Čínsky výrobca elektromobilov navonok kosí trh, na každom aute ale prerobí horibilnú sumu. Štát ho ťahá z bankrotu
Rozhodnutie Európskej únie z minulého týždňa formálne začať vyšetrovanie toho, či výrobcovia elektromobilov v Číne dostali vládne dotácie je znakom, že medzi týmito dvomi subjektmi sa schyľuje k obchodnej vojne.
Ako veľmi však Čína dotuje domácich výrobcov elektromobilov? Podľa exkluzívnych zistení denníka New York Times, viac než sa na prvý pohľad zdá. Na tému upozornil portál InsideEVs.
Na predaji EV stráca desaťtisíce
Presnejšie New York Times prišiel s konkrétnym prípadom, ktorým je známy čínsky startup Nio. Ten je mnohými považovaný za „čínsku Teslu“. Zdá sa ale, že aj keď sa tomuto startupu na prvý pohľad darí, podľa najnovších zistení od apríla do júna tohto roka stratil neuveriteľných 835 miliónov dolárov.
To znamená, že automobilka na každé jedno predané EV v tomto období prerobila horibilných 35 000 dolárov. Vzhľadom na to, že priemerná transakčná cena spoločnosti Nio v druhom kvartály 2023 predstavovala 42 000 dolárov, ide o priam neuveriteľné číslo.
Ako je možné, že spoločnosti sa darí?
To je podľa odborníkov otázka za milióny, ak nie za miliardy dolárov. Nio totiž zamestnáva len v oblasti vývoja a výskumu 11 000 ľudí, pričom mesačne predá v priemere len zhruba 8000 vozidiel. Jej historickým rekordom bol predaj z júla tohto roka, kedy sa spoločnosti podarilo predať 20 000 vozidiel.
Podľa zistení denníka New York Times žiadna z činností, ktorú Nio vykonáva, nie je zisková. „Tajomstvom“ úspechu tejto a mnohých ďalších spoločností z Číny, je podpora vlády. A to je presne to, čo sa EÚ rozhodla dokázať svojou sondou do oblastí masívnych vládnych dotácií.
Prečo sa EÚ k takémuto kroku uchýlila?
Pred poslancami Európskeho parlamentu v Štrasburgu Ursula von der Leyenová uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni práve vládnymi dotáciami.
„Európa je otvorená konkurencii. (…) Musíme sa brániť proti nekalým praktikám. Rovnako je však dôležité zachovať s Čínou otvorené línie komunikácie a dialógu, pretože existujú aj témy, kde môžeme a musíme spolupracovať. Znižovanie rizika, nie jeho oddeľovanie – to bude môj prístup voči čínskemu vedeniu na tohtoročnom samite EÚ – Čína,“ vysvetlila.
Hoci Čína tieto obvinenie popiera, najnovšie zistenia hovoria niečo úplne iné. S prakticky neobmedzenou finančnou podporou totiž spoločnosti ako Nio môžu čeliť gigantickým stratám a neustále rásť a napredovať.
Napríklad, keď v roku 2020 zmieňovanej spoločnosti úplne došli financie, miestna vláda v Hefei, okamžite prišla na pomoc a vložila na ich bankové konto 1 miliardu dolárov výmenou za 24 % podiel. Mimo to, štátom kontrolovaná banka spolu so skupinou ďalších veriteľov napumpovali ďalších 1,6 miliardy dolárov.
Finančnú injekciu priznal aj ďalší čínsky startup, ktorým je XPeng. Výnimku podľa dostupných informácií tvorí spoločnosť BYD, ktorá je zisková.
Čínski výrobcovia elektrických vozidiel ako Nio, XPeng a BYD jednak stelesňujú dominanciu Číny v oblasti inovácií a výroby EV, na strane druhej predstavujú hrozbu pre Európu. Na to, aby sa totiž dostali do zisku, musia expandovať do Európy, kde svojimi nízkymi cenami možnými iba vďaka prakticky neobmedzeným štátnym dotáciám dokážu prekonať konkurenciu.
Pred pár dňami dokonca u nás spustili predaj elektromobilu, ktorý má konkurovať agresívne nacenenému Modelu 3 od Tesly. Aj keď ho cenovkou nedokázal model z Číny zásadne podkopať, za zhruba rovnakú sumu ponúkne omnoho väčší dojazd, zrýchlenie a priestor v interiéri. Viac si o tejto horúcej novinke môžeš prečítať v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nezastaví ho sneh a porazí aj ľad. Elektrický Range Rover prekvapil skeptikov v extrémnom teste
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Cintulov syn po roku prehovoril: Po atentáte som si vymazal osobné fotografie a príspevky
Silné zemetrasenie v obľúbenej destinácii Slovákov: Cítili ho v šiestich krajinách, vydali varovanie pred tsunami
Po zápase Slovenska s Rakúskom padlo ospravedlnenie: Rozhodcovia uznali chybu
Tragická nočná nehoda: Auto sa roztrhlo na dve časti, mladá žena neprežila
Sabaka kritizuje článok Kotlára: Vyšiel v indickom predátorskom časopise. Za peniaze vám publikujú čokoľvek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Nezastaví ho sneh a porazí aj ľad. Elektrický Range Rover prekvapil skeptikov v extrémnom teste
- Prehľad: Na nový elektromobil ti stačí aj 16 000 €. Týchto 5 je na Slovensku najlacnejších
-
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Historický štrajk v závode Fordu. Kolín nad Rýnom hlási prvé zastavenie práce
V Japonsku sa zrútilo vojenské lietadlo T-4, k nehode došlo krátko po vzlete
Na dovolenke musia byť Slováci opatrní. Cieli na nich skimming a digitálne triky, ktoré ich oberú o všetko
Slovenské domácnosti stále dôverujú zemnému plynu. Jeho spotreba významne stúpla
Poľsko výrazne posilňuje armádu. Kupuje tri prieskumné satelity za 203 miliónov eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Cintulov syn po roku prehovoril: Po atentáte som si vymazal osobné fotografie a príspevky
Silné zemetrasenie v obľúbenej destinácii Slovákov: Cítili ho v šiestich krajinách, vydali varovanie pred tsunami
Po zápase Slovenska s Rakúskom padlo ospravedlnenie: Rozhodcovia uznali chybu
Tragická nočná nehoda: Auto sa roztrhlo na dve časti, mladá žena neprežila
Sabaka kritizuje článok Kotlára: Vyšiel v indickom predátorskom časopise. Za peniaze vám publikujú čokoľvek
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené