Táto technológia navždy zmení elektromobily. Vďaka nej prekonajú aj spaľováky
Elektromobil, ktorý dokážeme nabiť za rovnaký čas ako natankovať nádrž spaľováku je dlhodobo snom mnohých súčasných aj budúcich majiteľov „baterkáčov“. Čo ak by sme ale batériu mohli nabíjať ešte oveľa rýchlejšie?
Švajčiarsky technologický startup Morand hovorí, že v tom nie je žiaden problém. Vyvinuli totiž nový systém využívajúci hybridné ultra-kondenzátorové články, ktorý sľubuje 72-sekundové nabíjanie. Na tému upozornil portál NewAtlas.
Prelomová technológia
Nový hybridný systém s názvom eTechnology navyše podľa spoločnosti Morand ponúka oveľa dlhšiu životnosť, ako tradične využívané lítium-iónové batérie. ETechnology teda predstavuje akéhosi kríženca medzi lítium-iónovými batériami a ultra-kondenzátormi, čo umožňuje extrémne krátke časy nabíjania, píše portál InterestingEngineering.
Presnejšie je eTechnology možné opísať ako metódu alebo riešenie ukladania energie, ktore kombinuje vlastnosti ultra-kondenzátora s vlastnosťami bežnej batérie. Ultra-kondenzátory, známe tiež ako super-kondenzátory, je možné zaradiť niekde do stredu medzi klasické akumulátory a kondenzátory.
Dokážu v sebe udržať oveľa väčšie množstvo energie ako bežné kondenzátory, respektíve 10- až 100-krát viac energie na jednotku objemu alebo hmotnosti, než elektrolytické kondenzátory. Taktiež dokážu prijať alebo dodať energiu omnoho rýchlejšie, ako batéria a zvládajú tiež niekoľkonásobne viac nabíjacích/vybíjacích cyklov.
Nabíjanie menších vozidiel a elektrobicyklov v priebehu niekoľkých sekúnd
Počas testovania sa podarilo nabiť 7,2 kWh prototyp eTechnology na 80 % za 72 sekúnd, na 98 % za 120 sekúnd a na 100 % za 2,5 minúty pri nabíjacom výkone 900A/360 kW. Ak by sme predpokladali, že bežný elektromobil má batériu o kapacite 60 kWh, tak z 0 na 80 % by nabíjanie trvalo rovných 10 minút za predpokladu, že sa nič nezmení.
Pri konštantnom nabíjacom výkone (v rozmedzí 0 až 80 % kapacity batérie) by sme potom mohli očakávať nabitie z 20 na 80 % už za 7,5 minúty. To by predstavovalo absolútnu revolúciu v nabíjaní elektromobilu, keďže ide práve o to rozmedzie, v ktorom ľudia zvyčajne nabíjajú na dlhších cestách. Moderným elektromobilom takáto nabíjacia prestávka zaberie zvyčajne okolo 25 minút.
Hoci je evidentné, že kapacita ultra-kondenzátorov stále nie je na úrovni tradičných akumulátorov, v posledných rokoch v tomto smere došlo k poriadnemu pokroku.
Aktuálne je technológia skôr cielená na akumulátory s nižšou kapacitou než priemerný elektromobil. Menšie mestské autá, ako je napríklad Citroën Ami s 5,5-kWh batériou, drony, alebo e-bicykle sa zdajú byť ideálnym kandidátom na jej využívanie.
Spoločnosť Morand odhaduje, že e-bajk s 6 Ah batériou by sa prostredníctvom eTechnology mohol nabiť už v priebehu 6 minút a to už pri využití výkonu 3,2 kW. Vzhľadom na to, že nabitie bežného elektrického bicyklu trvá mnohonásobne dlhšie, aj v tomto smere by šlo o „game-changer“, ktorý by dokázal pritiahnuť viac pozornosti do tohto sektoru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Sladké raňajky ti berú energiu a mladistvú pleť. Výživový špecialista prezradil, ako ich zmeniť na funkčný štart dňa
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP