Šéf gigantickej automobilky opäť útočí: Elektoromobily sú obrovský risk pre prírodu a pracovné miesta
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares silno kritizuje ciele Európskej únie, ktorá vsádza všetko na jednu kartu – elektromobilitu. Robí tak naozaj pravidelne. Teraz sa nechal počuť, že prechod na elektromobily je podľa neho obrovský environmentálny, ale aj sociálny risk. Na tému upozornil aj portál Reuters.
Tavares sa k tejto téme vyjadroval v rozhovore pre viaceré európske médiá. CEO koncernu Stellantis v minulosti vyhlasoval, že je to voľba politikov, nie voľba priemyslu.
Údajne existuje niekoľko lacnejších a rýchlejších spôsobov, ako znižovať uhlíkovú stopu v doprave. Na základe ich výpočtov totiž musí elektrické auto prejsť aspoň 70 000 km, než sa stane „čistejším“ v porovnaní s obyčajným hybridným autom, ktoré je navyše podstatne lacnejšie. Uhlíková stopa pri výrobe batérií je totižto extrémne vysoká.
Transformácia odvetvia je príliš agresívna
Tavares v rozhovore taktiež uviedol, že transformácia automobilového priemyslu je extrémne agresívna. Ak príde zákaz predaja spaľovákov od roku 2035, automobilky musia do tejto doby kompletne zmeniť svoje výrobné linky a výrobné procesy.
Tento krok však neovplyvní iba samotné automobilky, ale aj ich dodávateľov. Komponenty a suroviny na výrobu elektromobilu sú značne odlišné od tých na výrobu spaľovákov, píše CleanTechnica. Táto zmena tak vytvára vysoké sociálne riziko.
Náklady na výrobu elektromobilov sú brutálne
Tavares na seba poriadne ostrými vyjadreniami upozornil už pred pár mesiacmi, keď naznačoval, že elektromobita je drahá a bod, kedy sa ceny áut na batérie vyrovnajú spaľovákom, ešte poriadne vzdialený. Analytici predpokladajú, že batériové elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.
Portugalčan je presvedčený, že elektromobily so stále vysokou cenovkou si „stredná trieda“ zákazníkov, ktorá dnes kupuje autá okolo hranice 20 000 eur, za ktoré môžeš mať veľmi slušne vybavený hatchback typu VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra či napríklad Škodu Octaviu, jednoducho nebudú môcť dovoliť.
Ohrozené sú pracovné miesta, ale aj celé automobilky
Tlak podľa Tavaresa ohrozuje pracovné miesta aj kvalitu vyrábaných vozidiel. „Vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť,“ povedal Tavares v rozhovore na konferencii Reuters Next.
Odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel. „Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.
Výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala, pripomenul Tavares. Tlačiť na zrýchlenie tohto procesu „bude kontraproduktívne“. Povedie to podľa neho k problémom s kvalitou a najrôznejším problémom. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má problémov podobného typu naozaj priveľa, a v prípade „klasických automobiliek“ by ich akceptoval len máloktorý tradičný zákazník.
Všetci asi neprežijú
„Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne a kto zlyhá,“ poznamenal Tavares, podľa ktorého je to na hranici možností.
Stellantis, rovnako ako ostatní výrobcovia áut so spaľovacími motormi, čelí konkurencii výrobcov čisto elektrických vozidiel, ako sú Tesla, Rivian a ďalší. Ide pritom o oveľa menšie firmy z hľadiska predaja vozidiel a zamestnanosti. Napriek tomu je trhová hodnota Tesly a Rivianu vyššia ako trhová hodnota Stellantisu.
Tento tlak investorov podľa TASR znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili za cieľ ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.
Podľa Tavaresa by sa vlády mali v rámci klimatickej politiky sústrediť skôr na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.
Stellantis v snahe urýchliť vývoj elektrických vozidiel vyčlenil 30 miliárd eur do roku 2025 na vývoj nových architektúr elektrických vozidiel, výstavbu závodov na výrobu batérií a investície do surovín a nových technológií. Podobnú sumu investuje aj Volkswagen, hoci čisto len do závodov na produkciu akumulátorov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
Číňania si nedajú pokoj. V Európe chcú recyklovať batérie, mieria k našim susedom
Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
-
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Padajú na Zem častejšie, než si myslíme. Aká je šanca, že našu planétu čoskoro zasiahne asteroid?
Microsoft hasí obrovskú blamáž. Vydal aplikáciu, ktorá zbiera o tebe údaje a mení nastavenia
Rozpoznala 100 miliárd skladieb. Ikonická aplikácia začínala ako SMS, Apple ju kúpil za 400 miliónov
Microsoft rieši kurióznu chybu vo Windowse. Ak si nedáš pozor, môžeš „ohluchnúť“ a vyrobiť trapas
Slovensko stavia na istotu. Nový jadrový zdroj posilní našu energetickú bezpečnosť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené