Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínska spoločnosť Space Transportation predstavila svoju špeciálnu okrídlenú raketu, pripomínajúcu raketoplán, píše Interesting Engineering. Čínska raketa zásadne má skrátiť cestovanie medzi vzdialenými mestami a ak pôjde všetko podľa plánov, má šancu predbehnúť v tomto snažení aj SpaceX.

Neostáva len na papieri

Podobných sľubov sme sa v posledných desaťročiach napočúvali už mnoho, väčšina však ostala len na papieri a nikdy sa nedočkala ani len testovacej fázy. Raketa čínskej firmy je na tom však úplne inak. Prvý testovací let s posádkou má prísť už v roku 2025 a testy bez posádky už má stroj za sebou.

V rámci investičnej série A a A+ firma vyzbierala cez 400 miliónov jenov, teda vyše 56 miliónov eur. Pre firmu, ktorá vyvíja kozmické technológie, to nie je žiadna horibilná suma, no malá takisto nie a spoločnosti umožnila priniesť reálne výsledky v podobe úspešných testov.

Okrídlená čínska raketa má dokázať doraziť z Pekingu do New Yorku (takmer 11 000 km) do jednej hodiny a dostala meno Lingkong Tianxing. Konkurovať tak môže hravo aj pripravovaným nadzvukovým lietadlám, ktoré vyvíja hneď niekoľko firiem.

Jej pristávanie nedáva zmysel

Celý systém je opakovateľne použiteľný, ako znázorňuje aj zverejnené video. Pristátie hlavnej rakety s posádkou vyzerá v poriadku a podobá sa na pristávanie prvých stupňov rakiet Falcon 9. Otázne je však pristátie primárnych nosičov, ktoré sú hneď dva a spája ich jedno veľké krídlo.

Space Transportation

Práve vďaka tomuto krídlu môže človek očakávať, že dokáže systém pristáť podobne, ako vracajúci sa raketoplán. To sa však, aspoň na videu, nedeje a systém pristáva vertikálne, pomocou raketových motorov, píše SPACE.

A to nie použitím hlavných motorov, ale štyroch menších raketových motorov na opačnej strane oproti krídlu. Prečo firma nevyužije už prítomné krídlo a miesto toho vybaví stroj ďalšou technikou, je otázne.

Zamestnáva však skutočných odborníkov a na takúto metódu pristátia zrejme mali svoje dôvody – a možno sa pred zavedením do komerčnej prevádzky ešte zmení.

Predbehnú aj SpaceX?

Podobný spôsob prepravy ľudí navrhol už pred niekoľkými rokmi aj americký SpaceX, využiť však chce oveľa väčšiu raketu Starship. Tá má poskytnúť aj oveľa vyšší výkon a kamkoľvek na svete sa podľa firmy dostane do jedinej hodiny.

SpaceX/Flickr

Starship je oveľa komplexnejšia a potrvá roky, kým dosiahne licenciu pre ľudské lety. Ak sa s podobnými problémami nestretne aj čínska raketa, môže sa dostať do plnohodnotnej celosvetovej prevádzky už do roku 2030, vysvetľuje Space News.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú