Obrovský problém elektromobilov je už len mýtus, vedci odhalili pravdu o rýchlom nabíjaní
Degradácia batérií elektrických áut je dlhodobým problémom, ktorý spôsobuje veľkú nespokojnosť zákazníkov. Výmena batérie je totiž nesmierne nákladná a dlhú dobu prevládali informácie o tom, že je najväčšou príčinou zvýšenej degradácie rýchle nabíjanie. Ako ale upozorňuje InsideEVs, podľa novej štúdie v skutočnosti rýchle nabíjanie nie je ani zďaleka tak veľkým problémom, ako sme si dlhú dobu mysleli.
Dáta z tisícov elektromobilov
Počas nového výskumu sa odborníci pozreli na dáta z viac ako 13 000 elektrických áut naprieč Spojenými štátmi a pozreli sa na degradáciu ich batérií a na to, akým spôsobom boli nabíjané. Je nutné dodať, že len 344 z týchto áut využívalo rýchle nabíjanie viac ako 70 % času, avšak z dát vyplýva, že je rozdiel v degradácii prakticky zanedbateľný.
Zároveň je ale odporúčané nevyužívať rýchle nabíjanie vo veľkých horúčavách a snažiť sa udržiavať stav batérie od 5 % do 90 %. Väčšina áut v tejto štúdii bola vyrobená až v roku 2018 a neskôr, čo je takisto nutné brať do úvahy. Postupom času sa budú batérie správať takmer zaručene rozdielne a to aj z dôvodu, že sa menila ich konštrukcia a zloženie.
Táto technika totiž naďalej prechádza intenzívnym vývojom v snahe vychytať ich muchy, ako je napríklad životnosť či energetická hustota, ktorá umožňuje poskytovanie vyššieho dojazdu aj pri použití ľahšej batérie. Stránka Recurrent, ktorá poskytla tieto dáta, však dodáva, že ani pri starších elektromobiloch značky Tesla od roku 2012 vyššie neeviduje vplyv rýchleho nabíjania na degradáciu batérie.
Prekvapivá výdrž
Kým niektoré výnimočné kusy zlyhajú prekvapivo skoro, výdrž lítium-iónových batérií je dosť vysoká. Podľa dát americkej automobilky Tesla degradujú batérie jej vozidiel Model S a Model X po 320 000 km v priemere len o 12%. Vážnu degradáciu po mnohých kilometroch nenašli ani nezávislé štúdie, častejšie však dochádza k zlyhaniu konkrétnych modelov, kvôli čomu sa stáva batéria nefunkčnou.
Potvrdzuje predošlé výsledky
Na dáta webu Recurrent sme sa pozreli aj v minulosti, kedy porovnával degradáciu batérií pri pomalom a rýchlom nabíjaní výhradne v prípade vozidiel Tesla. Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y.
Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárna minerálka svetovej kvality sa vracia na pulty. Firma chce oživiť i chátrajúce kúpele
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP