Štúdia vyvrátila pochybnosti Slovákov. Takto v skutočnosti ničí rýchle nabíjanie batérie elektromobilov
Tesla v apríli tohto roka zverejnila vlastnú štúdiu, pri ktorej sledovala mieru degradácie batérie elektromobilov vlastnej značky. Slováci v komentároch na sociálnych sieťach ihneď začali túto štúdiu spochybňovať s tým, že kalifornská automobilka určite zavádza a zverejňuje nepravdivé informácie, len aby vyvolala dojem, že jej batérie sú „nezničiteľné“. Nezávislá organizácia Recurrentauto vykonala vlastnú štúdiu, ktorá sleduje degradáciu batérie elektromobilov Tesla a ktorá vyvracia ďalší mýtus o elektrických autách.
Štúdia totiž primárne porovnáva mieru degradácie batérie pri rýchlom DC a pomalom AC nabíjaní. Aj keď zrejme neexistuje elektromobilista, ktorý by svoje auto nabíjal len na AC alebo výhradne na DC nabíjačkách, sú takí, ktorí prevažne využívajú jeden z týchto dvoch spôsobov.
Batéria Tesly degraduje rovnako
Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y. Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.
Pri Tesle Model 3 sa štúdia pozrela až na horizont 2 000 dní, teda takmer 5,5 roka. V tomto prípade je miera degradácie pri oboch spôsoboch nabíjania rovnaká, a to na úrovni zhruba 89 %. Štúdia tak vyvracia mýtus, že rýchle nabíjanie ničí batériu rýchlejšie než pomalé AC nabíjanie. Degradáciu však ovplyvňujú aj poveternostné podmienky či chémia samotnej batérie a preto sa môže líšiť od výrobcu k výrobcovi.
Tesla rozhodne neklamala
Zistené výsledky však potvrdili aj to, že dáta, ktoré v minulosti zdieľala Tesla, sú pravdivé. Tesla totiž vo svojej štúdii uvádza, že elektromobil s priemerným nájazdom 320 000 km stratil iba 12 % pôvodnej kapacity batérie. To by zhruba sedelo s hodnotami, ktoré uviedla spoločnosť Recurrentauto. Samozrejme za predpokladu, že by spomínaných 320 000 km najazdil v priemere majiteľ Tesly za 5-6 rokov.
S týmto elektromobilom však je takýto nájazd rozhodne možný. Škoda, že nová štúdia neuvádza degradáciu v pomere najazdených kilometrov či počte nabíjacích cyklov. Takýmto spôsobom by sa dali jednotlivé štúdie presnejšie porovnať.
Posledný fakt, ktorý potvrdzuje štúdia Recurrentauto je ten, že miera degradácie je najvyššia počas prvých rokov používania elektromobilu. To je najlepšie vidieť na grafe Tesly Model 3, kedy za prvých 1 000 dní batéria degradovala o zhruba 9 %, no za ďalších 1 000 dní bola degradácia na úrovni už iba 2 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Európa buduje protidronový múr. Švédi priniesli riešenie 16 000-krát lacnejšie než stíhačka
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP