Internetový obchod Amazon.com pozná už snáď každý. Založil ju ešte v roku 1994 Jeff Bezos. Miliardár vytvoril z Amazonu najväčšiu internetovú spoločnosť podľa príjmov na svete a známy je predovšetkým svojím narúšaním dobre zavedených priemyselných pravidiel prostredníctvom technologických inovácií.

Spoločnosť spočiatku začala s predajom kníh cez internet. Neskôr sa však sortiment rozšíril o predaj elektroniky, softvéru, videohier, šperkov, hračiek, oblečenia alebo nábytku. Amazon má na svojom konte viacero prvenstiev a tak niet pochýb o tom, že ide o jednu z najinovatívnejších spoločností na svete.

Najviac logistických centier má Poľsko

Nakoľko je Amazon nadnárodnou spoločnosťou, ktorá zásobuje tovarom takmer celý svet, potrebuje na svoju činnosť nielen desiatky tisíc zamestnancov, ale aj procesy, ktoré sú do veľkej miery automatizované. K tomu pomáha umelá inteligencia a značné množstvo robotov, ktoré veľmi dobre spolupracujú s ľudskými pracovníkmi.

Zobraziť celú galériu (9)
Zakladateľ spoločnosti Amazon, Jeff Bezos, SITA

Amazon má po celom svete viacero logistických centier. V Poľsku sa nachádza 7, V Českej republike 2 a na Slovensku sa nachádza centrum pre vrátenie tovar od zákazníkov sídliace v Seredi. Okrem toho má Amazon vo Varšave, Prahe a v Bratislave svoje kancelárie, ktoré poskytujú zázemie pre tisíce zamestnancov.

Boli sme na návšteve logistického centra neďaleko Štetína

Nedávno sme dostali príležitosť nahliadnuť do jedného z logistických centier, ktoré sa nachádza v obci Kołbaskowo, ležiacej kúsok od prístavného mesta Štetín. V každom logistickom centre Amazonu je možné nájsť viacero riešení, ktoré pomáhajú zamestnancom vo výkone ich každodenných úloh. Tieto inovatívne riešenia redukujú počet chýb pri práci a ich cieľom je predovšetkým uľahčiť každodenné úlohy.

Ako už bolo vyššie spomenuté, Amazon si dopomáha umelou inteligenciou a robotizáciou. Zaujímavým riešením je napríklad inteligentné plánovanie trás, za ktorým stojí práve umelá inteligencia. Keď je balíkom pridelené miesto doručenia, algoritmy začnú plánovať trasu doručenia.

Zobraziť celú galériu (9)
Logistické centrum v poľskom Kołbaskowe, FonTech

Na určenie trasy systémy Amazon sledujú viacero faktorov, ako počet balíkov doručovaných na dané miesto v rovnakom čase, aké časové okno na doručenie je pre balík vyhradené, dodacie miesta a to, aká je dodacia kapacita za deň. Algoritmy dokonca berú do úvahy aj cestnú premávku a počasie. Systém vie dokonca identifikovať trasu, do ktorej patrí konkrétny balík a postupnosť doručenia balíka.

Robotizácia má v Amazone svoje stabilné miesto

Čo sa robotizácie týka, tak v roku 2003 vznikla samostatná sekcia Amazon Robotics. Oblasť e-commerce každým rokom rastie a preto je nevyhnutné implementovať technologické vylepšenia, aby bola spoločnosť v budúcnosti pripravená na akýkoľvek nápor zo strany zákazníkov.

Roboty, ktoré v súčasnosti pomáhajú zamestnancom v logistických centrách sú navrhnuté a nadizajnované inžiniermi zo spoločnosti KIVA. Amazon investoval v roku 2012 do tejto spoločnosti až 775 miliónov dolárov, pričom dnes tieto roboty slúžia v logistických centrách po celom svete. Len v samotnom Kołbaskowe sa nachádza 3 200 robotov a celkovo ich je až 200 000.

Zobraziť celú galériu (9)
Roboty KIVA, ktoré dokážu uniesť až 600 kg, FonTech

Robot Kiva pripomína skôr väčší robotický vysávač, no zvláda presúvať náklad s hmotnosťou až 600 kilogramov. Roboty využívajú na svoje fungovanie umelú inteligenciu a špeciálne čiarové kódy, ktoré sa nachádzajú na podlahe. Pracovníci používajú pri svojej práci takzvané robotické vesty, ktoré im vďaka váhe a ergonómii neprekážajú.

Zobraziť celú galériu (9)
Robotické vesty sú vyhotovené tak, aby zamestnancom pri práci neprekážali, FonTech

Vesty vysielajú robotom signály. Ak robot zaregistruje prítomnosť pracovníka s vestou, automaticky spomalí a upraví svoju trasu tak, aby sa vyhol kontaktu s pracovníkom. Týmto spôsobom je zabezpečená plynulá, ale hlavne bezpečná prevádzka v logistickom centre.

Akonáhle má robot zmapovanú trasu, odnesie police zamestnancovi, aby mohol produkt uskladniť či pripraviť zákazníkovi. Zamestnanec načíta položku  a uvoľní robota/policu, zastane pred tromi svetlami a kamerami, ktoré vizuálne skontrolujú debničku pomocou technológie počítačového zobrazovania, aby bolo jasné, že produkt nevypadne von a neskončí v nesprávnej debničke. Počas tejto kontroly si počítač overuje, či je v debničke ešte miesto na pridanie ďalšieho tovaru na uskladnenie.

Zobraziť celú galériu (9)
Pracovníci v logistickom centre Amazon, FonTech

Vďaka Amazon Robotics sa podarilo navýšiť skladové kapacity logistických centier až o 40 %. Tieto automatizované riešenia umožnili nielen uskladnenie väčšieho množstva produktov, čo zasa dovolilo ponúknuť širšiu škálu produktov pre zákazníkov, ale zrýchlil aj proces spracovania objednávok. Vďaka tomu spracovanie objednávok netrvá hodiny, ale minúty.

Pomáhajú aj robotické ramená

Medzi nových inovatívnych asistentov rozhodne patria aj robotické ramená, ktoré pomáhajú zefektívniť plnenie úloh, aby sa zamestnanci mohli sústrediť na oveľa sofistikovanejšie činnosti. Robotické paletové rameno stavia palety do stohov, čím umožňuje efektívnejší a jednoduchší pohyb výrobkov. Každé robotické rameno má špecializovanú 2D-vizuálnu zobrazovaciu kameru namontovanú na špičke ramena, ktorá identifikuje umiestnenie a orientáciu každého stohu paliet. Rameno disponuje aj laserovým senzorom, ktorý meria výšku paliet, aby zaistil optimálnu konštrukciu stohu.

Tieto ramená majú viacero najmodernejších priemyselných bezpečnostných svetelných senzorov, ktoré vytvárajú  neviditeľnú ochrannú hranicu okolo robota. Bezpečnostný senzor zachytí, ak niekto naruší túto hranicu a okamžite robota zastaví. Priestorový softvér navyše umožňuje robotovi ďalej bezpečne pracovať, ak si zamestnanec vyžiada prístup k časti robotizovanej zóny. Robot v tom prípade pokračuje v práci vo vyhradenom priestore, oproti zamestnancovi v robotizovanej zóne.

Zobraziť celú galériu (9)
Ilustračný/FonTech

Približne v strede logistického centra sa nachádza akýsi mozog celej haly, ktoré pozostáva zo 17 monitorov zobrazujúcich dôležité údaje o celej prevádzke. Tieto údaje sledujú inžinieri a ďalší pracovníci, ktorí dokážu zasiahnuť v prípade nečakaných udalostí, alebo dávať pokyny cez vysielačku ďalším zamestnancom, pokiaľ je potrebné niečo zmeniť.

Jedno z najmodernejších centier svojho druhu

Jednu z najväčších investícií v oblasti industriálnych stavieb spravil Amazon aj na Slovensku, a to v roku 2017. Išlo o výstavbu už spomenutého logistického centra BTS2 v Seredi. Toto centrum je jedno z najmodernejších svojho druhu, pričom slúži výhradne pre zber a následné ďalšie spracovanie zásielok, ktoré sa vrátili od zákazníkov.

Na rozlohe 60 000 metrov štvorcových (9 futbalových ihrísk) spracováva a uskladňuje milióny jednotiek tovaru. V rámci systému dopravníkových pásov využíva až 270 km nabíjacích a kontrolných káblov.

Rôznorodé technológie aj v Seredi

Aj tu však platí, že Amazon využíva tie najrôznejšie inovatívne technológie, ktoré dokážu zefektívniť prevádzku. Patria sem napríklad ergonomicky navrhnuté baliace stoly, ktoré poskytujú potrebnú oporu zamestnancom pri každodennej práci. Algoritmy a špeciálne baliace programy dokážu vypočítať správnu veľkosť škatule vhodnej pre daný tovar, čím sa eliminuje potreba, aby zamestnanec skúšal viacero veľkostí, kým nájde tú správnu.

Zobraziť celú galériu (9)
Zautomatizované je takmer všetko, FonTech

Neoddeliteľnou súčasťou je aj takzvaný SLAM (Scan, Label, Apply, Manifest) proces. Na konci baliaceho procesu sa obaly pohybujú pozdĺž dopravníkových pásov na SLAM, kde je balík zvážený, aby sa zabezpečilo, že má očakávanú hmotnosť (a že v balíku sú správne predmety). SLAM tiež zoskenuje čiarový kód na obale a vytlačí štítok s adresou. Celý proces trvá menej ako 1 sekundu na jeden balík.

Zobraziť celú galériu (9)
Automatizácia prináša spoločnosti predovšetkým väčšiu efektivitu a priestor pre ďalší rast, FonTech

Amazon sa všeobecne kamaráti s technológiami, pričom svoje miesto si tu nájdu aj rôzne digitálne zariadenia. Automatizované procesy na testovanie funkčnosti a stavu zariadenia využívajú zamestnanci v rozhodovacom procese. Životnosť batérie, funkcionalita dotykovej obrazovky, mikrofón, ovládacie tlačidlá, sú v rámci tohto procesu kontrolované automaticky. Tieto nástroje majú za úlohu zjednodušovať prácu zamestnancov a pomáhať im urobiť správne rozhodnutie.

Technológií sa báť nemusíme

Mnohí majú z umelej inteligencie a robotizácie strach. Vo väčšine prípadov sa skloňuje predovšetkým strach zo straty zamestnania, no je nutné dodať, že práve robotizácia nové pracovné miesta vytvára.

Podobne sa k tejto problematike vyjadril aj v našom rozhovore profesor Tony Balpaeme, ktorý prínos umelej inteligencie a robotizácie vidí hlavne v tom, že ľudia sa budú môcť venovať dôležitejším a rôznorodejším prácam, pre ktoré je využívanie robotov zbytočné. V každom prípade Amazon ukazuje celému svetu, že je z hľadiska technológií na budúcnosť pripravený veľmi dobre, o čom svedčí aj obrovské množstvo finančných prostriedkov investovaných do technologických spoločností.

Niet sa však čomu čudovať. Amazon je jeden z najväčších, ak nie najväčší internetový obchod na svete a pre efektivitu zamestnancov a komfort zákazníkov sú technológie tým pravým riešením.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú