Elektronický šport, čiže e-šport, je súťažné hranie počítačových hier. Profesionálne hranie počítačových hier má už celkom slušnú základňu fanúšikov na celom svete. Aj napriek tomu však môžeme skonštatovať, že e-šport je ešte len na svojich začiatkoch, no rýchlo sa vyvíja a posúva vpred.

Žánrovo ide v e-športe väčšinou o hry typu FPS (strieľačka z pohľadu hráča), real-time stratégie (strategické hry v reálnom čase), MMORPG (online RPG hry pre veľké množstvo hráčov) či MOBA (hry pre viacerých hráčov v online aréne).

Kolíska e-športu sa nachádza v Číne

Medzi najznámejšie hry, ktoré sa hrajú na rôznych turnajoch na celom svete, patrí jednoznačne Dota 2 alebo Counter-Strike. V obľube sú však aj iné tituly, ako napríklad Call of Duty, Starcraft či Halo. V poslednom čase sa nájdu aj turnaje, kde sa začína hrať známa a obľúbená hra Fortnite, no je ich veľmi málo. Prekvapením nie je, že postupne sa začínajú na scénu pretláčať aj turnaje v mobilných hrách, nakoľko sa čoraz viac ľudí hráva hry na svojich smartfónoch.

Zobraziť celú galériu (8)
Väčšina turnajov sa hráva predovšetkým v hre Dota 2, Hippomaniacs/Facebook

E-športu sa darí predovšetkým v ázijských krajinách. Medzi svetovú špičku patrí jednoznačne Čína, za ktorou nasledujú Spojené štáty americké. Z európskych sú najlepšie škandinávske krajiny. Švédsko je veľmi silné v strieľačkách, ale aj v Dote. Majú výborné zázemie a veľa fanúšikov, ktorí e-šport sledujú.

Aj Slovensko má svoje zastúpenie

Na slovenskej scéne môžeme aktuálne nájsť e-športový tím s názvom Hippomaniacs, ktorý sa špecializuje na hranie hry Dota 2. Pod palcom ho má Eduard Winkler, ktorý vlastní veľkoobchod s elektronikou a k e-športu sa dostal tak, že ho pred tromi rokmi oslovili s prosbou o podporu e-športu.

Eduard nikdy predtým Dotu nehral, no e-šport ho aj napriek tomu lákal. V začiatkoch sa venoval skôr taktickým veciam. Začal organizovať tréningy, ktoré boli zamerané na určité  kritické činnosti, v ktorých sa hráči mohli zlepšovať.

Zobraziť celú galériu (8)
Tím Hippomaniacs na jednom z turnajov. Tím tvorí 5 hráčov, tímová manažérka a marketingový manažér, Hippomaniacs/Facebook

Aktuálne tím manažuje úplne sám. Hippomaniacs v súčasnosti tvorí 5 hráčov, tím manažérka a marketingový manažér. Tím môžeme označiť za československý, nakoľko okrem Eduarda a marketingového manažéra zvyšok pochádza z Českej republiky. Momentálne hľadajú nového hráča ako náhradu za jedného, ktorý je na odchode.

Na Slovensku je veľmi málo hráčov, ktorí majú ambície stať sa profesionálnymi hráčmi hier. Pár sa ich tu však nájde a keďže Eduard vedie aj slovenskú reprezentáciu v Dote, neustále s nimi pracuje.

Ak sa chceš aj ty stať hráčom, tak v prvom rade musíš byť viditeľný v takzvaných „rankoch“. Ide o akési výkonnostné rebríčky a keď si naozaj dobrý, tak je viac než pravdepodobné, že si ťa všimne niektorý z tímov. Na hranie nepotrebuješ žiadne špeciálne vybavenie, takže sa nemusíš obávať toho, že budeš musieť investovať obrovské peniaze do herného počítača či iného vybavenia.

Veľké úspechy na veľkých turnajoch

Najväčším úspechom Hippomaniacs je štvrté miesto na turnaji WCG (Word Cyber Games) v Číne, pričom v rámci Európy sa stali najlepším tímom. Ďalším veľkým úspechom je výhra na turnaji v Aténach, ktorý sa považuje za akýsi európsky WCG turnaj, pričom o tomto úspechu sme písali aj v samostatnom článku.

Zobraziť celú galériu (8)
E-športové tímy majú aj svoje vlastné dresy, presne tak ako to chodí v tradičných športoch, Hippomaniacs/Facebook

Za zmienku stojí rozhodne aj tretie miesto v kvalifikácii na turnaj The International. V nej však bola obrovská konkurencia s veľmi silnými tímami, no aj napriek tomu obsadili Hippomaniacs veľmi pekné miesto, ktoré im, žiaľ, na postup nestačilo. Týmto výsledkom si získali aj mnoho nových fanúšikov a opäť sa o niečo viac dostali do povedomia.

Najdôležitejšie a najťažšie je získať sponzorov

Na plne profesionálny tím je potrebný rozpočet v rozmedzí od 60 do 100-tisíc eur, čo je v našich podmienkach zatiaľ veľmi náročné dosiahnuť. Väčšina prostriedkov pochádza od sponzorov. Problém je však v tom, že sponzori musia byť medzinárodní a na Slovensku nemá skoro žiadna firma, ktorá by bola na tieto účely vhodná, svoju centrálu. Kameň úrazu je teda v tom, že napríklad nemecká firma finančne podporí radšej nemecký tím, ako ten slovenský.

Podpora e-športových tímov veľmi závisí aj od dosahu, respektíve sledovanosti. V medzinárodných meradlách mali Hippomaniacs sledovanosť aj okolo 400-tisíc z rôznych kanálov, no na Slovensku je sledovanosť zatiaľ nízka, a preto nie je pre sponzorov financovanie zaujímavé.

Zobraziť celú galériu (8)
Pre každý tím sú dôležitý sponzori, no získať ich je v našich podmienkach veľmi náročné, Hippomaniacs/Facebook

Eduard verí, že sa im už túto sezónu podarí dostať sa na jeden z väčších turnajov, na ktorom sa môžu zviditeľniť a tým aj jednoduchšie získať sponzorstvá, ktoré by im finančne pomohli. Najväčšie náklady na profesionálny e-športový tím tvoria mzdy hráčov, no financuje sa aj doprava s ubytovaním v prípade cestovania na zahraničné turnaje.

Ako pracuje profesionálny e-športový tím?

Každý tím tvorí 5 hráčov, pričom hlavným cieľom hry je zničiť súperovu základňu. Každý hráč má v tíme svoju úlohu.

„Sú tam dve hlavné postavy. Ide o Mid lanera, ktorý je väčšinou sám, Safe laner sa nachádza hore alebo dole. Toto sú hrdinovia, ktorí majú dávať najväčší „Demage“. Potom je tu ešte Off laner, ktorý sa snaží najviac vydržať, a potom dvaja Support heroes.

Jeden začína bitky a druhý sa snaží pomáhať tímu, ale tiež môže začínať bitky. Obaja sú však veľmi dôležití a majú za úlohu podporovať zvyšných troch hráčov. Zápasy môžu trvať pár minút, ale aj hodinu a pol,“ vysvetľuje Eduard. 

Dôležitou súčasťou každej prípravy sú aj tréningy, ktoré bývajú zamerané predovšetkým na taktiku, no hráči medzi sebou aj veľmi často hrávajú zápasy, čo je pre hernú prax rovnako dôležité. Niektoré tímy dokonca využívajú aj rôznych analytikov, ktorí sa pozerajú na rôzne aspekty. Ich analýzou je potom možné lepšie sa pripraviť na svojho súpera a zároveň vedia poukázať na činnosti, v ktorých sa tím musí zlepšiť.

Na turnajoch sa dajú zarobiť obrovské peniaze

E-šport zastupuje aj vlastná medzinárodná federácia, pričom väčšina krajín má aj svoje vlastné národné e-športové zväzy. Celé je to však stále v plienkach a zväzy sa ešte stále formujú. Väčšina turnajov funguje na základe kvalifikácie, cez ktorú je potrebné prejsť. Potom sa tímy rozlosujú do skupín, kde hrajú medzi sebou systémom každý s každým. Tímy bývajú oddelené, aby sa nemohli navzájom počuť a vidieť.

Zobraziť celú galériu (8)
Tím Hippomaniacs na turnaji WCG 2019 v Číne obsadil krásne 4. miesto, Hippomaniacs/Facebook

Turnaje sú rozdelené na Minor, Major, The International a potom mnoho menších. Zaujímavý je predovšetkým takzvaný Prize Pool, ktorý predstavuje sumu peňazí, ktorá je rozrátaná medzi prvé tímy v závislosti od druhu turnaja. Minor turnaje majú 300-tisíc dolárov, Major turnaje milión dolárov, no existujú aj Super Major turnaje, kde je pre tímy pripravených 1,5 milióna dolárov.

Najznámejší a najprestížnejší turnaj The International má Prize Pool v astronomických výškach. Na tohtoročnom The International hrali hráči o sumu, ktorá presahovala 34 miliónov dolárov. Tá sa rozdeľuje medzi všetky tímy podľa ich umiestnenia.

Zobraziť celú galériu (8)
Na tohtoročnom turnaji The International 2019 sa točili obrovské peniaze, Printscreen/Dota2.com

Menšie turnaje, prípadne tie reprezentačné, majú Prize Pool v oveľa nižších sumách. Niektoré sa pohybujú do 15 tisíc dolárov, pričom tie väčšinou nehrávajú tí najlepší hráči, nakoľko z finančného hľadiska pre nich nie sú príliš zaujímavé. Ďalšie menšie turnaje mávajú Prize Pool vo výške od 20 do 100 tisíc dolárov. Tieto turnaje sú už veľmi dobre obsadené, aj keď elitné tímy na nich chýbajú. Tie sa sústreďujú predovšetkým na veľké turnaje z kategórie Major a Minor z ktorých majú body do International.

Väčšina turnajov máva Prize Pooly stabilné. Výnimkou však je turnaj The International, ktorý funguje na takzvaných In-game payments. Ide o rôzne balíky, respektíve doplnky, ktoré si hráč môže do hry kúpiť. Tieto platby potom tvoria hlavnú časť balíka peňazí, o ktorý sa na turnaji hrá a aj preto sa pohybuje v takých astronomických výškach.

Stávkové kancelárie zohrávajú veľkú rolu, ale…

E-šport dostávajú do povedomia aj stávkové kancelárie, ktoré mávajú čoraz častejšie vo svojich ponukách možnosť staviť si na zápasy v e-športe. Vo futbale, ale aj v iných športoch, sme si, žiaľ, mohli zvyknúť na korupciu a ovplyvňovanie zápasov. Naskytá sa preto otázka, či je niečo také možné aj v e-športe a akým spôsobom sa dá niečomu takému zabrániť.

„Vždy hovorím hráčom, aby si nebrali príklad z  klasických športov. Možno to je pre nich lákavé, no dávam im radu, aby na to nemysleli a aby sa snažili hrať poctivo.  Hráč dokáže ovplyvniť svoju hru, no na druhej strane si myslím, že aj stávkové kancelárie majú tieto veci nejakým spôsobom podchytené. Na turnajoch v hre Counter-Strike sa už stali takéto prípady a bol z toho veľký škandál,“ dodal Eduard.

Hráči sa majú dobre, podobne ako v iných populárnych športoch

Ako už bolo spomenuté vyššie, e-športová scéna sa vo svete každý rok posúva veľmi rýchlo vpred. Eduard Winkler si myslí, že scéna sa bude približovať tomu, čo vidíme napríklad vo futbale.

„Popularita rastie a v Číne napríklad už stavajú štadióny pre e-športové tímy. Neskôr sa budú vytvárať ligy a stále turnaje. Existovať budú aj transfery hráčov, tak ako to funguje napríklad vo futbale či v hokeji. Už teraz sa vyskytlo pár prípadov, kedy profesionálneho hráča hier kúpil iný tím, pričom transfery sa pohybovali v miliónoch dolárov.“

Zobraziť celú galériu (8)
Profesionálny hráči dokážu zarobiť veľmi slušné peniaze. Vyšplhať sa môžu až k niekoľkým miliónom za rok, Hippomaniacs/Facebook

Špičkový profesionálny hráči dokážu mesačne zarábať veľmi slušné peniaze, ktoré s začínajú na sume 3-tisíc dolárov. To je však „len“ základ, ku ktorému dostávajú provízie z výhier. V tomto biznise sa však točia veľké peniaze a nie každý hráč je na to psychicky pripravený.

„Keď niekto začína ako 17-ročný a zarobí napríklad 2 milióny dolárov za rok, tak pre neho nemusí byť  jednoduché sa s tým vysporiadať, hlavne, ak ďalší rok bude mať z hľadiska zárobku slabý. Všetko má svoj čas a hráči by sa mali postupne s tým úspechom zžiť,“ hovorí Eduard.

Olympiáda a budúcnosť e-športu

V súvislosti s e-športom sa už dlhší čas hovorí o tom, že by mohol byť zaradený do programu olympijských hier.

„Tieto témy vedú k tomu, že by to mohlo fungovať ako pridružený turnaj. Nemôže to byť súčasne s tradičnými športami. Skôr ide o to, že takýto turnaj by mal spoločného olympijského ducha, no bol by oddelený a vtedy by to dávalo zmysel. Problém je aj vo vekových bariérach, nakoľko v niektorých hrách sa vyskytuje krv, no aj to sa dá vyriešiť napríklad tým, že sa krv zafarbí na inú farbu,“ dodal na záver Eduard.

E-šport má rastúcu tendenciu popularity a je takmer isté, že o ňom budeme počuť čoraz častejšie. Môžeme byť radi, že aj Slovensko má v tomto odvetví svoje zastúpenie v podobe tímu Hippomaniacs, ktorý nám vo svete robí dobré meno. Aktuálne sa začína nová sezóna, v ktorej ich čaká množstvo ťažkých turnajov. V najbližšom období ich čaká kvalifikácia na turnaj v Hamburgu, v ktorej im vrátane nás bude určite držať palce mnoho slovenských, ale aj zahraničných fanúšikov.

Pošli nám TIP na článok



Hry