V správe boli použité materiály TASR.

Predaj nových áut na nemeckom trhu, ktorý je najväčším v Európe, zaznamenal v novembri 2024 pokles, pričom najväčší podiel na tomto trende má rapídny pokles záujmu o elektrické vozidlá (EV). Vyplýva to z údajov Spolkového úradu pre automobilovú dopravu (KBA), ktoré zverejnila agentúra AFP.

Podľa štatistík bolo v novembri zaregistrovaných 244 544 nových vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 0,5 %. Tento pokles nadväzuje na dlhodobejší trend slabších výsledkov, keď s výnimkou októbra predaj nových áut klesal už niekoľko mesiacov po sebe.

Najvýraznejší útlm však zaznamenal segment elektromobilov. Predaj batériových vozidiel sa v novembri prepadol takmer o 22 % oproti rovnakému mesiacu minulého roka, pričom ich podiel na trhu dosiahol len približne 14 %. Ide o výrazný pokles v porovnaní s priemerným podielom, ktorý elektromobily dosahovali počas roka 2023.

Dôvody spomaľovania

Podľa odborníkov sa dopyt po elektromobiloch začal spomaľovať po tom, čo Nemecko v závere roka 2023 ukončilo vládne dotácie na tento druh vozidiel. Constantin Gall, analytik poradenskej spoločnosti EY, to označil za zásadný moment: „Strata dotácií obrala trh o všetku dynamiku.“

Aj napriek príchodu nových a cenovo atraktívnejších modelov si elektrické autá nedokážu udržať svoj podiel na trhu. Tento pokles pritom nie je iba nemeckým fenoménom – podobný trend badať aj na ďalších európskych trhoch.

Gall upozorňuje na viacero faktorov, ktoré prispievajú k opatrnosti spotrebiteľov. Medzi hlavné prekážky patrí vysoká cena elektromobilov, drahé nabíjanie, nejednotná nabíjacia infraštruktúra a často obmedzený dojazd.

Budúcnosť elektromobilov

Napriek aktuálnym problémom analytici očakávajú, že predaj elektrických vozidiel sa v blízkej budúcnosti opäť zvýši. Výrobcovia budú nútení reagovať na sprísnené emisné normy Európskej únie, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2025. Tieto normy si vyžiadajú vyšší podiel elektromobilov na celkovom počte predaných áut.

„Výrobcovia budú musieť ponúknuť elektromobily za nižšie ceny alebo prísť s veľmi atraktívnymi možnosťami financovania, aby splnili tieto nové emisné požiadavky,“ zdôraznil Gall.

Problémy v automobilovom priemysle

Nemecký automobilový sektor však čelí viacerým výzvam, ktoré presahujú samotnú otázku elektromobilov. Slabý dopyt na domácom aj zahraničných trhoch, ako je Čína, spojený s vysokými výrobnými nákladmi, tlačí na hospodárske výsledky výrobcov.

Volkswagen

Volkswagen, jeden z najväčších hráčov v odvetví, dokonca prvýkrát zvažuje zatváranie tovární v Nemecku, aby znížil náklady. Podobné problémy priznávajú aj ďalší výrobcovia, ako BMW a Mercedes-Benz, ktorí zaznamenali pokles ziskov a varujú pred zhoršujúcimi sa vyhliadkami do budúcnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP