Slovensko trpko oľutuje Sulíkov vodíkový megaplán. EÚ ho zrazu odmieta podporiť v najdôležitejšej oblasti dopravy
Kým náš minister hospodárstva Richard Sulík má v oblasti elektromobility jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, Európska únia si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.
„Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ vyjadril sa Gniewomir Flis, nemecký odborník na vodík.
Svoje dostane aj Sulík
Argumentov proti vodíkovým osobným autám v porovnaní s klasickými akumulátorovými elektromobilmi je mnoho a nedávno ich vyzdvihol aj samotný Musk. To je síce pochopiteľné, keďže stojí za najväčším výrobcom elektromobilov na svete, avšak ak by sa vodík ukázal ako skutočne lepšie riešenie, Tesla by sa jeho smerom vydala už skôr.
Vodík je síce v porovnaní s klasickým palivom čistejší, no jeho skladovanie je pomerne problematické a má oveľa nižšiu energetickú efektivitu, než elektromobily s veľkými batériami. A aj keď sa zameranie Európskej únie prikláňa viac k batériám, Sulíkov sen ešte úplne nekončí.
Podľa nového nariadenia o infraštruktúre má totiž stáť čerpacia stanica na vodík na každých 150 km ciest transeurópskej dopravnej siete. Táto infraštruktúra má podľa európskej komisárky pre dopravu (Adina Valean) zabezpečiť potrebnú sieť pre plánovanú flotilu až 60-tisíc vodíkových nákladných automobilov.
Postačia aj autobusy či vlaky
Aj keď sa ale plány úradov od vodíka v osobnej automobilovej doprave odkláňajú, jeho dni ešte spočítané nie sú. Naďalej totiž môže nájsť využitie v hromadnej doprave, napríklad aj v autobusoch. Práve vodíkovú MHD chce pritom Sulíkova stratégia spustiť na začiatok v slovenskom meste.
Podľa tohto plánu si minister hospodárstva želá, aby malo aspoň jedno slovenské mesto do konca volebného obdobia hromadnú dopravu na vodík. Pri autobusoch to však nekončí a na Slovensko mieria aj vodíkové vlaky, ktoré sú v tomto prípade ideálnou alternatívou batérií.
Nie je zatiaľ úplne jasný termín, kedy k nám takéto vlaky dorazia, no podľa vyjadrenia hovorcu ZSSK Tomáša Kováča má ich skúšobná prevádzka na trati Nové Zámky – Prievidza ročne ušetriť až 6 000 ton CO2 a znížiť hluk vlakových súprav najmenej o 30 %.
Slovensko na medzinárodnej výstave predstavilo aj vlastný elektrický superšport, ktorý používa takisto vodík. Takéto autá sú pritom výnimkami, ktoré môžu zotrvať aj bez vážnej štátnej či európskej podpory, keďže ich je málo a sú dostatočne exotické na to, aby ich majiteľ dotoval drahým palivom.
Je potrebná ekologická výroba
A aj keď je teda infraštruktúra pre vodíkovú dopravu na Slovensku zatiaľ katastrofálna, zrejme sa to nijak vážne v blízkej budúcnosti nezmení. Vodík ako taký však naďalej ostáva dôležitou zbraňou v boji za nižšie emisie a EÚ ho chce aktívne dotovať. Znížiť má napríklad aj emisie vo výrobnom priemysle, avšak kľúčom je jeho ekologická výroba.
Za účelom takejto ekologickej výroby vodíka vyrastie na Slovensku až 230 hektárov solárnych elektrární, ktoré vyrobia vodík priamo z vody pomocou elektrolýzy. To plánuje spoločnosť BCF Energy, ktorá chce takto vyrobiť na Slovensku denne až 4 000 kg vodíka a zároveň vybaviť až 40 čerpacích staníc Benzinol aj stanicami na vodík.
Pritom práve nedostatok čerpacích staníc je okrem samotnej výroby veľkou prekážkou, ktorá rozvoj vodíkového pohonu na Slovensku naďalej brzdí. Vodík vyrábaný z fosílnych palív pritom predstavuje na trhu až cez 95 % celkového podielu.
Ekologická výroba je tak pre znižovanie emisií absolútne kľúčová a aj k tej má dôjsť na Slovensku. Podľa plánov, ktoré predstavil Sulík, má takáto produkcia vyrásť v Jaslovských Bohuniciach, kde nahradí vyraďované bloky jadrovej elektrárne. Ak sa chce ale Európa udržať, musí zvýšiť rýchlosť vývoja vodíkových technológií a ich implementácie v praxi, píše Science Business.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené