Štúdia vyvrátila pochybnosti Slovákov. Takto v skutočnosti ničí rýchle nabíjanie batérie elektromobilov
Tesla v apríli tohto roka zverejnila vlastnú štúdiu, pri ktorej sledovala mieru degradácie batérie elektromobilov vlastnej značky. Slováci v komentároch na sociálnych sieťach ihneď začali túto štúdiu spochybňovať s tým, že kalifornská automobilka určite zavádza a zverejňuje nepravdivé informácie, len aby vyvolala dojem, že jej batérie sú „nezničiteľné“. Nezávislá organizácia Recurrentauto vykonala vlastnú štúdiu, ktorá sleduje degradáciu batérie elektromobilov Tesla a ktorá vyvracia ďalší mýtus o elektrických autách.
Štúdia totiž primárne porovnáva mieru degradácie batérie pri rýchlom DC a pomalom AC nabíjaní. Aj keď zrejme neexistuje elektromobilista, ktorý by svoje auto nabíjal len na AC alebo výhradne na DC nabíjačkách, sú takí, ktorí prevažne využívajú jeden z týchto dvoch spôsobov.
Batéria Tesly degraduje rovnako
Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y. Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.

Pri Tesle Model 3 sa štúdia pozrela až na horizont 2 000 dní, teda takmer 5,5 roka. V tomto prípade je miera degradácie pri oboch spôsoboch nabíjania rovnaká, a to na úrovni zhruba 89 %. Štúdia tak vyvracia mýtus, že rýchle nabíjanie ničí batériu rýchlejšie než pomalé AC nabíjanie. Degradáciu však ovplyvňujú aj poveternostné podmienky či chémia samotnej batérie a preto sa môže líšiť od výrobcu k výrobcovi.

Tesla rozhodne neklamala
Zistené výsledky však potvrdili aj to, že dáta, ktoré v minulosti zdieľala Tesla, sú pravdivé. Tesla totiž vo svojej štúdii uvádza, že elektromobil s priemerným nájazdom 320 000 km stratil iba 12 % pôvodnej kapacity batérie. To by zhruba sedelo s hodnotami, ktoré uviedla spoločnosť Recurrentauto. Samozrejme za predpokladu, že by spomínaných 320 000 km najazdil v priemere majiteľ Tesly za 5-6 rokov.

S týmto elektromobilom však je takýto nájazd rozhodne možný. Škoda, že nová štúdia neuvádza degradáciu v pomere najazdených kilometrov či počte nabíjacích cyklov. Takýmto spôsobom by sa dali jednotlivé štúdie presnejšie porovnať.
Posledný fakt, ktorý potvrdzuje štúdia Recurrentauto je ten, že miera degradácie je najvyššia počas prvých rokov používania elektromobilu. To je najlepšie vidieť na grafe Tesly Model 3, kedy za prvých 1 000 dní batéria degradovala o zhruba 9 %, no za ďalších 1 000 dní bola degradácia na úrovni už iba 2 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Nová dopravná značka zarazila vodičov. Susedná krajina spustí extrémne prísne pravidlo, pokuty sú obrovské

Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali

Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie

Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá
PREMIUMNa sociálnych sieťach vieš zarobiť aj 300 eur za jedno video. Nepotrebuješ byť ani influencer (ROZHOVOR)

Ficovi v Poprade zrušili prednášku na škole. Na chodníku sa objavili vulgárne nápisy

NOVÝ PRIESKUM: Slováci majú jasno. Toto sú najmenej dôveryhodní ministri Ficovej vlády

Onkológ varuje: Tento nenápadný príznak môže byť prvým znakom rakoviny čriev. Počet prípadov alarmujúco pribúda
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Nová dopravná značka zarazila vodičov. Susedná krajina spustí extrémne prísne pravidlo, pokuty sú obrovské
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Nvidia nečakane dostala tvrdý zákaz. Do tejto krajiny už nemôže vyvážať čipy
Chaos v leteckej doprave. Tisíce letov zrušených, zamestnanci hlásia kolaps systému
EÚ prekročila červenú čiaru a chystá veľkú kontroverziu. Čas sa kráti, kričia vedci z celého sveta
Japonská automobilka hlási stratu 600 miliónov eur. Pripisuje ju clám, má plán, ako sa vrátiť k zisku
Obrovská nádej pre celú Európu: Americký ropný gigant preskúma dôležité ložisko plynu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá
PREMIUMNa sociálnych sieťach vieš zarobiť aj 300 eur za jedno video. Nepotrebuješ byť ani influencer (ROZHOVOR)

Ficovi v Poprade zrušili prednášku na škole. Na chodníku sa objavili vulgárne nápisy

NOVÝ PRIESKUM: Slováci majú jasno. Toto sú najmenej dôveryhodní ministri Ficovej vlády

