Mnoho významných výrobcov automobilov momentálne investuje veľké peniaze do elektrických áut, ktoré majú potenciál v budúcnosti. Stále však u nich pretrváva jeden vážny nedostatok, ktorý sa výrobcovia snažia malými krokmi odstrániť.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Nabíjanie tak obrovských batérií stále trvá aj niekoľko hodín, čo napríklad pri dlhších trasách rozhodne nie je ideálne.

Toshiba priniesla iskričku nádeje

Japonská spoločnosť začala o svojich SCiB batériových článkoch rozprávať už v roku 2008 a teraz ich má ešte pokročilejšie. Podľa výrobcu ponúkajú nové batérie až 320-kilometrový dojazd iba za 6 minút ultra-rýchleho nabíjania. Pokiaľ by sme sa takýchto batérií v blízkej dobe skutočne dočkali, určite by aj skeptici čiastočne zmenili pohľad na autá na elektrický pohon.

Nový materiál, dlhá životnosť

Zatiaľ čo v ranom štádiu vývoja ešte Toshiba používala anódy vyrobené z lítiového oxidu titaničitého, nová generácia používa anódy z titánového nióbového oxidu. Aj vďaka nemu si nové batérie zachovávajú až 90% kapacity aj po 5000 nabíjacích cykloch. Zatiaľ však nie je známe, akú nabíjačku takáto batéria potrebuje.

Nabíjacie stanice Tesla Supercharger dokážu údajne dodať 135 kW energie, pričom napríklad elektromobil Model S disponuje 85 kWh batériou a 426 km dojazdom. Nie je teda vylúčené, že nové batérie od Toshiby budú vyžadovať ešte výkonnejšie nabíjačky.

Nenechaj si ujsť
Alza spustila predaj elektromobilov Tesla už aj na Slovensku. Priprav si balík peňazí aj pre Model 3

320-kilometrový dojazd nie je zlý, ale videli sme už aj lepšie. Pre porovnanie, Samsung už vyvinul batérie s 600-700 km dojazdom a bežné autá prejdú v prieme 663 km. Nová batéria však nie je iba miernym zlepšením v oblasti rýchlonabíjania elektromobilov. Je to krok, ktorý kompletne mení pohľad na nabíjanie elektrických áut. Pokročilé batérie od Toshiby by sa mohli dostať do praktického použitia už v roku 2019.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
22%
Páči sa mi to
56%
Chcem to
22%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Peter Puhovich
Študent so zameraním na grafický dizajn, fanúšik smartfónov, ale aj iných IT zariadení. O technológie som sa začal zaujímať vďaka svojmu prvému Android tabletu a po čase ma zaujali aj čínske zariadenia. Ak budete mať akékoľvek otázky, môžete ma kontaktovať e-mailom alebo na sociálnych sieťach.
  • Iggi Kali

    Kapacita batérie sa od dnes ráta na km :D

    • pista

      Vykon fotovoltaiky, biomasy, malych vodnych elektrarni sa uz aspon 10 rokov pocita na domacnosti…lepsie sa tym vyplachuju mozgy.

  • Jan Brndiar

    Nechcem byť hnodopich ale mne to trhá uši, Tesla supercharger určite nedodávajú 135 kw energie ale ak tak 135 kw výkonu, energia je iná fyzikalna veličina, a k samotnej pointe, dnes 145 kw ( to je údaj ktorý udáva Tesla, asi preklep v článku) potrebuje prúd cca 300 A pri udavanych 480 V , celkom úžasné ako tento výkon dokážu preniesť prostredníctvom tak tenkého kábla… Riešením je zdvihnúť napätie ale to prináša problémy s izolovanim a teda bezpečnosťou, je možné zdvihnúť prúd, ale máme problém s priemerom kábla , na 6 minútové nabitie 85 kwh batérie by sa ten výkon musel z 8 nasobit pri ideálnych podmienkach bez strát. V reále možno z desaťnásobok. Takže by sme potrebovali 10 násobne väčší obsah prierezu kábla, čo je už naozaj skôr vodovodná rúra… Osobne vidím toto ako slepú uličku a skôr si myslím že cesta vedie cez vymeniteľné bateriove pluginy a pre túto cestu je oveľa dôležitejšia správa o značnom predĺžení životnosti batérie.