Táto technológia navždy zmení elektromobily. Vďaka nej prekonajú aj spaľováky
Elektromobil, ktorý dokážeme nabiť za rovnaký čas ako natankovať nádrž spaľováku je dlhodobo snom mnohých súčasných aj budúcich majiteľov „baterkáčov“. Čo ak by sme ale batériu mohli nabíjať ešte oveľa rýchlejšie?
Švajčiarsky technologický startup Morand hovorí, že v tom nie je žiaden problém. Vyvinuli totiž nový systém využívajúci hybridné ultra-kondenzátorové články, ktorý sľubuje 72-sekundové nabíjanie. Na tému upozornil portál NewAtlas.
Prelomová technológia
Nový hybridný systém s názvom eTechnology navyše podľa spoločnosti Morand ponúka oveľa dlhšiu životnosť, ako tradične využívané lítium-iónové batérie. ETechnology teda predstavuje akéhosi kríženca medzi lítium-iónovými batériami a ultra-kondenzátormi, čo umožňuje extrémne krátke časy nabíjania, píše portál InterestingEngineering.
Presnejšie je eTechnology možné opísať ako metódu alebo riešenie ukladania energie, ktore kombinuje vlastnosti ultra-kondenzátora s vlastnosťami bežnej batérie. Ultra-kondenzátory, známe tiež ako super-kondenzátory, je možné zaradiť niekde do stredu medzi klasické akumulátory a kondenzátory.
Dokážu v sebe udržať oveľa väčšie množstvo energie ako bežné kondenzátory, respektíve 10- až 100-krát viac energie na jednotku objemu alebo hmotnosti, než elektrolytické kondenzátory. Taktiež dokážu prijať alebo dodať energiu omnoho rýchlejšie, ako batéria a zvládajú tiež niekoľkonásobne viac nabíjacích/vybíjacích cyklov.
Nabíjanie menších vozidiel a elektrobicyklov v priebehu niekoľkých sekúnd
Počas testovania sa podarilo nabiť 7,2 kWh prototyp eTechnology na 80 % za 72 sekúnd, na 98 % za 120 sekúnd a na 100 % za 2,5 minúty pri nabíjacom výkone 900A/360 kW. Ak by sme predpokladali, že bežný elektromobil má batériu o kapacite 60 kWh, tak z 0 na 80 % by nabíjanie trvalo rovných 10 minút za predpokladu, že sa nič nezmení.
Pri konštantnom nabíjacom výkone (v rozmedzí 0 až 80 % kapacity batérie) by sme potom mohli očakávať nabitie z 20 na 80 % už za 7,5 minúty. To by predstavovalo absolútnu revolúciu v nabíjaní elektromobilu, keďže ide práve o to rozmedzie, v ktorom ľudia zvyčajne nabíjajú na dlhších cestách. Moderným elektromobilom takáto nabíjacia prestávka zaberie zvyčajne okolo 25 minút.
Hoci je evidentné, že kapacita ultra-kondenzátorov stále nie je na úrovni tradičných akumulátorov, v posledných rokoch v tomto smere došlo k poriadnemu pokroku.
Aktuálne je technológia skôr cielená na akumulátory s nižšou kapacitou než priemerný elektromobil. Menšie mestské autá, ako je napríklad Citroën Ami s 5,5-kWh batériou, drony, alebo e-bicykle sa zdajú byť ideálnym kandidátom na jej využívanie.
Spoločnosť Morand odhaduje, že e-bajk s 6 Ah batériou by sa prostredníctvom eTechnology mohol nabiť už v priebehu 6 minút a to už pri využití výkonu 3,2 kW. Vzhľadom na to, že nabitie bežného elektrického bicyklu trvá mnohonásobne dlhšie, aj v tomto smere by šlo o „game-changer“, ktorý by dokázal pritiahnuť viac pozornosti do tohto sektoru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Európsky turistický raj čelí invázii škodcov: „Nasťahovali sa nám sem krysy a šváby,“ opisuje miestna obyvateľka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP