Známa americká automobilka Tesla už dávnejšie avizovala, že licenciu svojho autopilota, ktorý označuje ako Full Self Driving FSD, sprístupní aj pre ostatných výrobcov. Doteraz zatiaľ nikto neprejavil záujem, ale ako uvádza Electrek, samotný Elon Musk potvrdil, že Tesla v súčasnosti rokuje s veľkou automobilkou o licencovaní tohto systému.

Už v roku 2021 Elon Musk potvrdil, že viedol rokovania s viacerými automobilkami, avšak k žiadnym dohodám nedošlo. Dôvodom je fakt, že výrobcovia automobilov sú veľmi opatrní a neveria, že Tesla FSD je skutočne funkčná.

Zavedenie autopilota najskôr o 3 roky

Elon Musk neprezradil, s ktorým veľkým výrobcom automobilov Tesla rokuje, avšak existuje relatívne vysoká šanca, že dohoda bude podpísaná  už tento rok. To by znamenalo, že detaily ohľadom tejto lukratívnej dohody vyplávajú na povrch v najbližších mesiacoch.

Aj keby licenčná dohoda bola podpísaná tento rok, pravdepodobne by to trvalo ďalšie 3 roky, kým by ju bolo možné implementovať do programu vozidiel.

Tesla/Flickr/YouTube/Andrew Batiuk

Tesla plánuje dodávať svoj systém autonómnej jazdy vrátane kamier potrebných pre správnu funkciu systému záujemcom a licencovať im softvér, ktorý Tesla v súčasnosti predáva za 8 000 USD, alebo za mesačný poplatok 99 USD.

Tesla sa aktuálne snaží presvedčiť jedného, prípadne dvoch záujemcov, pretože má k dispozícii verziu 12 svojho systému – Full Self-Driving Beta v12 – ktorá je oveľa životaschopnejšia ako predchádzajúce verzie.

Aktualizácia softvéru Tesla v12 predstavuje to, čo Musk nazýva „end-to-end neurónové siete“. Najväčší rozdiel oproti predchádzajúcim aktualizáciám FSD spočíva v tom, že ovládacie prvky vozidla sú teraz riadené neurónovými sieťami namiesto kódovania programátormi.

Konkurencia je ďalej

Automobilka Ford by mohla mať záujem o autonómny systém riadenia od Tesly, aj napriek tomu, že by išlo o značný kompromis zo strany Fordu.  Ak si aktuálna verzia Tesly FSD dokáže vybudovať dostatok dôvery, môže v krátkej dobe prísť k podpisu dohody medzi Teslou a potencionálnym záujemcom.

Ako ukazuje realita, automobilová konkurencia je podstatne ďalej, čo potvrdzuje napr. nemecký výrobca Mercedes, ktorý ako vôbec prvý automobilový producent na svete umožní autonómnu jazdu tretieho stupňa:

  1. Systém môže plne automaticky zasahovať do riadenia a meniť smer či rýchlosť jazdy podľa okolitého prostredia.
  2. Vodič nemusí mať ruky na volante a môže sa venovať iným činnostiam, no stále musí byť pripravený okamžite zasiahnuť v prípade nutnosti.

V očiach skeptikov je 3. až 5. stupeň veľkým rizikom a treba vykonať ešte veľa testov. Zostáva veriť, že Tesla svoju testovaciu beta verziu autonómnej jazdy neodflákne a čoskoro ju pretaví do použiteľnej sériovej verzie. Systém Tesla FSD totiž z dôvodu mnohých nedostatkov nikdy príliš nevzbudzoval dôveryhodnosť, čo by sa ale novou verziou malo výrazne zlepšiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú