Šéf gigantickej automobilky opäť útočí: Elektoromobily sú obrovský risk pre prírodu a pracovné miesta
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares silno kritizuje ciele Európskej únie, ktorá vsádza všetko na jednu kartu – elektromobilitu. Robí tak naozaj pravidelne. Teraz sa nechal počuť, že prechod na elektromobily je podľa neho obrovský environmentálny, ale aj sociálny risk. Na tému upozornil aj portál Reuters.
Tavares sa k tejto téme vyjadroval v rozhovore pre viaceré európske médiá. CEO koncernu Stellantis v minulosti vyhlasoval, že je to voľba politikov, nie voľba priemyslu.
Údajne existuje niekoľko lacnejších a rýchlejších spôsobov, ako znižovať uhlíkovú stopu v doprave. Na základe ich výpočtov totiž musí elektrické auto prejsť aspoň 70 000 km, než sa stane „čistejším“ v porovnaní s obyčajným hybridným autom, ktoré je navyše podstatne lacnejšie. Uhlíková stopa pri výrobe batérií je totižto extrémne vysoká.
Transformácia odvetvia je príliš agresívna
Tavares v rozhovore taktiež uviedol, že transformácia automobilového priemyslu je extrémne agresívna. Ak príde zákaz predaja spaľovákov od roku 2035, automobilky musia do tejto doby kompletne zmeniť svoje výrobné linky a výrobné procesy.
Tento krok však neovplyvní iba samotné automobilky, ale aj ich dodávateľov. Komponenty a suroviny na výrobu elektromobilu sú značne odlišné od tých na výrobu spaľovákov, píše CleanTechnica. Táto zmena tak vytvára vysoké sociálne riziko.
Náklady na výrobu elektromobilov sú brutálne
Tavares na seba poriadne ostrými vyjadreniami upozornil už pred pár mesiacmi, keď naznačoval, že elektromobita je drahá a bod, kedy sa ceny áut na batérie vyrovnajú spaľovákom, ešte poriadne vzdialený. Analytici predpokladajú, že batériové elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.
Portugalčan je presvedčený, že elektromobily so stále vysokou cenovkou si „stredná trieda“ zákazníkov, ktorá dnes kupuje autá okolo hranice 20 000 eur, za ktoré môžeš mať veľmi slušne vybavený hatchback typu VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra či napríklad Škodu Octaviu, jednoducho nebudú môcť dovoliť.
Ohrozené sú pracovné miesta, ale aj celé automobilky
Tlak podľa Tavaresa ohrozuje pracovné miesta aj kvalitu vyrábaných vozidiel. „Vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť,“ povedal Tavares v rozhovore na konferencii Reuters Next.
Odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel. „Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.
Výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala, pripomenul Tavares. Tlačiť na zrýchlenie tohto procesu „bude kontraproduktívne“. Povedie to podľa neho k problémom s kvalitou a najrôznejším problémom. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má problémov podobného typu naozaj priveľa, a v prípade „klasických automobiliek“ by ich akceptoval len máloktorý tradičný zákazník.
Všetci asi neprežijú
„Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne a kto zlyhá,“ poznamenal Tavares, podľa ktorého je to na hranici možností.
Stellantis, rovnako ako ostatní výrobcovia áut so spaľovacími motormi, čelí konkurencii výrobcov čisto elektrických vozidiel, ako sú Tesla, Rivian a ďalší. Ide pritom o oveľa menšie firmy z hľadiska predaja vozidiel a zamestnanosti. Napriek tomu je trhová hodnota Tesly a Rivianu vyššia ako trhová hodnota Stellantisu.
Tento tlak investorov podľa TASR znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili za cieľ ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.
Podľa Tavaresa by sa vlády mali v rámci klimatickej politiky sústrediť skôr na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.
Stellantis v snahe urýchliť vývoj elektrických vozidiel vyčlenil 30 miliárd eur do roku 2025 na vývoj nových architektúr elektrických vozidiel, výstavbu závodov na výrobu batérií a investície do surovín a nových technológií. Podobnú sumu investuje aj Volkswagen, hoci čisto len do závodov na produkciu akumulátorov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mal priniesť revolúciu. Výkonný športiak BMW bol na 95 % hotový, automobilka ho nečakane stopla
1 000 koní a prémiová cenovka. Mercedes vypustil do premávky raketové SUV (FOTO)
Pohon budúcnosti má problém. Americký líder finančne skolaboval, prepočítal sa v cene
Legendárny model Toyoty dostal druhý dych. Spravili z neho elektromobil za prekvapivo nízku cenu
Dojazd im predĺžia až o 80 %. Tajná zbraň Mercedesu prekonala kľúčový míľnik a kompletne zmení elektromobily
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Kontroverzný zákon je na spadnutie. Blízka krajina chce spoplatniť každý prejdený kilometer, vodiči zúria
- Legendárny model Toyoty dostal druhý dych. Spravili z neho elektromobil za prekvapivo nízku cenu
- Elektromobilový bestseller dostal veľký update. Unikli jeho parametre a ceny, ktorým nebudeš veriť
- Nemajú šancu to stihnúť. Radikálny plán Nemcov dostal tvrdú ranu, elektromobily sú na tom zle
- Dojazd im predĺžia až o 80 %. Tajná zbraň Mercedesu prekonala kľúčový míľnik a kompletne zmení elektromobily
-
- Kontroverzný zákon je na spadnutie. Blízka krajina chce spoplatniť každý prejdený kilometer, vodiči zúria
- Elektromobilový bestseller dostal veľký update. Unikli jeho parametre a ceny, ktorým nebudeš veriť
- Nemajú šancu to stihnúť. Radikálny plán Nemcov dostal tvrdú ranu, elektromobily sú na tom zle
- Dojazd 500 km a dva elektromotory. Nová Tesla bude stáť menej než spaľovák a vieme, kedy príde
- Čísla neklamú, mýtus je fuč. Elektromobily znova prevalcovali spaľováky, títo vodiči ich už vôbec nechcú
-
- Vytasili silný kaliber za prijateľnú cenu. Vyskúšal som novú Škodu, jej famóznej spotrebe nebudeš veriť
- 13-tisíc eur za elektrickú Toyotu so slušným dojazdom? Spustili predobjednávku na skvostné SUV
- Stojí menej ako 18 000 eur a má dojazd 1 400 km. Prehliadaná automobilka ukázala šokujúce SUV
- Vláda chce schváliť radikálny zákon. Nemci dajú elektromobilom prekvapivú výhodu v premávke
- Dojazd 500 km a dva elektromotory. Nová Tesla bude stáť menej než spaľovák a vieme, kedy príde
„Vianočný darček“ od USA. Nad Slovenskom už lieta tretia F-16
Odstávky pokračujú. Stellantis zastavuje výrobu v historickom závode, dotkne sa týchto áut
Vypočítaj, koľko dostaneš. Nový nástroj SP pomôže Slovákom v kľúčovej veci
Hviezdny triumf Muska. SpaceX je na ceste k astronomickej trhovej hodnote
Prezident vyzýva na využitie umelej inteligencie. Transformuje zdravotníctvo aj dopravu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené