Rivian nedávno oznámil zníženie svojho produkčného cieľa pre rok 2024, informuje Electrek. Spoločnosť znížila svoj cieľ výroby na 47 000 – 49 000 vozidiel – nečakaný pokles o 14 % až 17 % oproti pôvodne plánovaným 57 000 vozidlám. Minulý rok automobilka vyrobila 57 322 vozidiel.

Nedostatok komponentov

Podľa informácií Bloomberg, zníženie objemu výrobu spôsobila nesprávna komunikácia medzi spoločnosťou Rivian a jej dodávateľom, ktorým je spoločnosť Essex Furukawa so sídlom v Atlante. Essex Furukawa vyrába medené drôty pre viacerých významných výrobcov automobilov, ale kvôli nesprávnemu odhadu zo strany Rivianu sa vytvoril nedostatok medených vinutí, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu elektromotorov.

Rivian tak nemá dostatok komponentov, konkrétne zdieľanej súčasti medzi platformami R1 a RCV, ktoré sú základom pre modely R1T, R1S a dodávkové vozidlá pre Amazon. Tento nedostatok sa podľa firmy prejavil už v treťom štvrťroku a v posledných týždňoch sa ešte viac prehĺbil.

Screenshot/Youtube/Rivian

Náhradné riešenia sú príliš drahé

Hoci Rivian našiel iných dodávateľov, náklady na tieto komponenty sú momentálne príliš vysoké, aby ich mohli využiť na pokrytie plánovanej produkcie. Spoločnosť však aj napriek tomu ubezpečila, že plánuje dodať medzi 50 500 a 52 000 vozidiel v roku 2024. Do konca tretieho štvrťroku už Rivian dodal 37 369 vozidiel.

Čísla za rok 2024: Produkcia vs. dodávky

Výroba a dodávky vozidiel od Rivianu za jednotlivé kvartály roku 2024 vyzerajú nasledovne:

  • 1. kvartál: Dodávky: 13 588, Produkcia: 13 980
  • 2. kvartál: Dodávky: 13 790, Produkcia: 9 612
  • 3. kvartál: Dodávky: 10 018, Produkcia: 13 157
Museli prehodnotiť plány

Rivian napriek týmto problémom stále očakáva dosiahnutie prvého hrubého zisku v štvrtom kvartáli, uvádza ďalej Electrek. Na investorskom dni v júli spoločnosť oznámila, že v druhom kvartáli sa jej straty zvýšili na 1,46 miliardy dolárov, pričom na každom vyrobenom vozidle stratila v priemere 32 705 dolárov. Výsledky za tretí kvartál by mali byť známe 7. novembra 2024, čo poskytne hlbší pohľad na finančné zdravie firmy.

Akcie spoločnosti Rivian klesli v roku 2024 o viac než 50 %, pričom oproti historickému maximu z novembra 2021, krátko po jej vstupe na burzu, sa prepadli až o 90 %. Spoločnosť však nechce „zaspať na vavrínoch“ a pripravuje sa na rozšírenie výroby lacnejšieho modelu R2 v novom závode v Georgii.

Pre Rivian tak ostáva kľúčovou otázkou, či sa im podarí prekonať problémy s dodávateľmi a dostať sa na cestu k ziskovosti. Dôležitým bude aj to, ako sa postaví k rastúcej konkurencii na poli elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú