Už riešia ceny elektriny pre rok 2024. Toto je metóda, ktorou ich budú počítať
V článku boli použité aj materiály SITA.
Budúcoročné ceny elektriny pre slovenské domácnosti a zraniteľných odberateľov určí až vývoj cien elektriny na európskych trhoch v jari a v lete. Zaujímať nás budú trhové ceny elektriny v druhom a treťom kvartáli tohto roka. Z nich totiž potom Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) vypočíta priemernú cenu silovej elektriny (tvorí necelú polovicu z koncovej ceny), ktorú použije pre výpočet koncovej ceny elektriny pre domácnosti a zraniteľných odberateľov v budúcom roku.
Upravuje sa referenčné obdobie
„Upravujeme stanovenie referenčného obdobia pre elektrinu na druhý a tretí kvartál roka,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.
Regulačný úrad ešte v minulom regulačnom období (trvalo od roku 2017 do 2021) vypočítal cenu silovej elektriny, ktorá vstupovala do koncových cien elektriny pre domácnosti a zraniteľných odberateľov (malé podniky), z trhových cien, ktoré sa obchodovali počas prvých dvoch kvartálov v danom roku.
V minulom roku pre energetickú krízu regulačný úrad zmenil toto referenčné obdobie na koniec leta a začiatok jesene. Chcel tak dosiahnuť nižšiu priemernú cenu silovej elektriny, keďže predpokladal, že v lete sú ceny aj na trhoch pre nižšiu spotrebu o čosi menšie. Predpoklady však nevyšli a v auguste lámali trhové ceny elektriny rekordy.
Domácnosti od enormného zdražovania elektriny v tomto roku zachránila dohoda vlády so Slovenskými elektrárňami o dodávke silovej elektriny za zastropovanú cenu na úrovni zhruba 61 eur za megawatthodinu.
Malým podnikom vláda zastropovala cenu silovej elektriny na úrovni 199 eur za megawatthodinu. Prekročením tejto sumy sa môžu títo zraniteľní odberatelia uchádzať o štátnu dotáciu.

Že nám to nenapadlo skôr
Mnoho odporcov elektromobility si pokladá otázku, ako budeme nabíjať všetky elektromobily, keď sa pripoja „do zásuvky“ naraz. Prevádzkovateľ prenosovej sústavy TenneT v spolupráci s firmou sonnenVPP, ktorá spravuje batériové úložiská, zapojil do siete elektromobily ako aktívne prvky, ktoré pomáhajú regulovať výkyvy vo výrobe elektrickej energie.
Pre zapojenie sa do programu je potrebné vlastniť inteligentný nabíjací wallbox od sonnenVPP a druhou podmienkou je mať elektromobil, ktorého batéria bude schopná do 30 sekúnd zareagovať na výkyv vo výrobe.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
