Turbínový motor bol spoľahlivejší v aute než klasický. Prečo naň priemysel navždy zabudol?
Práve sa písal rok 1963. Vesmírne preteky boli v plnom prúde a dizajn áut drasticky ovplyvnila aj éra prúdových motorov. Vzhľad stíhačiek sa začal odzrkadľovať na azda všetkých autách nielen v Spojených štátoch amerických a vznikli majstrovské diela, ktoré ohromia svojim šarmom dodnes. Medzi nimi však vyniká niekoľko kusov, ktoré si vzali éru prúdových pohonov obzvlášť k srdcu a rozhodli sa využiť turbínový motor.
Snáď najikonickejším z nich je prototyp automobilky Chrysler, známy ako Turbine Car, teda jednoducho turbínové auto. Stroj so špecifickým a jedinečným dizajnom v mnohých ohľadoch prekvapil aj po technickej stránke, v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi mali tie turbínové množstvo výhod. Turbínové autá dnes ale na cestách nevídame – v čom zlyhali?
Hektický začiatok vývoja a niekoľko úspešných prototypov
So študovaním turbínových motorov začal Chrysler už koncom tridsiatych rokov minulého storočia, pochopiteľne však pre použitie v letectve. Kľúčovým inžinierom bol George John Huebner Junior, ktorý sa stal po vojne členom tajnej inžinierskej skupiny snažiacej sa o využitie turbínového pohonu v osobnom aute.
Po rokoch vývoja to konečne prišlo a Chrysler predstavil svoj prvý prototyp. Turbínový motor vložili do auta Plymouth Belvedere a v roku 1954 ho predstavili verejnosti za účasti stoviek reportérov. Netrvalo dlho a tento pohon vložili aj do ďalšieho modelu, novšieho Belvedere v roku 1956. Riadil ho samotný Huebner a 4860 km dlhý výlet z New Yorku do Los Angeles trval štyri dni.
Jeho veľkoleposť zatienil konvoj štrnástich mechanikov s náhradnými komponentmi a zásobami paliva. Belvedere však počas tejto cesty vyžadovalo len dve menšie opravy, z ktorých sa ani jedna netýkala motora. Pre Chrysler teda išlo o úspech a rozhodol sa svoj program zintenzívniť.
Státisíce najazdených kilometrov a odhalenie nedostatkov
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Problémy prevažovali nad výhodami, v čom turbínový Chrysler zaostával za americkými legendami?
- Niektoré parametre prekonávali dnešnú Formulu F1 a vyrovnávali sa bojovým stíhačkám, stačilo to však zákazníkom?
- Stál 20-násobne viac ako Mustang, kde Chrysler pochybil a prečo bol totálne stratový?
- Jeden z najčudnejších zvukov, aké auto vydáva. Ako znie štart turbínového Chrysleru?
- Z tejto legendy dodnes prežilo len zopár kusov, čo sa stalo s desiatkami ďalšími a kde sú tie zvyšné?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Stojí takmer 100 000 eur a chýba mu obľúbený komponent. BMW odhalilo novú benzínovú mašinu
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Populárny suplement takmer zabil zdravého muža. „Mal som všetky príznaky zlyhania pečene,“ uviedol
Nárast infarktov u mladých ľudí okolo 30 rokov: Pracovné preťaženie a deadliny zvyšujú riziko srdcového zlyhania (ODBORNÍK)
Muž zomrel po konzumácii syra z Liptova. Pitva potvrdila výskyt nebezpečnej baktérie
300 miliónov ročne. Zamestnávatelia chcú zrušiť dva štátne sviatky, Slováci sú proti
KVÍZ: Len 10 % Slovákov vie, koľko kostí má dospelý človek. Zodpovedaj otázky, ktoré by potrápili aj Darwina
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Najväčšie eso Netflixu aj nový Predátor. TOP 11 filmov a seriálov, ktoré musíš vidieť v júni (PREHĽAD)
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Koniec sa už nikdy nedozvieš. 12 seriálov, ktoré zrušili predčasne bez poriadneho konca
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- USA a Čína stíchli. Nečakaná európska krajina buduje gigantický AI superpočítač za miliardy eur
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Američania ohúrili svet. Z opačného konca planéty vypustili jadrovú raketu, trafila cieľ na meter presne
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Slovenské domácnosti budú môcť zdieľať elektrinu vyrobenú fotovoltikou
Slovenské cesty budú blokované. Autodopravcovia spúšťajú protest proti vysokým poplatkom
Kúrenie už Slovákov nezruinuje. Cena tepla prudko klesá
Benzín aj nafta zdraželi. Takto vysoko neboli celé týždne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Populárny suplement takmer zabil zdravého muža. „Mal som všetky príznaky zlyhania pečene,“ uviedol
Nárast infarktov u mladých ľudí okolo 30 rokov: Pracovné preťaženie a deadliny zvyšujú riziko srdcového zlyhania (ODBORNÍK)
Muž zomrel po konzumácii syra z Liptova. Pitva potvrdila výskyt nebezpečnej baktérie
300 miliónov ročne. Zamestnávatelia chcú zrušiť dva štátne sviatky, Slováci sú proti
KVÍZ: Len 10 % Slovákov vie, koľko kostí má dospelý človek. Zodpovedaj otázky, ktoré by potrápili aj Darwina
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené