnaní s novými typmi umelých zvukov, ktoré používajú konkurenčné systémy.
Zvukové moduly sú vyvinuté takým spôsobom, že dokážu poskytovať realistický zvukový prejav a navyše je možné rozpoznať, či vozidlo beží na voľnobeh, akceleruje, spomaľuje alebo jazdí. Zvuk a hlasitosť sa prispôsobuje skutočnej rýchlosti daného vozidla. SoundRacer AB vie poskytnúť napríklad zvuk osemvalcového motora (V8), desaťvalcového (V10) či dokonca až dvanásťvalcového (V12).
Spoločnosť Fisker Automotive vyvinula zvukový generátor, ktorý bol následne použitý aj do ich vlastného vozidla Fisker Karma. Vozidlo vydáva zvuk prostredníctvom externých reproduktorov umiestnených do nárazníka. Spoločnosť uvádza, že zvuk pripomína kombináciu Formuly 1 a hviezdnej lode.
Vývojom zvukových systémov sa zaoberajú aj samotné automobilky, ktoré sa snažia implementovať do svojich vozidiel zvuk, ktorý bude charakteristický len pre ich značku. Ide napríklad o automobilku Ford, General Motors, Hyundai, Lotus, Nissan, Toyota, Volkswagen, či Tesla.
Sústavné alebo prerušované
Zaujímavosťou je, že niektoré automobilky sa rozhodli pridať zvukový systém, ktorý reprodukuje zvuk sústavne bez ohľadu na to, či auto jazdí pomaly alebo rýchlo. Ostatné sa rozhodli, že zvukový systém bude spustený len vtedy, keď to vyžaduje regulácia, no po dosiahnutí určitej rýchlosti sa systém automaticky vypne.
Nissan Leaf je vybavený systémom, ktorý nie je možné vypnúť. Pri jazde vpred je zvuk nepretržitý a pri cúvaní je prerušovaný. Aktivuje sa automaticky, keď sa vozidlo pohybuje rýchlosťou menšou ako 30 km/h.
Chevrolet Bolt taktiež vydáva nepretržitý zvuk pri jazde vpred. Tesla Model 3 vydáva nepretržitý zvuk pri jazde vpred a dokonca aj pri cúvaní. Vodič má v tomto prípade možnosť akustický systém vypnúť podľa svojho uváženia, informuje Teslarati.
Zaujímavý zvuk vydáva elektrická motorka Harley-Davidson LiveWire, ktorej zvuk je možné prirovnať k výkonnej kosačke alebo malému lietadlu, ktoré sa neustále pokúša vzlietnuť, no akosi mu to nejde.
Sympatický elektromobil Renault ZOE poskytuje dokonca takzvaný „čistý zvuk“ alebo športový. Rozdiel tam síce je, no tak ako ostatné zvukové systémy aj tento pripomína kosačku alebo skôr UFO.
Bezpečnosť je dôležitá ale…
V každom prípade rozhodnutie, že elektrické vozidlá musia byť vybavené zvukovým systémom, je z hľadiska bezpečnosti dobrou voľbou. Na druhej strane je tu otázka pôžitku a radosti z jazdy, ktorá bude pre väčšinu automobilových nadšencov nulová. Zvuky sa ani náhodou nepodobajú tým skutočným a pripomínajú skôr štart UFA, kosačky, či iného nešpecifikovaného dopravného prostriedku. Elektrické vozidlá, či chceme alebo nie, sa budú na svetových cestách pohybovať čoraz častejšie.
Musíme na to nastaviť hlavne v našich hlavách, no určite by pomohlo zo strany výrobcov, keby zapracovali aspoň na tejto stránke, ktorá by bola aspoň malou náplasťou za to, že sa budeme musieť rozlúčiť so zvukmi do ktorých sme sa zamilovali ešte ako malý chlapci. Riešením by mohla byť napríklad technológia, ktorú využíva už spomínaná spoločnosť SoundRacer AB.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
Akcia FUNERAL: Elitní policajti zasahovali v bývalej vile exministra Rezeša
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP