Zakladateľ Nikoly odstúpil. Automobilka čelí vážnym obvineniam z podvodov
Dráma okolo potenciálneho konkurenturenta Tesly pokračuje. Z čela spoločnosti Nikola včera odstúpil jej zakladateľ a vedúci predstavenstva Trevor Milton, ktorého vymenil bývalý podpredseda koncernu General Motors, Stephen Girsky. Stalo sa tak po tom, čo americká firma začala čeliť vážnym obvineniam, podľa ktorých mala vedome zavádzať investorov, informuje CNN.
Zakladateľ Nikoly vyvodil zodpovednosť
Spoločnosť Nikola sa po nedávnom uzavretí partnerstva s jedným z najväčších automobilových koncernov na svete, General Motors, ktorý jej má vypomáhať pri vývoji a výrobe pick-upu Badger a kamiónov, ocitla v nečakaných problémoch. Krátko na to totiž vyšla na povrch správa od spoločnosti Hindenburg Research, ktorá obvinila Nikolu z vedomého zavádzania investorov vo viacerých prípadoch.
Jej zakladateľ a vedúci predstavenstva Trevor Milton sa tak včera rozhodol oficiálne odstúpiť z funkcie, pričom jeho nástupcom sa v okamžitej platnosti stal bývalý podpredseda koncernu General Motors a súčasný člen predstavenstva Nikoly Stephen Girsky, píše CNBC.

„Ľudia by sa mal klásť dôraz na spoločnosť a jej poslanie, ktoré mení svet, nie na mňa. Mám v úmysle brániť sa pred falošnými obvineniami kritikov,“ uviedol Milton vo vyhlásení na Twitteri, ktoré však už nie je verejnosti prístupné.
Súčasťou organizačných zmien bol totiž aj Miltonov súhlas s revíziou akýchkoľvek odkazov na pozíciu, ktorú zastával, vrátane profilov na sociálnych sieťach. Do pondelka rána sa tak stal súkromným jeho účet na Twitteri, no jeho profil na sieti LinkedIn zostáva naďalej verejný a aktívny.
Obvinenia spoločnosti Hindenburg Research tvrdia, že Nikola sa dopustila vedomého zavádzania investorov hneď niekoľkokrát. Týkajú sa napríklad prezentácie kamiónu Nikola One predstaveného v roku 2016, ktorý mal byť poháňaný vodíkom. Na nižšie uvedenom videu, ktoré spoločnosť zverejnila začiatkom roka 2018 mal byť však spomínaný kamión údajne natočený pri jazde z kopca bez využitia vlastného pohonu.
Nikola priznala, že zavádzala verejnosť
Spoločnosť pritom toto obvinenie odmietla, no jeho pravdivosť nevyvrátila a tvrdila, že investori v tom období boli oboznámení s vývojom kamióna a vedeli o jeho technickej úrovni. Zverejnená bola aj konverzácia s jedným z pracovníkov Nikoly, ktorý v správe z roku 2017 potvrdzoval, že kamión nebol v tom čase plne funkčný.
Ďalšie obvinenia narážajú na chybné vyjadrenia o vývoji batérií spoločnosti, odchod bývalého finančného riaditeľa po tom, čo mala Nikola informovať o vrátení depozitov za kamión One, či údajné nesprávne charakterizovanie obchodnej dohody a umelé navyšovanie jej hodnoty. Výrobcu pick-upov a kamiónov pre uvedené obvinenia vyšetruje aj Americká komisia pre cenné papiere a burzy.

Je však dôležité povedať, že obvinenia od Hindenburg Research prišli práve v čase, kedy spoločnosť uzavrela dohodu s General Motors, čo posilnilo jej pozíciu a zvýšilo hodnotu. Spoločnosť je tak označovaná aj ako „short seller“, alebo predajca nakrátko, ktorý profituje na poklese trhovej ceny a naopak, v prípade zvýšenia hodnoty prerába.
Získané obvinenia tak boli zrejme dobre načasované a Nikole mali pochopiteľne uškodiť, čo sa v konečnom dôsledku firme aj podarilo. Akcie Nikoly totiž hneď po zverejnení správy klesli o viac než 19 %, pričom po včerajšom odstúpení šéfa spoločnosti išli dolu o ďalších 18 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

Zdražovanie 2026: Balíky budú od januára nákladnejšie, len jediná kuriérska spoločnosť cenník nemení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

