Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Trh s elektromobilmi má v Spojených štátoch amerických prvú veľkú obeť, ktorou sa stala známa a navyše prekvapivo skúsená spoločnosť Proterra. Tá sa zameriavala na výrobu elektrických autobusov a teraz ohlasuje bankrot aj napriek množstvu zmlúv s rôznymi spoločnosťami, pričom firma mala dokonca podporu aj prezidenta USA, informuje portál TechCrunch.

Elektromobily nemajú vyhraté

I keď prebieha elektrifikácia automobilovej a hromadnej dopravy v prakticky všetkých pokročilých krajinách a zapájajú sa do nej aj starí a známi výrobcovia áut, elektromobily nemajú ani náhodou vyhraté a firmy, ktoré sa zaoberajú výlučne týmto odvetvím, sa musia mať na pozore. Udržať sa na tomto trhu nie je, obzvlášť v tomto období, jednoduché.

Proterra mala uzavreté kontrakty až so 135 dopravnými agentúrami a podarilo sa jej dodať už vyše 1 000 elektrických autobusov, avšak napriek tomu sa jej nepodarilo ani po takmer 20 rokoch svojej existencie vykázať zisk, píše Electrek. Bez najmenších pochybností firme neprospela ani pretrvávajúca ekonomická situácia, keďže musela čeliť nedostatku komponentov, poklesu dopytu kvôli pandémii koronavírusu a teraz aj inflácii.

Proterra elektrický autobus
Proterra

Spoločnosť Proterra naštartovala svoje pôsobenie v roku 2004, pričom za ňou stáli aj firmy ako Daimler a podporil ju dokonca aj terajší prezident Joe Biden. Napriek množstvu zákazníkov firma zisk nevykázala a jej existencia visí na vlásku. Aj keď síce hlási bankrot, nie je všetko stratené.

Ťažko aj v Európe

Firmy pôsobiace v oblasti elektromobility to nemajú jednoduché ani v Európe. Napríklad spoločnosť Lightyear, ktorá chcela vyrábať vzhľadovo lákavé elektromobily s dojazdom až 1 000 km vďaka solárnym panelom na streche a kapote, postihol krach už po pár týždňoch.

Možno ju zachrániť

Proterra sa dostala do vážnych problémov, avšak ešte stále má možnosť na reorganizáciu, pôžičku, prípadne pokračovanie v prevádzke s novým plánom, ktorý musí schváliť súd. Aj keď Proterra nie je jediná firma zaoberajúca sa elektromobilitou, ktorá je v problémoch, jej prípad je špecifický.

Mnohé podobné firmy zlyhajú kvôli nízkym predajom alebo ešte skôr, než svoj produkt uvedú na trh. Proterra však, ako sme spomínali, dodala vyše 1 000 elektrických autobusov, expandovala rôznymi smermi a začala vyvíjať vlastné batériové systémy, ktoré sa zase dostali do mnohých iných vozidiel, prevažne nákladných a namontovala aj nabíjacie stanice pre nákladné elektromobily s celkovým výkonom až vyše 100 MW.

Proterra

Časťou problému sú aj spomímané dopravné agentúry, ktoré sú v USA závislé na štátnych financiách, čo môže dodávateľom spôsobovať problémy napríklad kvôli napätým rozpočtom. Kontrakty podpísané v roku 2021 napríklad firme nič nezarobili, keďže v dobe dodania, v roku 2022, peniaze z kontraktu nepokryli ani výrobné náklady.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú