V júni začala spoločnosť Toyota s výstavbou prvého japonského závodu na čistenie lítia pre výrobu automobilových batérií. Spoločná investícia japonskej spoločnosti a austrálskej ťažobnej spoločnosti Orocobre je ďalším krokom Toyoty na dosiahnutie väčšej nezávislosti pri výrobe elektrických a hybridných automobilov. Len nedávno pre závod Naraha vybrali dodávateľa technológie na spracovanie lítia. Továreň bude uvedená do prevádzky v roku 2021 a bude spracúvať suroviny z baní Toyoty a Orocobre v Argentíne.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Toyota Tsusho Corp. a Orocobre sa v apríli rozhodli postaviť závod Naraha na výrobu čistého hydroxidu lítneho, ktorý je potrebný na výrobu batérií pre elektrické a hybridné autá. Bude to prvý závod svojho druhu v Japonsku. Väčšina výroby bude určená japonským výrobcom batérií. Hydroxid lítny budú vyrábať z uhličitanu lítneho, ktorý sa ťaží v bani Olaroz v severnej Argentíne.

Japonská automobilka sa pripravuje na budúcnosť

V minulom roku kúpila Toyota Tsusho 15-percentný podiel v austrálskej ťažobnej spoločnosti a investovala do nej 282 miliónov dolárov. Účelom spolupráce je zvýšenie objemu ťažby o 25 000 ton na 42 500 ton lítia ročne. S výstavbou závodu začali v júni, jeho uvedenie do prevádzky je naplánované na prvú polovicu roku 2021. Závod bude spracovávať ročne 9 500 ton suroviny, čím sa získa 10 000 ton čistého hydroxidu lítneho.

Ako dodávateľa technológií spracovania zlúčenín lítia do závodu Naraha si Toyota Tsusho a Orocobre vybrali spoločnosť Veolia Water Technologies. Spoločnosť Veolia bola poverená navrhnúť, dodať a zostaviť potrebné technické zariadenie.

Je to ďalší krok spoločnosti Toyota na ceste k zabezpečeniu kontroly nad reťazcom dodávok batérií, ktorý jej umožní ďalší rozvoj hybridných a elektrických automobilov. Toyota je najväčším výrobcom hybridných vozidiel na svete – v priebehu minulého roka sa predalo vo svete viac ako 1,6 milióna týchto automobilov.

Čiste elektrické autá Toyoty prídu už v budúcom roku

Spoločnosť systematicky modernizuje a rozširuje sortiment hybridov a zavádza do nových modelov hybridný pohon štvrtej generácie. Ako posledné príklady možno uviesť Corollu a RAV4. V roku 2020 uvedie japonská značka na trh aj autá výlučne na elektrický pohon poháňané akumulátorom (BEV) – v Európe to bude model PROACE a v Číne spríbuznené crossovery Toyota C-HR a IZOA.

Toyota potrebuje trakčné batérie aj pre elektrické vozidlá na vodíkový pohon (FCV) ako je Toyota Mirai, ktoré i keď čerpajú energiu najmä z vodíkových palivových článkov, používajú batérie na ukladanie energie získanej počas brzdenia. V roku 2025 plánuje japonský výrobca dosiahnuť predaj 5,5 milióna elektrifikovaných automobilov ročne.