Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Všetky svetové automobilky v posledných rokoch riešia otázku ekológie a znižovania emisií, niektoré sa vybrali cestou elektromobility, iné cestou vodíkových áut. Ako upozornil portál Motor1, Porsche ale plánuje zachrániť aj klasické spaľovacie motory, vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické ako jazda na elektrinu.
Začínalo sa zdať, že klasické spaľovacie motory to majú spočítané a nevyhnutne ich nahradí iná forma pohonu, či už tá čisto elektrická, alebo vodíková. Nemecká automobilka Porsche ale prichádza s možným riešením, ako zachovať spaľovacie motory a ako dokonca udržať na cestách už existujúce vozidlá.
Viceprezident Porsche, doktor Frank Walliser pre magazín Evo uviedol, že ich automobilka pracuje na syntetickom palive, ktoré by mohlo spaľovacie motory udržať pri živote ďalšie dekády. Palivo nesie pomenovanie eFuel a jeho spaľovanie je podľa Wallisera rovnako čisté, ako jazda elektromobilom.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Najväčšou výhodou je, že na spaľovanie nového syntetického paliva eFuel by motor nepotreboval žiadne špeciálne úpravy, všetky súčasné rady Porsche by tak zaručene dokázali jazdiť na tento nový druh paliva. Podľa všetkého to dokážu aj vozidlá iných automobiliek.
Rozsiahlejšie testovanie paliva v praxi začne Porsche už budúci rok, teraz je však príliš skoro tvrdiť, či je to cesta správna, alebo to skončí len ako nevydarený experiment. Prekážok pri výrobe a používaní môže byť hneď niekoľko a tou najzásadnejšou je zrejme cena. Ak bude výroba príliš nákladná, eFuel sa zrejme do reálnej prevádzky nikdy nedostane.
Elektromobilita bude hrať prím
Ako ale píše aj portál Futurism, do roku 2023 by sa mali rapídne znížiť hlavne ceny batérií, ktoré sú aktuálne najdrahším „špásom“ pri stavbe elektromobilu. Do dvoch až troch rokov by sme sa mali dostať na cenu okolo 80 € za 1 kWh kapacity batérie, čím by sa ceny elektromobilov mali dostať na úroveň spaľovákov.
Do súboja však treba zarátať aj vodík, pri ktorom nám v rozhovore Pavol Šutor, predseda Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, povedal nasledovné: „Predpokladá sa zásadné zníženie cien vodíka vo výrobe až na úroveň 1-2 €/kg v horizonte 4-5 rokov, čo je cena, ktorá konkuruje aj zemnému plynu.
Myslím si, že keď sa trh s ekologickými automobilmi stabilizuje, tak budú ceny tankovania na 1 km pre jednotlivé alternatívy porovnateľné.“
Záujem Slovákov o elektrické autá nespochybniteľne rastie. V minulom roku sa podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR pre kúpu takéhoto automobilu rozhodlo 918 z nich.
Rok predtým sa predalo iba 165 elektromobilov. Podiel tohto typu áut na celkovom predaji je však aj napriek tomu zanedbateľný a stúpa v porovnaní s ostatnými krajinami pomaly. V roku 2019 dosahoval 0,16 % a vlani 1,2 %. Ak sa bavíme čisto len o dostupnosti lacných elektromobilov, neprehliadni náš výber aktuálne najlacnejších elektrických áut dostupných pre Slovákov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené