Táto krajina ruší dotácie na nákup elektromobilov. Prednosť dostane niečo úplne iné
Británia prichádza so zásadnou zmenou v podpore elektromobility. Záujemci už viac nedostanú zľavu na nákup nového elektrického auta, no krajina v podpore elektromobility nekončí. Ako informuje Electrek, financie teraz poputujú na rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
Dotácie budú, no nie pre fyzické osoby
Krajina začala ponúkať dotácie na nákup elektromobilov už v roku 2011 a na ich začiatku si mohli záujemci svoje nové auto zlacniť až o 2 500 libier, no časom sa grant znížil na 1 500 libier a cena vozidla zároveň nesmela presahovať sumu 32 000 libier. Aktuálne sa v Británii predáva 24 takýchto modelov.

Aj to pomohlo zvýšiť počet predaných elektromobilov v roku 2011 z 1 000 na súčasných vyše 100 000 za prvých päť mesiacov 2022. Briti však už prejavujú prirodzený záujem o ekologické autá a aj to je jeden z dôvodov, prečo vláda ruší dotáciu na ich nákup.
Miesto toho podporí rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ktorá je nemenej dôležitá na to, aby ľudia dobrovoľne kupovali elektrifikované vozidlá. Aj naďalej však bude finančne podporovať nákup elektrických taxíkov, dodávok, nákladných áut či dokonca motocyklov. Ako uvádza tamojšie Ministerstvo dopravy, na nákup týchto vozidiel prerozdelí 300 miliónov libier (350 miliónov eur).
Aktuálne je zhruba polovica nových predaných áut elektrifikovaných. To znamená, že ide o čistý elektromobil alebo plug-in hybrid. Doposiaľ vláda do podpory elektrifikácie „naliala“ 1,4 miliardy libier, čo je asi 1,63 miliardy eur. Celkový balík na podporu však predstavuje až 2,5 miliardy libier (2,91 miliardy eur).
O takýchto nabíjačkách môžeme len snívať
Na rozvoj nabíjacej infraštruktúry tak zostáva ešte poriadny obnos peňazí. Ako sme uviedli v tomto článku, tá by mala vzrásť do roku 2030 až 10-násobne. Do roku 2030 chce mať Británia minimálne 300 000 nabíjacích staníc.
O masívnom rozširovaní nabíjacej infraštruktúry v Británii informovala vláda na svojom webe gov.uk. Celý projekt zo štátneho rozpočtu ukrojí zhruba 1,6 miliárd libier (1,92 miliárd eur).

Prostriedky pritom pôjdu na rozvoj pomalších staníc v rezidenčných oblastiach a viac ako 1 miliarda eur poputuje na rozvoj rýchlonabíjacích bodov, ktorých pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest vyrastie minimálne 6 000.
Slováci zatiaľ môžu len snívať
Na Slovensku je žiaľ budovanie infraštruktúry zatiaľ výhradne v rukách súkromných spoločností, ktoré navyše zo strany štátu a samospráv nedostávajú takmer žiadnu, alebo iba mizernú podporu.
O podpore rozvoja nabíjacej infraštruktúry sme sa rozprávali aj s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa nejaká podpora zo strany štátu dostáva aj k nim, odpovedal pre FonTech.sk nasledovne:
Musím povedať, že je to taký boj, ktorý zvádzame sami napriek tomu, že robíme niečo, čo prispieva k všeobecnému rozvoju. Ani tie dotácie pre ľudí však neboli správne nastavené.
Napríklad prvá dotácia, tá bola príliš vysoká, no celkový rozpočet bol príliš nízky. Vláda totiž bola presvedčená, že po elektrických autách je tak malý dopyt, že musia dať veľmi vysokú dotáciu, aby si elektrické auto vôbec niekto kúpil. Prax však za tri minúty ukázala, že je všetko inak. Ľudia tie elektrické autá chceli a ani nepotrebovali tak vysokú dotáciu.
Ministerstvu to vlastne ani nemožno vyčítať, bolo to prvé kolo a dopadlo tak, ako dopadlo. Problémom však je, že to nie je systematické. Za dva mesiace mala nastúpiť nová dotácia, ktorá by bola inak nastavená, dotácia by bola nižšia a celkový objem vyšší. Prvým kolom to totiž zhaslo, bol to taký výstrel, hodilo sa medzi ľudí pár stotisíc eur a nemyslelo sa na krok dva alebo tri.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

