Škoda predstavila svoju elektrickú budúcnosť. Model Vision iV je takmer stelesnením dokonalosti
Včerajším dňom odštartoval autosalón v Ženeve, ktorý patrí medzi tie najviac prestížne udalosti roka v oblasti automobilov a technológií s nimi spojené. Zastúpenie tu má aj česká Škodovka, ktorá predstavila vlastnú víziu elektrického vozidla, ktorej koncept nesie názov Škoda Vision iV.
Modla viacerých Slovákov a Čechov si nenechala ujsť ani tohtoročný ženevský autosalón a rozhodne sa nenechala zahanbiť. Svetu ukázala vlastný koncept elektrického vozidla, ktoré karosársky zapadá do triedy crossoverov a je založené na modulárnej platforme MEB. Na pohľad veľmi atraktívne vozidlo však v sebe skrýva aj množstvo zaujímavých technických prvkov a nám ostáva už len dúfať, že elektrická budúcnosť Škody sa nebude príliš odlišovať od toho, čo nám automobilka pred malou chvíľou ukázala.
Exteriér
Hneď na prvý pohľad zaujmú ostré krivky, ktoré vyvolávajú agresívny vzhľad vozidla. Špeciálne farbené prevedenie Ultra Yellow v sebe skrýva zlaté pigmenty, ktoré vyvolávajú rôzne farebné efekty a odrazy. Dvere sú bez rukoväte, ovládané výlučne dotykom. Chýbajú dokonca aj spätné zrkadlá, ktoré sú nahradené 180° kamerami. Obrovské 22″ kolesá síce na našich cestách budú veľmi nepohodlné, no dojem ktorý vytvárajú, sa nesmie odoprieť.
Predné Matrix LED svetlá prechádzajú plynulo cez typickú prednú mriežku a spája tak jednotlivé svetlomety. Nad nimi sa vyníma svietiace logo Škoda. Podobne koncipovaná je aj zadná strana, ktorej svetla v tvare „C“ sú doplnené svietiacim pásom nad zadným difúzorom a taktiež nechýba svietiaci nápis Škoda. Zaujímavý je aj objem batožinového priestoru, ktorý ponúkne až 550 litrov.
Interiér
Základom interiéru je dostatok priestora pre vodiča a hlavne minimalizmus. Ten je vidieť ako na palubnej doske, tak aj v prípade volantu, ktorý je pre Škodu netypický a obsahuje len dva lúče. Všetky ovládacie prvky sú ľahko dosiahnuteľné aj z miesta vodiča. Dojem dotvára panoramatická strecha. Takmer celý interiér sa môže pochváliť nálepkou „eko“, nakoľko je zväčša tvorený z recyklovaných materiálov.
Motorizácia
No a to najdôležitejšie na záver. Výhodou tohto vozidla je, že sa zákazník nemusí rozčuľovať nad tým, že najvyššia motorizácia je litrový trojvalec s nadmerne tlakovým turbom, len aby sa auto vôbec rozbehlo. Pohon všetkých štyroch kolies zabezpečujú dva elektromotory, jeden na prednej a jeden na zadnej náprave. Maximálny výkon je 225 kW a rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Zrýchlenie z 0-100 je za 5,9 sekundy. Maximálny dojazd je v tomto prípade až 500 km a zaručiť ho má 83 kWh batéria, ktorá sa na 80 % kapacity dokáže s patričnou nabíjačkou dobiť už za 30 minút.
Najnovšie technológie hlásia prítomnosť
Moderné autá sú prešpikované rôznymi technológiami a asistenčnými systémami, ktoré majú vodičovi pomôcť v rôznych situáciách. Na ich aplikáciu stavila aj Škoda a výsledkom je aj autonómne riadenie na úrovni 3, čo znamená že vozidlo dokáže jazdiť samo napríklad na diaľnici, obehnúť, zrýchliť či spomaliť. V nebezpečnej situácii je vodič vyzvaný na prevzatie riadenia. Na tejto úrovni dokážu vozidlá v blízkosti medzi sebou komunikovať a navzájom sa tak informovať o nebezpečenstvách a ďalších informáciách.
Ďalšie technológie umožňujú otvárať vozidlo pomocou smartfónu, prítomné je bezdrôtové nabíjanie, rozpoznávanie reči a gest či 5G pripojenie. Bohužiaľ, ako bolo spomenuté, ide zatiaľ len o koncept, ktorý je len akousi hudbou budúcnosti.
Tiež to znamená, že vozidlo reálne nemusí nikdy vzísť z výrobnej linky a jednotlivé technológie môžu byť aplikované v iných modeloch. Bola by to však škoda/Škoda, ak by sa to nepodarilo pretaviť do reality, nakoľko s podobným vozidlom by mohla Škodovka konkurovať bez problémov aj Tesle, ba dokonca aj vozidlám so spaľovacím motorom. Vision iV sa jednoducho vydaril.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP