Mnoho motoristov stále vyčíta elektromobilom ich dojazd na jedno nabitie. Niektorí potom vidia alternatívu vo vodíkových autách, ktoré na Slovensku preferuje aj minister hospodárstva Richard Sulík.

Už neraz sa v prípade vodíkových automobilov ukázal ich benefit vo veľkom dojazde, kde nedávny rekord stanovil Hyundai Nexo s dojazdom vyše 900 km na jednu nádrž. Teraz ho s prehľadom prekonala konkurenčná Toyota Mirai. S týmto prvenstvom sa pochválila automobilka v tlačovej správe.

Toyota rýchlo ukradla rekord Hyundaiu

Je tomu len pár týždňov, odkedy sme priniesli informáciu o novom svetovom rekorde v dojazde vodíkových automobilov. V polovici mája sa veľkým úspechom hrdo pýšil vodíkový Hyundai Nexo, ktorý dojazdom na jednu nádrž vodíka zahanbil aj tie najvybavenejšie elektromobily s najväčšími batériami na trhu. Na jeden záťah totiž prešiel presne 887,5 km.

Pre porovnanie dokážu najlepšie elektromobily dneška s veľkými batériami prejsť na jedno nabitie odhadom približne 800 km a Hyundai aj takéto modely teda prekonal o hodný kus. Japonská Toyota však zašla ešte ďalej, a to doslova. Vodíkový Mirai, ktorý sa už od marca predáva aj u nás na Slovensku, zvládol na jednu nádrž prejsť dosiaľ najväčšiu vzdialenosť.

Vodíkový Mirai prešiel vyše 1000 km na nádrž

Dominanciu tohto vodíkového auta v dojazde potvrdzuje test, ktorý Toyota započala 26. mája na vodíkovej čerpačke HYSETCO v meste Orly. Pripomeňme, že sa jedná o Mirai 2. generácie, ktorý je vybavený omnoho pokročilejšími technológiami a jeho nádrž zvládne poňať 5,6 kg vodíka, ktorý je dočerpávaný pri tlaku až 700 barov.

Vďaka väčšej nádrži, lepšej aerodynamike a efektívnosti pohonu tak dokázal Mirai 2. generácie prejsť pri tomto teste na jednu nádrž neuveriteľných 1003 km a ešte mu po dokončení testu ostalo ďalších 9 km dojazdu. Priemerná spotreba vodíka počas jazdy dosiahla len 0,55 kg/100 km.

NEPREHLIADNI
Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Poznáme dátum spustenia prvej vodíkovej stanice

Vodič jazdil po verejných komunikáciách južne od Paríža a v oblastiach Loir-et-Cher a Indre-et-Loire. Celá trasa ako aj spotreba boli potom certifikované nezávislým orgánom. Pre dosiahnutie tak ohromného dojazdu využil vodič pri teste „eko“ režim a prispôsobil štýl jazdy pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby.

Aby sa zabránilo prípadnému podvádzaniu, veko nádrže bolo zapečatené. Neboli v tom teda žiadne „špeciálne“ úpravy výrobcu ani iné švindle a podobný test si tak môže prakticky zopakovať ktorýkoľvek majiteľ tohto vodíkového auta.

To dokáže v bežných podmienkach prejsť podľa výrobcu na jednu nádrž 650 km. Ako ukázal test, pri šetrnej jazde dokáže Mirai predbehnúť nielen všetky doterajšie elektromobily, ale aj rekord držiaceho konkurenta.

Pokorením doterajšieho rekordu, ktorý trval len pár týždňov, Mirai dokázal, že je momentálne tou najlepšou voľbou pre ekologickú osobnú dopravu s nulovými emisiami na veľkú vzdialenosť.

Jediným „odpadom“ pri jazde s vodíkovým autom je iba čistá voda. Jazdy s vodíkovou Toyotou sa pritom zúčastnili 4 vodiči, Victorien Erussard z partnerskej firmy Energy Observer, James Olden (inžinier Toyota Motor Europe), Maxime le Hir (produktový manažér Toyota Mirai) a Marie Gadd (PR manažérka francúzskej divízie Toyoty).

Máme ju aj na Slovensku

Pripomeňme, že Toyota Mirai 2. generácie bola uvedená na slovenský trh koncom marca tohto roka. Na Slovensku je dostupná len v jednej výkonovej verzii FCEV o výkone 134 kW a dodávať sa bude v dvoch výbavách Comfort a Executive.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu

K drahšej verzii Executive si zákazník bude môcť vybrať aj príplatkový balík VIP za 7000 €, ktorý obsahuje viacero prémiovejších prvkov výbavy ako head-up displej, 3-zónovú automatickú klimatizáciu, 20″ zliatinové disky či panoramatickú strechu. Najlacnejšou verziou Toyoty Mirai 2. generácie je s cenou 62 990 € verzia Comfort, drahšia verzia Executive stojí 66 990 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú