Absolútnou alfou a omegou v elektromobiloch sú ich batérie. Od nich sa odvíja dojazd a samozrejme aj cena. Batérie v elektromobiloch sú podobné tým „tuškovým“, ktoré poznáme z rôznych zariadení, no hlavný rozdiel je v tom, že majú vyššiu energetickú hustotu. Pri batériách je veľmi dôležitá ich výdrž a životnosť, ktorá často závisí od rôznych faktorov.
Batérie sú navrhnuté tak, aby vydržali mnoho rokov. Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie. Väčšina automobiliek poskytuje na batérie niekoľkoročné záruky, takže je predpoklad, že by s batériou nemali byť niekoľko rokov žiadne problémy. Ak aj budú, v rámci záruky sa o všetko postará servis. Podľa portálu ucsusa.org je zvyčajne poskytovaná záruka od 5 do 8 rokov, prípadne sa kombinuje s prejdenými kilometrami.
Batérie v elektrických vozidlách fungujú podobne, ako batérie v našich smartfónoch. Postupne v priebehu používania sa ich kapacita znižuje. Kapacita batérie sa dokonca znižuje aj vtedy, keď je vozidlo dlhšie nevyužívané.
Dávaj si pozor pri ojazdených elektromobiloch
Niektoré vozidlá, ako napríklad Tesla, majú možnosť komunikácie cez aplikácie v tvojom smartfóne. Aplikácia dokáže s vozidlom komunikovať na diaľku, pričom dokáže zistiť aktuálny stav nabitia, či rôzne iné informácie. Aplikácia vysiela do auta podnety na základe ktorých zo softvéru získava tieto informácie. Týmto sa vozidlo v určitých intervaloch prebúdza, čo tiež nie je pre batériu dobré.
Výdrž batérie je veľmi dôležitá aj pri kúpe ojazdeného elektrického vozidla. Ešte pred samotnou kúpou je veľmi dôležité vykonať takzvaný „test zdravia“ batérie. Ide o užitočný spôsob, ako posúdiť, koľko života ešte batérii zostáva. Diagnostika dokáže poskytnúť údaje, ktoré pomôžu určiť, akú dlhú životnosť môžeš od batérie očakávať na základe toho, ako sa používala. Tento test dokážu urobiť napríklad aj v servisných strediskách značky Tesla.
Aj ty sám môžeš ovplyvniť to, ako dlho ti batéria vydrží
Najväčší vplyv na životnosť a výdrž batérie má jednoznačne vodič elektromobilu, ktorý ju na základe určitých odporúčaní dokáže šetriť tak, aby vydržala, čo najdlhšie.
Medzi základné veci patrí jednoznačne plynulá jazda. Tá je pre batériu šetrná a nerobí jej príliš dobre, ak sa prudko zrýchľuje alebo naopak prudko brzdí. Pokiaľ to nie je dôležité, tak sa tomu treba vyvarovať. Batérii škodí aj príliš časté nabíjanie. Samozrejme toto závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad typ vozidla, kapacita batérie, dojazd, či v neposlednom rade to, ako často sa s elektromobilom jazdí.
Elektromobil je potrebné nabíjať len v prípade potreby. Mnoho ľudí si myslí, že ak poklesne kapacita batérie napríklad na 40 %, tak ihneď ho musia nabiť. Takéto riešenie nie je pre batérie najlepšie a ak sa budeš držať tohto pravidla, tak zistíš, že elektromobil naozaj nebudeš musieť nabíjať každý deň.
Batériám rozhodne nerobia dobre extrémne teploty. Niektoré batérie majú systémy riadenia teploty, ktoré používajú malé množstvo energie na ochranu batérie reguláciou jej teploty. V každom prípade ale platí, že vo veľmi horúcom počasí je dobré parkovať v tieni a taktiež v tieni aj nabíjať. Ideálnym riešením je nabíjanie v garáži. V prípade mrazivého počasia je potrebné sa riadiť pokynmi v príručke, no tiež je vhodné nabíjať na takých miestach, kde je prijateľná teplota.
Pokiaľ sa elektrické vozidlo nebude dlhšiu dobu používať, tak je vhodné sa riadiť pokynmi na starostlivosť o batériu, ktoré sú zväčša uvedené v príručke. Nie je dobré nechať dlho odstavené vozidlo s plne nabitou batériou, nakoľko jej to môže zbytočne ubrať na životnosti, uvádza portál CleanTechnica.com.
Veľmi dôležitý je aj servis v odporúčaných intervaloch. Okrem toho, že by mal servis vykonávať kvalifikovaný pracovník, tak je veľmi dôležité, nevyhýbať sa servisným prehliadkam. Servis je potrebný v oveľa menšom množstve, ako je to pri spaľovacích vozidlách, pričom býva často krát lacnejší.
Výmena nie je najlacnejšia, no…
Jedného dňa nastane čas, kedy bude potrebné batériu vymeniť, nakoľko už nebude schopná vykonávať svoju činnosť plnohodnotne. Niekedy ju stačí len renovovať, kedy sa vymenia mŕtve články za nové, no v drvivej väčšine prípadov je potrebná jej celková výmena.
Batéria je aktuálne jednou z najnákladnejších častí celého elektromobilu a preto je potrebné sa pripraviť na vyššie náklady. Výhodou však je, že majiteľ elektromobilu ušetrí počas prevádzky na servisoch a taktiež aj na pohonných hmotách. Pri investovaní do novej batérie je taktiež potrebné myslieť na to, že s najväčšou pravdepodobnosťou bude opäť slúžiť niekoľko rokov.
Cena batérií sa odvíja od jej kvality, či kapacity. Ceny sa zvyčajne pohybujú od 2 500 € vyššie, pričom niektoré batérie stoja aj okolo 7 000 € až 8 000 €. Staré batérie sa môžu recyklovať alebo použiť opätovne na inú činnosť. Niektoré firmy dokonca vykupujú takéto batérie, a tak je možné za ňu získať aspoň malú finančnú náhradu.
Aj napriek výmene batérie nebudeš v strate
Výskum agentúry EECA ukázal, že aj keď majiteľ elektromobilu potreboval investovať do výmeny batérie, elektrické vozidlá konkurujú spaľovacím autám z hľadiska celkových životných nákladov, informoval portál energywise.com.
Ako už bolo vyššie spomenuté, batérie dokážu spĺňať svoj účel niekoľko rokov, no ich životnosť závisí od mnohých faktorov. Jedným z nich je aj správanie samotného majiteľa elektromobilu, ktorý dokáže ovplyvniť výdrž a životnosť batérie. Náklady na výmenu batérií sú síce vysoké, no na druhej strane sú ušetrené peniaze na servise a pohonných hmotách.
Výrobné procesy sa vďaka technologickému pokroku posúvajú stále vpred a tak je viac než isté, že batérie budú postupne na cene klesať. Taktiež sa budú vyrábať batérie, ktoré budú mať ešte vyššiu výdrž, či životnosť. V hre je aj vývoj nových materiálov z ktorých by mohli byť do budúcna batérie vyrábané. Batérie by tak mohli mať iné vlastnosti ako doteraz a zároveň by dostalo menej zabrať životné prostredie, ktoré je poznačené hlavne ťažbou surovín, ktoré sú potrebné na výrobu dnešných batérií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené