Šéf gigantickej automobilky opäť útočí: Elektoromobily sú obrovský risk pre prírodu a pracovné miesta
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares silno kritizuje ciele Európskej únie, ktorá vsádza všetko na jednu kartu – elektromobilitu. Robí tak naozaj pravidelne. Teraz sa nechal počuť, že prechod na elektromobily je podľa neho obrovský environmentálny, ale aj sociálny risk. Na tému upozornil aj portál Reuters.
Tavares sa k tejto téme vyjadroval v rozhovore pre viaceré európske médiá. CEO koncernu Stellantis v minulosti vyhlasoval, že je to voľba politikov, nie voľba priemyslu.
Údajne existuje niekoľko lacnejších a rýchlejších spôsobov, ako znižovať uhlíkovú stopu v doprave. Na základe ich výpočtov totiž musí elektrické auto prejsť aspoň 70 000 km, než sa stane „čistejším“ v porovnaní s obyčajným hybridným autom, ktoré je navyše podstatne lacnejšie. Uhlíková stopa pri výrobe batérií je totižto extrémne vysoká.
Transformácia odvetvia je príliš agresívna
Tavares v rozhovore taktiež uviedol, že transformácia automobilového priemyslu je extrémne agresívna. Ak príde zákaz predaja spaľovákov od roku 2035, automobilky musia do tejto doby kompletne zmeniť svoje výrobné linky a výrobné procesy.

Tento krok však neovplyvní iba samotné automobilky, ale aj ich dodávateľov. Komponenty a suroviny na výrobu elektromobilu sú značne odlišné od tých na výrobu spaľovákov, píše CleanTechnica. Táto zmena tak vytvára vysoké sociálne riziko.
Náklady na výrobu elektromobilov sú brutálne
Tavares na seba poriadne ostrými vyjadreniami upozornil už pred pár mesiacmi, keď naznačoval, že elektromobita je drahá a bod, kedy sa ceny áut na batérie vyrovnajú spaľovákom, ešte poriadne vzdialený. Analytici predpokladajú, že batériové elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.
Portugalčan je presvedčený, že elektromobily so stále vysokou cenovkou si „stredná trieda“ zákazníkov, ktorá dnes kupuje autá okolo hranice 20 000 eur, za ktoré môžeš mať veľmi slušne vybavený hatchback typu VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra či napríklad Škodu Octaviu, jednoducho nebudú môcť dovoliť.
Ohrozené sú pracovné miesta, ale aj celé automobilky
Tlak podľa Tavaresa ohrozuje pracovné miesta aj kvalitu vyrábaných vozidiel. „Vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť,“ povedal Tavares v rozhovore na konferencii Reuters Next.

Odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel. „Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.
Výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala, pripomenul Tavares. Tlačiť na zrýchlenie tohto procesu „bude kontraproduktívne“. Povedie to podľa neho k problémom s kvalitou a najrôznejším problémom. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má problémov podobného typu naozaj priveľa, a v prípade „klasických automobiliek“ by ich akceptoval len máloktorý tradičný zákazník.
Všetci asi neprežijú
„Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne a kto zlyhá,“ poznamenal Tavares, podľa ktorého je to na hranici možností.
Stellantis, rovnako ako ostatní výrobcovia áut so spaľovacími motormi, čelí konkurencii výrobcov čisto elektrických vozidiel, ako sú Tesla, Rivian a ďalší. Ide pritom o oveľa menšie firmy z hľadiska predaja vozidiel a zamestnanosti. Napriek tomu je trhová hodnota Tesly a Rivianu vyššia ako trhová hodnota Stellantisu.
Tento tlak investorov podľa TASR znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili za cieľ ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.

Podľa Tavaresa by sa vlády mali v rámci klimatickej politiky sústrediť skôr na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.
Stellantis v snahe urýchliť vývoj elektrických vozidiel vyčlenil 30 miliárd eur do roku 2025 na vývoj nových architektúr elektrických vozidiel, výstavbu závodov na výrobu batérií a investície do surovín a nových technológií. Podobnú sumu investuje aj Volkswagen, hoci čisto len do závodov na produkciu akumulátorov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch

Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje

Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Peter pracuje 30 rokov ako vlakvedúci: Cestujúci sa mi vyhrážajú smrťou, tieto trasy sú najviac problémové

Pred domom bratislavského podnikateľa mala explodovať bomba. Páchateľ ju vraj odpálil na diaľku

Masívny únik plynu v centre metropoly. Evakuujú ľudí, zasahujú všetky zložky

Plačúci vojaci a scény z frontu zaplavili siete. Rusi vedú vojnu pomocou AI videí

Putin vyhlásil ultimátum, Rusko hrozí silou. „Boje skončia po stiahnutí jednotiek“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
Rúca sa im jeden trh za druhým. Japonská automobilka padá na kolená, Európa stratila záujem
Čína varuje Japonsko pred „bolestivou cenou“. Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie
Európa posiela SpaceX jasný odkaz. Rekordné miliardy eur nalejú do vlastnej rakety budúcnosti
Spaľováky budú definitívne vytlačené. Číňania stavajú so Stellantisom v Európe obriu továreň na batérie
Štátny tajomník: Slovensko má šancu presadiť sa v Európe vďaka umelej inteligencii
Senzácia: Európa opäť pristane na Marse. Bude hľadať odpoveď na zásadnú otázku
Orbán klamal o obrovskom úspechu. Slovensko má nôž na krku kvôli ruskej rope
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Peter pracuje 30 rokov ako vlakvedúci: Cestujúci sa mi vyhrážajú smrťou, tieto trasy sú najviac problémové

Pred domom bratislavského podnikateľa mala explodovať bomba. Páchateľ ju vraj odpálil na diaľku

Masívny únik plynu v centre metropoly. Evakuujú ľudí, zasahujú všetky zložky

Plačúci vojaci a scény z frontu zaplavili siete. Rusi vedú vojnu pomocou AI videí

