Slovensko sa pred časom rozhodlo vytvoriť pre vodičov dopravný systém, ktorý ich bude informovať o aktuálnom dianí na cestách. Novo vybudované cesty ale nie sú v aktuálnych mapách systému NSDI zapracované, čo môže mnohým spôsobiť značné komplikácie. Informuje Živé.sk.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Pri štátnych projektoch sme už nejakú dobu zvyknutí, že mnoho vecí nefunguje vždy tak ako by mali. Rovnako je tomu aj pri dopravno-informačnom systéme, ktorý má vodičov upozorňovať na aktuálne problémy či obmedzenia na cestách. Mnohé časti máp totiž nezahŕňajú nové cesty ani vo webovej, ani v mobilnej verzii systému.

Chýbajúce cesty

Používateľ by tak márne hľadal napríklad úsek D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, R2-ku medzi východom Zvolena a Pstrušou či obchvat pri Prešove s napojením na kruhový objazd. Mnohé úseky však boli dokončené a sprístupnené pre vodičov ešte do konca júla. Novú D3-ku ešte nepozná ani mapa Sygicu. V tejto aplikácii sú však aktualizácie doručované štvrťročne, pričom tá najnovšia príde už počas nasledujúcich dní. V mapách NSDI chýba aj nový úsek obchvatu pri Brezne, ktorý bol otvorený koncom septembra, no týmto nedostatkom trpia aj Mapy Google. Waze však už stihol tento kus cesty do svojich máp vložiť.

„Chybička se vloudila“

Podľa vyjadrenia ministerstva dopravy existuje hneď viacero dodávateľov, ktorí majú do systému prinášať najaktuálnejšie mapy. Zmluva však hovorí jasne, a to, že aktualizácie máp je potrebné dodávať len raz za rok, čo môže spôsobiť podobné problémy aj v budúcnosti. Jeden z dodávateľov, Slovak Telekom, už má mať podľa posledných informácií pripravené posledné aktualizácie s novými mapami.

Za aký čas však prídu do webovej a mobilnej aplikácie zatiaľ nie je známe. Rovnako záhadná ostáva aj cena za jednotlivé služby, ktoré zahŕňajú distribúciu či prípravu aktuálnych máp, alebo samotný vývoj aplikácií. Všetko totiž spadá do sumy 14 miliónov eur, ktorú štát za vytvorenie tohto dopravno-informačného systému zaplatil. Napriek poriadne mastnej cenovke každoročne potečie ďalších 1,5 milióna eur len na údržbu a vývoj.

Používatelia nemajú záujem

Štát si dal tú „námahu“, aby vytvoril ako tak funkčný systém dopravných informácií v celkovej hodnote 14 miliónov eur, no používatelia mu nevedia prísť na chuť. Za posledný mesiac navštívilo stránku odoprave.info len 2400 používateľov, pričom počet unikátnych denných návštevníkov činí iba 169 ľudí. Záujem nie je vôbec výrazný ani pri mobilnej aplikácii, ktorú si dokopy stiahlo niečo viac ako 10 000 používateľov.

Zobraziť celú galériu (5)
Screenshot/Obchod Play

Podarí sa zvýšiť popularitu NSDI systému a zabezpečiť stály prísun aktuálnych máp, alebo ostane slovenský dopravno-informačný systém naďalej v úzadí? To sa zrejme v tejto chvíli nedozvieme, no veľa používateľov sa už dlhú dobu spolieha na omnoho silnejšiu konkurenciu. Sygic, Waze, HERE WeGo či Mapy Google prinášajú časté aktualizácie a prepracované služby, ktorými si získali zástup svojich verných fanúšikov. Využívaš niektorú zo spomínaných aplikácií, alebo si už okúsil aj náš slovenský Národný systém dopravných informácií?

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
50%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
50%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: [email protected]
  • Mario Kovačič

    Treba naliat kamaratom do vacku dake prachy. Aby to nebolo okate znovu objavime ameriku ale to nase bude horsie a drahsie. Klasicke slovensko zo statneho sa rozhadzuje na kazdom kroku.

  • pista

    Narodny system nieje navigacia. Porovnavate matriku s tipos bingo.