Štúdia vyvrátila pochybnosti Slovákov. Takto v skutočnosti ničí rýchle nabíjanie batérie elektromobilov
Tesla v apríli tohto roka zverejnila vlastnú štúdiu, pri ktorej sledovala mieru degradácie batérie elektromobilov vlastnej značky. Slováci v komentároch na sociálnych sieťach ihneď začali túto štúdiu spochybňovať s tým, že kalifornská automobilka určite zavádza a zverejňuje nepravdivé informácie, len aby vyvolala dojem, že jej batérie sú „nezničiteľné“. Nezávislá organizácia Recurrentauto vykonala vlastnú štúdiu, ktorá sleduje degradáciu batérie elektromobilov Tesla a ktorá vyvracia ďalší mýtus o elektrických autách.
Štúdia totiž primárne porovnáva mieru degradácie batérie pri rýchlom DC a pomalom AC nabíjaní. Aj keď zrejme neexistuje elektromobilista, ktorý by svoje auto nabíjal len na AC alebo výhradne na DC nabíjačkách, sú takí, ktorí prevažne využívajú jeden z týchto dvoch spôsobov.
Batéria Tesly degraduje rovnako
Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y. Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.
Pri Tesle Model 3 sa štúdia pozrela až na horizont 2 000 dní, teda takmer 5,5 roka. V tomto prípade je miera degradácie pri oboch spôsoboch nabíjania rovnaká, a to na úrovni zhruba 89 %. Štúdia tak vyvracia mýtus, že rýchle nabíjanie ničí batériu rýchlejšie než pomalé AC nabíjanie. Degradáciu však ovplyvňujú aj poveternostné podmienky či chémia samotnej batérie a preto sa môže líšiť od výrobcu k výrobcovi.
Tesla rozhodne neklamala
Zistené výsledky však potvrdili aj to, že dáta, ktoré v minulosti zdieľala Tesla, sú pravdivé. Tesla totiž vo svojej štúdii uvádza, že elektromobil s priemerným nájazdom 320 000 km stratil iba 12 % pôvodnej kapacity batérie. To by zhruba sedelo s hodnotami, ktoré uviedla spoločnosť Recurrentauto. Samozrejme za predpokladu, že by spomínaných 320 000 km najazdil v priemere majiteľ Tesly za 5-6 rokov.
S týmto elektromobilom však je takýto nájazd rozhodne možný. Škoda, že nová štúdia neuvádza degradáciu v pomere najazdených kilometrov či počte nabíjacích cyklov. Takýmto spôsobom by sa dali jednotlivé štúdie presnejšie porovnať.
Posledný fakt, ktorý potvrdzuje štúdia Recurrentauto je ten, že miera degradácie je najvyššia počas prvých rokov používania elektromobilu. To je najlepšie vidieť na grafe Tesly Model 3, kedy za prvých 1 000 dní batéria degradovala o zhruba 9 %, no za ďalších 1 000 dní bola degradácia na úrovni už iba 2 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
400 kW nabíjanie na dosah ruky. Slovákom pribudla „diaľnica nabíjačiek“, ktorú určite neminieš
Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šanca na prežitie je len 1 %. Slovensko má druhý najvyšší výskyt rakoviny pankreasu. Toto ju môže spúšťať, tvrdia vedci
AI mi urobila finančnú analýzu domácnosti. Slovákom unikajú peniaze v jednej oblasti (ODBORNÍK)
Zamorené kontajnery a práca 18 hodín denne. Severokórejčania prehovorili o krutom živote v Rusku
Legendárna firma pripúšťa svoj koniec po 133 rokoch. Dlhuje pol miliardy a hodnota jej akcií klesla o 25 %
Sladené nápoje miznú z regálov: Trhu hrozí kolaps, štát môže prísť o milióny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP