Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elon Musk sa rozhodol opäť raz podeliť o odhady termínu ďalšieho letu Starship, ktorej prvý orbitálny test orbitu nedosiahol. Ako informuje Teslarati, ďalší test môže prísť prekvapivo skoro a v porovnaní s tým predošlým prinesie množstvo dôležitých zmien a to ako na samotnej rakete, tak aj na pozemnej infraštruktúre.

Opravy pokračujú

V Starbase naďalej pokračujú opravy po tom, čo prvý orbitálny test Starship poškodil prakticky všetko, čo stálo v ceste mohutnému plameňu raketových motorov a následným úlomkom betónu, z ktorých niektoré vážili stovky kilogramov či dokonca celé tony. Došlo k poškodeniu predovšetkým betónového podkladu, avšak úlomky zasiahli aj nádrže s palivom.

SpaceX sa preto zaoberá nielen opravou celého komplexu, ale tiež dôležitými úpravami, ktoré ho zmenia na nepoznanie a zvýšia tiež jeho šance na prežitie. Musk medzitým vyhlásil, že môže ďalšia Starship letieť už o 6 až 8 týždňov, čo je prekvapivo skoro, avšak i tak neskôr, než predpovedal okamžite po prvom orbitálnom teste.

Nový test má byť vykonaný pomocou prvého stupňa Super Heavy s označením Booster 9 a druhého stupňa Ship 25. A kým druhý stupeň ostáva bez vážnejších zmien, Super Heavy sa dočká nového systému naklápania raketových motorov, čo mu pomôže spoľahlivejšie udržiavať stabilitu a meniť smer. Hydraulický systém bude v tomto prípade nahradený elektrickým.

Nie je to vylúčené

Aj keď sa môže zdať nový Muskov odhad opäť prehnane optimistický, nie je úplne nereálny. Za dva mesiace sa toho dá stihnúť skutočne mnoho a nie je vylúčené, že sa firme skutočne podarí dokončiť úpravy Starbase a zároveň vykonať všetky potrebné testy, ktoré by mali byť tentoraz o niečo jednoduchšie a rýchlejšie vďaka predchádzajúcim skúsenostiam.

Príde aj dôležité chladenie

Spoločnosť zároveň pracuje na montáži vodného tlmenia, ktoré je pri väčších raketách používané úplne bežne a môže pomôcť nielen s elimináciou vibrácií, ale tiež s odstránením obrovského mračna prachu, s ktorým mali úrady problémy. Pod raketu bude zároveň umiestnená vodou chladená oceľová platňa, ktorá má odolať sile motorov oveľa lepšie, než betónový podklad.

Jedným z najočividnejších problémov je aj naďalej spoľahlivosť raketových motorov Raptor, ktoré pri prvom lete zlyhávali jeden za druhým. Celkovo má prvý stupeň 33 motorov a v rámci testu ich SpaceX nenaštartoval na maximálny výkon, ale “len” na asi 90 %. Kvôli tomu a v kombinácii s tromi motormi, ktoré zlyhali ešte na začiatku, trvalo opustenie odpaľovacej rampy o niečo dlhšie, než by malo.

Kľúčovým výstupom z tohto testu sú však dáta. Firma aj tak neplánovala vyťahovať ani jeden z použitých stupňov z oceánu a fyzicky ich skúmať.

Miesto toho bude podrobne celý test analyzovať z dát, ktoré získali nielen palubné počítače a snímače, ale tiež pozorovacia infraštruktúra na zemi a vo vzduchu, ako je napríklad lietadlo WB-57 NASA či vrtuľník, ktorým firma túto misiu sledovala.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú