Slovensko sa pripravuje na príchod vodíka do osobnej dopravy. Minister hospodárstva Richard Sulík pred 2 týždňami informoval o vybudovaní prvých dvoch čerpacích staníc a zároveň bolo pri tejto príležitosti odhalené aj prvé vodíkové auto, ktoré sa bude na našom trhu predávať. Zistili sme exkluzívne detaily o spustení predaja a dostupnosti staníc.

Aktualizácia 21. júna:

Slovenská inovačná a energetická agentúra vyhlásila verejné obstarávanie na prvé dve vodíkové stanice, ktoré majú vyrásť a fungovať už na jeseň tohto roka. Obe stanice majú byť určené na dočerpanie vodíka pre osobné automobily aj autobusy na vodíkový pohon. Ako bolo avizované, prvé vodíkové stanice majú byť lokalizované v Bratislave a v Košiciach.

Jedna z nich však má byť mobilná a pripravená na operatívny presun, pričom vodík budú môcť vodiči do vozidiel dočerpať tlakom 350 barov. V druhom prípade pôjde o trvalú vodíkovú čerpaciu stanicu, ktorá poskytne pre čerpanie vodíka tlak 700 barov. Tá bude umiestnená v Bratislave.

Toyota

Už keď sme na začiatku júna vyhlásili verejné obstarávanie na vodíkové dopravné prostriedky, avizovali sme, že budeme obstarávať aj čerpacie stanice na vodík. Ak chceme jazdiť ekologicky, je nevyhnutné vybudovať celú vodíkovú infraštruktúru. Pri podpore vodíkovej mobility to bude podobné, ako keď na Slovensko prišli prvé batériové elektromobily.

Tiež spočiatku nemali nabíjacie stanice, potom ich bolo veľmi málo a dnes už sú takmer všade. Tieto vodíkové čerpacie stanice by mali byť prvými lastovičkami, vďaka ktorým sa zaradíme medzi krajiny EÚ, kde sú takéto stanice bežne dostupné,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.

Prvé dve vodíkové stanice by mali byť v prevádzke už od 1. októbra tohto roka, pričom budú okrem dopĺňania paliva pre vodíkové autá a autobusy využité aj na odborno-prezentačné účely a získavanie štatistík z ich prevádzky. Úspešný uchádzač, ktorý vzíde z verejného obstarávania, má pritom okrem vodíkových staníc zaistiť aj samotný vodík.

Využívanie vodíka v doprave, ale aj v iných sektoroch hospodárstva má obrovskú budúcnosť. Preto neustále upozorňujeme na to, že je dôležité, aby aj Slovensko bolo súčasťou týchto inovácií. Za SIEA môžem povedať, že sa budeme usilovať o to, aby si odborná i laická verejnosť osvojila myšlienku, že by aj na Slovensku mohli jazdiť autá, autobusy aj kamióny na vodíkový pohon,“ dodal P. Blaškovitš.

Aktualizácia 28. mája: Doplnené o správu SITA

Prvá čerpacia stanica na vodík bude v Bratislave. Realitou by sa pritom mala stať už tento september. Na sociálnej sieti o tom informoval minister hospodárstva Richard Sulík. Slovenskí motoristi tak dostanú možnosť tankovať aj vodíkové autá.

Ako však priznal samotný minister, zatiaľ máme na Slovensku iba jeden takýto automobil. Rezort hospodárstva dlhodobo pracuje na výraznejšom presadení vodíka. Vypracoval Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá definuje strategickú úlohu štátu pri využití vodíkových technológií.

UNásledne vznikne akčný plán, v ktorom už budú konkrétne úlohy orgánov štátnej správy. Realizáciou opatrení a ich zavedením do praxe sa podľa ministerstva vytvoria podmienky pre dekarbonizáciu hospodárstva a energetiky, priemyselných procesov, dopravy a mobility.

Aktualizácia 26. apríla:

Po oznámení prvých vodíkových staníc na Slovensku medzičasom Toyota zverejnila aj ceny prvého vodíkového auta na našom trhu. Bližšie informácie o cenách a výbave sme priniesli v tomto článku. Prednedávnom však minister hospodárstva Richard Sulík avizoval vybudovanie viac ako 2 doteraz avizovaných vodíkových staníc.

Prvé dve stanice majú vyrásť podľa doterajších informácií v Košiciach a Bratislave, aby bolo možné pokryť cestu vodíkovým autom cez celé Slovensko. Práve prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá sa na Slovensku predáva, má dojazd podľa výrobcu viac ako 650 km a spoľahlivo tak dokáže na jedno natankovanie prejsť cestu z Košíc do Bratislavy, ktorá je dlhá približne 400-450 km podľa trasy.

V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe. Týmito informáciami chcel minister hospodárstva podčiarknuť plány s vodíkom. Sulíkov rezort aktuálne implementuje pripomienky odbornej verejnosti a pripravuje sa na ich zapracovanie.

„Keď stratégiu prijmeme, pripravíme akčný plán, od ktorého sa budú odvíjať prvé reálne kroky, ako napríklad spomínané čerpačky,“ vyjadril sa Sulík na Facebooku.

Podľa predloženého návrhu koncepcie národnej vodíkovej stratégie „Pripravení na budúcnosť“ by sa spotreba vodíka na Slovensku mohla do roku 2050 zvýšiť na hodnotu 400.000 až 1,47 milióna ton ročne, informuje TASR.

Pôvodný článok:

Prvé vodíkové stanice budú na Slovensku dostupné už v tomto roku. Rezort hospodárstva v rámci vodíkovej stratégie bojuje za presadenie vodíkových technológií na našom trhu, kde sa majú uplatniť aj v osobnej doprave. Napriek tomu, že vodíkový pohon je často kritizovaný aj samotnými automobilkami, má v tomto priemysle veľký potenciál.

Na túto tému sme sa prednedávnom porozprávali aj s odborníkom z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý nám poskytol detailný pohľad na to, prečo by sme sa mali s vodíkom naučiť žiť. Viac zaujímavých informácií sa dozvieš v našom veľkom rozhovore.

Ďalšie zaujímavé články:

Predaj prvého vodíkového auta na Slovensku začne čoskoro

Pre Slovensko tak bude tento rok v oblasti vodíkových technológií v osobnej doprave prelomový. Prvé dve čerpacie stanice s vodíkom majú podľa informácií ministra hospodárstva vyrásť už do konca roka v Košiciach a v Bratislave.

„Podľa ministra hospodárstva má vodík má z dlhodobého hľadiska pre Slovensko obrovský potenciál, a to aj v oblasti dopravy. Základom je však potrebná infraštruktúra. MH SR chce preto v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) vybudovať na Slovensku niekoľko vodíkových staníc.

Umiestnené budú tak, aby rovnomerne pokryli územie SR. Hovoriť o konkrétnych termínoch a ďalších podrobnostiach je však v tejto chvíli predčasné,“ informovalo FonTech.sk tlačové oddelenie MH SR.

Redakcii FonTech.sk sa však podarilo získať informácie, že prvé vodíkové stanice na Slovensku majú by dostupné v druhej polovici roka. Prvé vodíkové auto, Toyota Mirai, bolo pre slovenský trh oficiálne odhalené predčasne. Jeho odhalenie sprevádzalo práve oznámenie o vybudovaní prvých vodíkových staníc.

Doteraz nebolo známe, kedy Toyota začne s predajom tohto vozidla. Hoci tak mohli mnohí predpokladať, že predaj bude spustený až po otvorení prvých vodíkových staníc, automobilka sa rozhodla inak.

Redakcia FonTech.sk zistila bližšie informácie o spustení predaja. Toyota Mirai sa má na Slovensku oficiálne začať predávať už v marci. Detaily o cenách výrobca neupresnil. Hoci slovenské ceny zatiaľ nie sú známe, pre porovnanie uvádzame ako príklad ceny v USA, kde sa Toyota Mirai 2. generácie predáva v dvoch verziách XLE a Limited. (Ceny Toyoty Mirai na Slovensku sú už známe, odkaz nájdeš v aktualizácii článku)

NEPREHLIADNI
Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy

Prvá dostupnejšia Toyota Mirai XLE je na americkom trhu k dispozícii od 49 500 dolárov, za verziu Limited si tam zákazníci zaplatia 66 000 dolárov. S predajom tak spoločnosť začne už niekoľko mesiacov pred oficiálnym dokončením prvých vodíkových staníc. Môžeme však predpokladať, že prvé kusy budú novým majiteľom doručené s istým oneskorením.

Zobraziť celú galériu (1)
Toyota Mirai 2. generácie ponúka dojazd 650 km. Dostupná bude aj na Slovensku. Zdroj: Toyota

Bez vodíkových staníc je totiž Toyota Mirai na Slovensku nepoužiteľná, vodiči by museli chodiť pre dopĺňanie vodíka do zahraničia. Z Bratislavy napríklad do Rakúska, kde sa najbližšie stanice nachádzajú v okolí Viedne.

Cena prvých dvoch vodíkových staníc na Slovensku by sa mala potom pohybovať podľa vyjadrení Petra Blaškoviča, generálneho riaditeľa Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry, zhruba od 500 000 € až do 2 000 000 €. Slovensko však bude čerpať financie na vybudovanie čerpacích staníc na vodík z eurofondov pre inovácie.

Vodíkové automobily by sa mali neskôr dočkať aj štátnej podpory vo forme dotácií, podobne, ako to bolo v prípade plug-in hybridov a elektromobilov. Bližšie detaily k tejto téme zatiaľ nie sú známe, no minister potvrdil, že chce podporiť aj nákup týchto vozidiel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú