Slovensko totálne nepripravené. Nabúrané auto s batériami polícia strážila niekoľko dní
Ak hovoríme o tom, že Slovensko ešte nie je pripravené na elektromobilitu, zväčša máme na mysli sieť nabíjacích staníc či cenovú dostupnosť elektrických áut u nás.
Na širší nástup elektrických áut ale skutočne nie sme pripravení, o čom svedčí aj nedávna dopravná nehoda plug-in hybridu s vlakom, ktorá vyvolala množstvo komplikácií, informoval portál TVnoviny.sk.
Nehody elektromobilov či plug-in hybridov bývajú nebezpečné, nakoľko je tu vždy riziko poškodenia a následného vzplanutia vysokonapäťovej batérie. Téme likvidácie elektromobilov sme sa v redakcii venovali pred časom a ako sa ukázalo, problémy sú omnoho väčšie, ako sa na prvý pohľad zdá.
Hasenie bežného vozidla je pomerne krátka záležitosť, no v prípade elektromobilu je to presne naopak. Poškodené batériové články môžu začať horieť pri skrate, prípadne sa pod vplyvom rôznych faktorov viackrát opätovne vznietia.
A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.
Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte niekoľko dní hrozí, že sa znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor znova po uhasení vznietil po 22 hodinách.
S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.
„Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.
Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.
S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať.
Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorí by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.
„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.
Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.
Polícia strážila auto niekoľko dní
Koniec teórie, poďme do praxe. Nedávno na Slovensku prišlo k nehode vlaku s plug-in hybridom značky Mitsubishi Eclipse. Plug-in hybrid má síce oveľa menšie batérie ako klasický elektromobil, no vyššie opísaný princíp musia hasiči na vozidle, ktoré má taktiež zelené značky, dodržať úplne rovnako.
V tomto prípade našťastie nedošlo k vzplanutiu batérie, slovenskí hasiči a polícia však aj tak mali problém s bezpečným odstránením vozidla.
Posted by Polícia SR – Trenčiansky kraj on Tuesday, May 17, 2022
Vrak nepojazdného auta museli príslušníci polície nepretržite strážiť niekoľko dní, aby vedeli rýchlo reagovať v prípade, že by vozidlo po nehode vzplanulo.
Na úplne zabezpečenie proti požiaru si museli prenajať špeciálny kontajner naplnený vodou, do ktorého sa následne ponoril vrak auta.
Nepojazdné vozidlo bude vo vodnom kúpeli ďalších 48 hodín. Následne sa vrak auta s batériou odvezie na likvidáciu do Nemecka. Na Slovensku totiž zatiaľ nevieme takéto autá bezpečne a ekologicky likvidovať a rovnako nám chýbajú skúsenosti, ako v prípade nehôd takýchto vozidiel postupovať.
Chaos koniec-koncov v situácii mala aj Markíza, ktorá Mitsubishi Eclipse Cross PHEV vydávala za „elektromobil“, hoci, pochopiteľne, ide o plug-in hybrid s menšími batériami a klasickým spaľovacím motorom. Z tohto pohľadu je však zaujímavá štatistika amerického Autoinsuranceez podľa ktorého hybridy horia oveľa častejšie, ako spaľováky aj čisté elektromobily. Tie sú z tohto pohľadu najbezpečnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci budú o pár hodín vidieť vesmírne divadlo. Zem zasiahnu zvyšky silnej geomagnetickej búrky
Každý rok ťa pripravia o stovky eur. Slováci doma ignorujú týchto „fantómových“ žrútov elektriny
Energetickí giganti sa spájajú. Tisíce Slovákov môžu zásadne ušetriť na elektrine (PREHĽAD)
Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
Konkurent Netflixu všetkých prekvapil. Začne vysielať šport, divákom ponúkne Ligu majstrov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 120 eur za jazdu načierno. Bratislavčania si za MHD od zajtra výrazne priplatia (PREHĽAD ZMIEN)
„Telo si pamätá, myseľ zabúda.“ Psychologička približuje, prečo bez fyzickej blízkosti chradnú telo aj duša
Zomrel Marián Mikloško, zakladajúci člen KDH a dlhoročný predseda v Nitrianskom kraji
Slovensko zasiahnu búrky, meteorológovia varujú pred výdatným dažďom a lokálnymi záplavami
Ukrajina spustila najväčší dronový útok na Rusko od začiatku vojny. Cieľom boli kľúčové základne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
Kyberútočníci spustili vlnu falošných AI nástrojov. Malvér šíria cez sociálne siete
Ušetrí ti množstvo času. Gmail dostal zaujímavú AI funkciu
Je rýchlejšia než internet. Umelá inteligencia zmení všetko, či chceš alebo nie
Budúcnosť firiem je digitálna. Tu sú hlavné dôvody a riešenia
Nemecká vláda pripravuje digitálnu daň. Americké firmy prídu o 10 percent zo zisku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 120 eur za jazdu načierno. Bratislavčania si za MHD od zajtra výrazne priplatia (PREHĽAD ZMIEN)
„Telo si pamätá, myseľ zabúda.“ Psychologička približuje, prečo bez fyzickej blízkosti chradnú telo aj duša
Zomrel Marián Mikloško, zakladajúci člen KDH a dlhoročný predseda v Nitrianskom kraji
Slovensko zasiahnu búrky, meteorológovia varujú pred výdatným dažďom a lokálnymi záplavami
Ukrajina spustila najväčší dronový útok na Rusko od začiatku vojny. Cieľom boli kľúčové základne
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené