Absolútnou alfou a omegou v elektromobiloch sú ich batérie. Od nich sa odvíja dojazd a samozrejme aj cena. Batérie v elektromobiloch sú podobné tým „tuškovým“, ktoré poznáme z rôznych zariadení, no hlavný rozdiel je v tom, že majú vyššiu energetickú hustotu. Pri batériách je veľmi dôležitá ich výdrž a životnosť, ktorá často závisí od rôznych faktorov.
Batérie sú navrhnuté tak, aby vydržali mnoho rokov. Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie. Väčšina automobiliek poskytuje na batérie niekoľkoročné záruky, takže je predpoklad, že by s batériou nemali byť niekoľko rokov žiadne problémy. Ak aj budú, v rámci záruky sa o všetko postará servis. Podľa portálu ucsusa.org je zvyčajne poskytovaná záruka od 5 do 8 rokov, prípadne sa kombinuje s prejdenými kilometrami.
Batérie v elektrických vozidlách fungujú podobne, ako batérie v našich smartfónoch. Postupne v priebehu používania sa ich kapacita znižuje. Kapacita batérie sa dokonca znižuje aj vtedy, keď je vozidlo dlhšie nevyužívané.
Dávaj si pozor pri ojazdených elektromobiloch
Niektoré vozidlá, ako napríklad Tesla, majú možnosť komunikácie cez aplikácie v tvojom smartfóne. Aplikácia dokáže s vozidlom komunikovať na diaľku, pričom dokáže zistiť aktuálny stav nabitia, či rôzne iné informácie. Aplikácia vysiela do auta podnety na základe ktorých zo softvéru získava tieto informácie. Týmto sa vozidlo v určitých intervaloch prebúdza, čo tiež nie je pre batériu dobré.
Výdrž batérie je veľmi dôležitá aj pri kúpe ojazdeného elektrického vozidla. Ešte pred samotnou kúpou je veľmi dôležité vykonať takzvaný „test zdravia“ batérie. Ide o užitočný spôsob, ako posúdiť, koľko života ešte batérii zostáva. Diagnostika dokáže poskytnúť údaje, ktoré pomôžu určiť, akú dlhú životnosť môžeš od batérie očakávať na základe toho, ako sa používala. Tento test dokážu urobiť napríklad aj v servisných strediskách značky Tesla.
Aj ty sám môžeš ovplyvniť to, ako dlho ti batéria vydrží
Najväčší vplyv na životnosť a výdrž batérie má jednoznačne vodič elektromobilu, ktorý ju na základe určitých odporúčaní dokáže šetriť tak, aby vydržala, čo najdlhšie.
Medzi základné veci patrí jednoznačne plynulá jazda. Tá je pre batériu šetrná a nerobí jej príliš dobre, ak sa prudko zrýchľuje alebo naopak prudko brzdí. Pokiaľ to nie je dôležité, tak sa tomu treba vyvarovať. Batérii škodí aj príliš časté nabíjanie. Samozrejme toto závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad typ vozidla, kapacita batérie, dojazd, či v neposlednom rade to, ako často sa s elektromobilom jazdí.
Elektromobil je potrebné nabíjať len v prípade potreby. Mnoho ľudí si myslí, že ak poklesne kapacita batérie napríklad na 40 %, tak ihneď ho musia nabiť. Takéto riešenie nie je pre batérie najlepšie a ak sa budeš držať tohto pravidla, tak zistíš, že elektromobil naozaj nebudeš musieť nabíjať každý deň.
Batériám rozhodne nerobia dobre extrémne teploty. Niektoré batérie majú systémy riadenia teploty, ktoré používajú malé množstvo energie na ochranu batérie reguláciou jej teploty. V každom prípade ale platí, že vo veľmi horúcom počasí je dobré parkovať v tieni a taktiež v tieni aj nabíjať. Ideálnym riešením je nabíjanie v garáži. V prípade mrazivého počasia je potrebné sa riadiť pokynmi v príručke, no tiež je vhodné nabíjať na takých miestach, kde je prijateľná teplota.
Pokiaľ sa elektrické vozidlo nebude dlhšiu dobu používať, tak je vhodné sa riadiť pokynmi na starostlivosť o batériu, ktoré sú zväčša uvedené v príručke. Nie je dobré nechať dlho odstavené vozidlo s plne nabitou batériou, nakoľko jej to môže zbytočne ubrať na životnosti, uvádza portál CleanTechnica.com.
Veľmi dôležitý je aj servis v odporúčaných intervaloch. Okrem toho, že by mal servis vykonávať kvalifikovaný pracovník, tak je veľmi dôležité, nevyhýbať sa servisným prehliadkam. Servis je potrebný v oveľa menšom množstve, ako je to pri spaľovacích vozidlách, pričom býva často krát lacnejší.
Výmena nie je najlacnejšia, no…
Jedného dňa nastane čas, kedy bude potrebné batériu vymeniť, nakoľko už nebude schopná vykonávať svoju činnosť plnohodnotne. Niekedy ju stačí len renovovať, kedy sa vymenia mŕtve články za nové, no v drvivej väčšine prípadov je potrebná jej celková výmena.
Batéria je aktuálne jednou z najnákladnejších častí celého elektromobilu a preto je potrebné sa pripraviť na vyššie náklady. Výhodou však je, že majiteľ elektromobilu ušetrí počas prevádzky na servisoch a taktiež aj na pohonných hmotách. Pri investovaní do novej batérie je taktiež potrebné myslieť na to, že s najväčšou pravdepodobnosťou bude opäť slúžiť niekoľko rokov.
Cena batérií sa odvíja od jej kvality, či kapacity. Ceny sa zvyčajne pohybujú od 2 500 € vyššie, pričom niektoré batérie stoja aj okolo 7 000 € až 8 000 €. Staré batérie sa môžu recyklovať alebo použiť opätovne na inú činnosť. Niektoré firmy dokonca vykupujú takéto batérie, a tak je možné za ňu získať aspoň malú finančnú náhradu.
Aj napriek výmene batérie nebudeš v strate
Výskum agentúry EECA ukázal, že aj keď majiteľ elektromobilu potreboval investovať do výmeny batérie, elektrické vozidlá konkurujú spaľovacím autám z hľadiska celkových životných nákladov, informoval portál energywise.com.
Ako už bolo vyššie spomenuté, batérie dokážu spĺňať svoj účel niekoľko rokov, no ich životnosť závisí od mnohých faktorov. Jedným z nich je aj správanie samotného majiteľa elektromobilu, ktorý dokáže ovplyvniť výdrž a životnosť batérie. Náklady na výmenu batérií sú síce vysoké, no na druhej strane sú ušetrené peniaze na servise a pohonných hmotách.
Výrobné procesy sa vďaka technologickému pokroku posúvajú stále vpred a tak je viac než isté, že batérie budú postupne na cene klesať. Taktiež sa budú vyrábať batérie, ktoré budú mať ešte vyššiu výdrž, či životnosť. V hre je aj vývoj nových materiálov z ktorých by mohli byť do budúcna batérie vyrábané. Batérie by tak mohli mať iné vlastnosti ako doteraz a zároveň by dostalo menej zabrať životné prostredie, ktoré je poznačené hlavne ťažbou surovín, ktoré sú potrebné na výrobu dnešných batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP