V Česku, podobne ako u nás, je s vlakovou dopravou problém. Naši susedia momentálne bojujú s nedostatkami vo vozovom parku – motorové vlaky typu 810 a 814 sú už pomerne zastaralé, no nie je ich čím nahradiť. České dráhy si tak musia poradiť sami, píše denník Zdopravy.
České dráhy vyhlásili súťaž na výrobu železničných vozidiel s kapacitou okolo 70 cestujúcich, ktoré by boli určené na prevádzku po regionálnych tratiach. Nikto sa však neprihlásil – motorové vlaky, ktoré jazdia na naftu dnes už takmer nikto nevyrába a pravdepodobne by sa na ne nedala získať ani dotácia od štátu.

„Motorové vlaky tvoria dosť veľký podiel na celkovej doprave, keďže dve tretiny tratí sú ešte stále bez elektrifikácie,“ povedal v rozhovore pre portál Jiří Ješeta, člen predstavenstva ČD, ktorý má na starosti osobnú dopravu. Na margo toho, že sa firmám neoplatí vyrábať vlaky, povedal, že ČD sa nevzdáva a na vývoji nových vlakov sa chce podieľať.
Alternatívny pohon nových vlakov
Možno si o nich ešte nepočul, no existujú vlaky na batérie. Medzi ich výhody patria hlavne menšie náklady na prevádzku a výrazné zníženie tvorby emisií. Vo všeobecnosti sú veľmi dobrou alternatívou k motorovým vlakom jazdiacim na naftu, ale aj k elektrifikácii železničných tratí, píše portál Railtech.

Batériových vlakov síce zatiaľ nie je veľa ani vo svete, no České dráhy sa zrejme rozhodli podieľať na vývoji nových modelov. Prečo by teda nemohli jazdiť na batérie? Dopravca už koncom októbra začal zisťovať, či sa na trhu nachádzajú vlaky, ktoré kombinujú batériovú technológiu s jazdou na elektrinu priamo z troleja.
České dráhy neskôr zverejnili výzvu na predbežnú trhovú konzultáciu ohľadom výroby 200 batériových vlakov typu BEMU 50, ktoré by mali plne nahradiť existujúce motorové vozne. Tieto vlaky majú podľa zadaných parametrov poskytnúť okolo 50 miest a výkon aspoň 12 kW/t. Budú určené primárne na jazdu po krátkych, neelektrifikovaných tratiach.

Batéria sa má dobíjať, buď priamo z troleje, alebo z nabíjačky v depe / v cieľovej stanici. Po plnom nabití by mal takýto vlak prejsť okolo 80 kilometrov. Okrem spomínanej ponuky na predbežnú konzultáciu České dráhy z vlastnej iniciatívy priamo oslovili aj niekoľko firiem, napríklad ŽOS Vrútky či Siemens Mobility. Veríme, že v budúcnosti sa na podobný krok odhodlá aj ZSSK.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Psychológ odhalil 8 varovných signálov „breadcrumbingu“. Kŕmenie omrvinkami spôsobuje úzkosť či stratu sebaúcty (ROZHOVOR)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

„Búrkový vták“ je zbraň, akú svet ešte nevidel, vyhlásil Putin. Rusko otestovalo jadrovú strelu s neobmedzeným doletom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
Elektromobily pre všetkých: Európska krajina chystá štedré dotácie, rozdá tisíce eur bežným ľudom
Vedci bijú na poplach: EÚ nás pomaly vedie do záhuby, toto sa musí okamžite zmeniť
Zlom vo svetovej politike. Veľmoci dosiahli tajnú dohodu, vojna medzi nimi sa môže skončiť
EÚ robí krok, ktorý sa kedysi zdal nemysliteľný. Nový plán má zmeniť chod automobilového priemyslu
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Psychológ odhalil 8 varovných signálov „breadcrumbingu“. Kŕmenie omrvinkami spôsobuje úzkosť či stratu sebaúcty (ROZHOVOR)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

