Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Aktualizované 3.4.2024

Trh s novými batériovými elektromobilmi z hľadiska rastu predajov zaznamenáva v poslednom období ochladenie, ale aj napriek tomu Tesla za prvé tri mesiace aktuálneho roka zostáva najväčším celosvetovým producentom elektromobilov. Ako uviedol magazín Electrek, Tesla oficiálne opäť získala korunu svetového lídra v objeme batériových elektromobilov a napriek ťažkému štvrťroku prekonala čínsky BYD.

BYD narozdiel od Tesly okrem čisto elektrických batériových elektromobilov, na ktoré sa v poslednom období intenzívne zameral produkuje aj hybridné a plug-in hybridné pohony. Aktuálna strata prvenstva výrobcu BYD môže poukazovať na problémy na čínskom trhu s elektromobilmi.

Pokles predajov za Q1 2024

Posledný štvrťrok 2023 sa aj napriek rekordným výsledkom Tesly podarilo BYD prekonať celosvetové výsledky tohto amerického výrobcu. Tesla však aktuálne predstavila výsledky za prvý kvartál 2024, ktoré sú výrazne slabšie ako minulý rok, ale aj tak to stačilo, aby porazila BYD. Jedná sa taktiež o najhorší kvartál od roku 2020, no stále jej to stačilo na prvenstvo.

Tesla nielenže predala viac elektromobilov ako BYD, ale urobila to s veľkým náskokom, keďže v prvom štvrťroku dodala viac ako 386 000 elektromobilov, zatiaľ čo BYD predal približne 300 000 elektromobilov. Zaujímavosťou je, že predaje elektromobilov BYD medzikvartálne klesli v porovnaní s Teslou, ale medziročne vzrástli o 13 % zatiaľ čo Tesla medziročne klesla o 8 %.

Očakávania pre rok 2024

Obe automobilky Tesla aj BYD sú z hľadiska predajov vo veľkej miere závislé od čínskeho automobilového trhu, ale ako sa ukazuje pri BYD to platí obzvlášť. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že trh s novými batériovými elektromobilmi nezaznamenáva taký rast ako v minulosti a uvidíme, či Tesla dokáže dodávať vyššie objemy elektromobilov ako BYD aj po zvyšok roka.

Pôvodný článok

Americká automobilka Tesla už niekoľko rokov z hľadiska predajov elektrických áut dominuje európskym trhom a to aj napriek vysokým nákladom, keďže sa jej najpopulárnejšie modely 3 a Y radia do prémiovej triedy. Ako ale upozorňuje The Japan Times, toto sa môže čoskoro zmeniť kvôli čínskej automobilke BYD, ktorej elektromobily zaplavujú viaceré európske krajiny v ohromných počtoch a Muskovi už na smiech nebude. Späť v roku 2011 sa im totiž v rozhovore pre Bloomberg posmieval, ale karta sa obrátila a výrobca elektromobil v roku 2024 zosadí Teslu z trónu.

Cenový trhák a skvelé parametre

Podľa aktuálnych odhadov odborníci očakávajú, že BYD v blízkej budúcnosti kompletne predbehne Teslu v celosvetových predajoch elektrických áut – môže sa tak stať už v tomto štvrťroku. Pôjde pritom o zásadný problém nielen pre samotnú Teslu, ale aj pre európske automobilky, ktoré doteraz trpeli pod dominanciou Tesly a zdá sa, že sa kvôli príchodu čínskych automobiliek z problémov nevymania.

Podľa InsideEVs trvalo juhokórejskému Hyundaiu približne 40 rokov, kým sa spoločnosť dostala od konštruovania „šrotov“ k produkcii slušných vozidiel, pričom Číne sa zrejme podarilo to isté približne v polovičnom čase. Celosvetovo mala za tretí štvrťrok Tesla dodať len o 3 456 elektromobilov viac, než BYD a očakáva sa, že za posledný štvrťrok už bude Tesla kompletne porazená.

BYD

Najviac elektrických áut pritom BYD predáva v samotnej Číne, avšak chystá sa aj na výstavbu svojej prvej továrne v Európe. Automobilka dodala, že nový závod bude stáť v Segedíne. Pre Maďarsko sa rozhodla po tom, ako zhruba rok dostávala ponuky zo strany viacerých európskych štátov vrátane Nemecka a Francúzska.

Bezkonkurenčné modely

V septembri BYD oficiálne spustil na európskych trhoch predaj modelu Seal, ktorý ponúka za približne rovnakú cenu ako Tesla Model 3 o asi polovicu vyšší dojazd.

„BYD Seal sa bude v Európe ponúkať v dvoch úrovniach výbavy, s 82 kWh pohonom zadných kolies a pohonom všetkých kolies, s dojazdom podľa WLTP od 520 km do 570 km pre variant s pohonom všetkých kolies,“ uvádza spoločnosť.

Problém pre domáce automobilky

Obzvlášť veľký problém je príchod čínskych firiem pre európske automobilky, ktoré často strácajú dominanciu aj na domácich trhoch. Na to doplatil aj Volkswagen, ktorý nedokázal v elektromobilite prekonať Teslu a teraz hrozí, že ju nahradí BYD či iné čínske značky.

Vo Švédsku sa stal v júni druhým najpredávanejším autom a prvým najpredávanejším elektromobilom čínsky BYD Atto 3, moderne vyzerajúce SUV s dojazdom podľa WLTP až 420 km, ktorého cena v tejto severskej krajine začína len na 445 000 švédskych korún teda približne 38 000 eur.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú