Sulík chce výrazne presadiť vodíkové autá na Slovensku. Naša infraštruktúra je zatiaľ katastrofálna
Minister hospodárstva Richard Sulík vystúpil na konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“, kde hovoril o zvyšovaní podpory vodíkových technológií v energetike, no najmä v automobilovom priemysle. Najpodstatnejšie body z konferencie zhrnulo Ministerstvo hospodárstva v tlačovej správe na svojom webe.
Podľa Sulíka je vodík energetickým nosičom budúcnosti, a preto sa by sa mal ich rozvoj podporovať už teraz. Ak sa k tomu ako krajina postavíme zodpovedne už teraz, do konca roku 2050 sa výrazne priblížime k cieľom Európskej únie o uhlíkovej neutralite.
Podpora vodíka však podľa slov ministra hospodárstva nebude na úkor elektromobility. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ povedal Richard Sulík na konferencii.
Budúcnosť automobilového priemyslu vidí v symbióze vodíkových a elektrických automobilov, elektromobily sú podľa neho vhodné na kratšie trasy a vodíkové autá naopak dokážu zvládať aj dlhšie vzdialenosti bez nutnosti nabíjania.
Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska dodal, že vodíková technológia má predovšetkým význam v nákladnej doprave, o čom svedčí aj uvedenie desiatok vodíkových kamiónov Hyundai už do ostrej prevádzky. Sulík však chce podporiť vodíkové technológie aj v rovine osobnej dopravy a na takéto autá v budúcnosti poskytovať dotácie, podobne ako tomu je pri elektromobiloch, informoval Denník N.
Dotácie na vodíkové autá môžu byť dokonca vyššie, než je tomu pri dotáciách na elektromobily, nakoľko autá na vodík sú dnes omnoho drahšie ako autá na elektrický pohon. Pilotným projektom v budovaní siete pre vodíkovú dopravu má byť obstaranie kompletnej autobusovej flotily poháňanej vodíkom v zatiaľ nešpecifikovanom meste.
Rezort hospodárstva tiež plánuje do konca roka vybudovať na Slovensku 4 až 6 čerpacích staníc na vodík, čo bude základom pre stabilnú infraštruktúru o pár rokov. Aktuálne je na Slovensku presne nula čerpacích staníc pre vodíkové autá. S cieľom podporiť vývoj vodíkových technológií na Slovensku plánujú postaviť v Košiciach aj vodíkové výskumné centrum s celoslovenskou pôsobnosťou.
Problémom pri autách na vodík ale je, že automobilky sa vývoju tejto technológie nevenujú až toľko, ako elektromobilite. V súčasnosti existuje len niekoľko produkčných automobilov na vodík a najväčší giganti sa plnou silou zameriavajú na elektromobilitu. O vodíku mnohé ani len nechcú počuť.
Vodík so sebou navyše prináša väčšie nebezpečenstvo výbuchu, o čom svedčí aj udalosť na vodíkovej čerpacej stanici z minulého roka, ktorá sa stala v Nórsku. Podľa BMW však ceny vodíkových automobilov v priebehu najbližších 5 rokov klesnú na úroveň áut so spaľovacími motormi. Budúcnosť tohto segmentu je tak zatiaľ nejasná, no stále veľmi výrazne otvorená.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Porsche elektromobilom neverí. Chce naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Obyčajná sladkosť sa mení na nástroj dlhovekosti. Dokáže tlmiť zápal a spomaľovať starnutie, ukazujú štúdie
Košické titánové 3D implantáty na mieru ohúrili Japonsko aj Kuvajt. Na Expo v Osake sme videli TOP pavilóny sveta
Ukrajinský hacker spôsobil chaos v slovenských firmách. Europol odhaduje miliardové škody
Vlachynský z INESS: Každý živnostník s tržbami do 1 705 eur ročne bude musieť zaplatiť viac odvodov, ako sú jeho príjmy
Dvaja Slováci vyrábajú hodinky, ktoré stoja viac ako auto. Na jeden kus klienti čakajú aj celý rok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP