Obrovský problém elektromobilov je už len mýtus, vedci odhalili pravdu o rýchlom nabíjaní
Degradácia batérií elektrických áut je dlhodobým problémom, ktorý spôsobuje veľkú nespokojnosť zákazníkov. Výmena batérie je totiž nesmierne nákladná a dlhú dobu prevládali informácie o tom, že je najväčšou príčinou zvýšenej degradácie rýchle nabíjanie. Ako ale upozorňuje InsideEVs, podľa novej štúdie v skutočnosti rýchle nabíjanie nie je ani zďaleka tak veľkým problémom, ako sme si dlhú dobu mysleli.
Dáta z tisícov elektromobilov
Počas nového výskumu sa odborníci pozreli na dáta z viac ako 13 000 elektrických áut naprieč Spojenými štátmi a pozreli sa na degradáciu ich batérií a na to, akým spôsobom boli nabíjané. Je nutné dodať, že len 344 z týchto áut využívalo rýchle nabíjanie viac ako 70 % času, avšak z dát vyplýva, že je rozdiel v degradácii prakticky zanedbateľný.
Zároveň je ale odporúčané nevyužívať rýchle nabíjanie vo veľkých horúčavách a snažiť sa udržiavať stav batérie od 5 % do 90 %. Väčšina áut v tejto štúdii bola vyrobená až v roku 2018 a neskôr, čo je takisto nutné brať do úvahy. Postupom času sa budú batérie správať takmer zaručene rozdielne a to aj z dôvodu, že sa menila ich konštrukcia a zloženie.
Táto technika totiž naďalej prechádza intenzívnym vývojom v snahe vychytať ich muchy, ako je napríklad životnosť či energetická hustota, ktorá umožňuje poskytovanie vyššieho dojazdu aj pri použití ľahšej batérie. Stránka Recurrent, ktorá poskytla tieto dáta, však dodáva, že ani pri starších elektromobiloch značky Tesla od roku 2012 vyššie neeviduje vplyv rýchleho nabíjania na degradáciu batérie.
Prekvapivá výdrž
Kým niektoré výnimočné kusy zlyhajú prekvapivo skoro, výdrž lítium-iónových batérií je dosť vysoká. Podľa dát americkej automobilky Tesla degradujú batérie jej vozidiel Model S a Model X po 320 000 km v priemere len o 12%. Vážnu degradáciu po mnohých kilometroch nenašli ani nezávislé štúdie, častejšie však dochádza k zlyhaniu konkrétnych modelov, kvôli čomu sa stáva batéria nefunkčnou.
Potvrdzuje predošlé výsledky
Na dáta webu Recurrent sme sa pozreli aj v minulosti, kedy porovnával degradáciu batérií pri pomalom a rýchlom nabíjaní výhradne v prípade vozidiel Tesla. Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y.
Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čaputovú v Prešove vypískali, ruská propaganda a májové oslavy, bez západu by Sovieti nevyhrali (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Šutaj Eštok nakúpil policajtom „herné“ počítače za 3 400 eur: Predražené monitory sú však nevhodné na kancelársku prácu
Forma socializácie sa mení: Úloha pitia ako „spoločenského lepidla“ je na ústupe. Gen Z má iné neresti
Gröhling v ostrej reakcii na Fica: Nech ide do čerta, je úplne na smiech. Danko priznáva neistotu v premiéra
Ľahký kvíz zo slovenčiny: Musí ho zvládnuť každý, kto prešiel ZŠ. Otestuj svoje vedomosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
POZOR: Vodičov na Slovensku čaká veľká zmena. Kľúčový poplatok sa totálne mení (PREHĽAD)
Slováci robia kritickú chybu s pneumatikami. Takto sa opotrebujú zbytočne rýchlo
Vesmírny objekt z roku 1972 sa vrátil na Zem. Pád prežil vďaka pevnej konštrukcii
Aurelium otvára dvere vedeckým zážitkom. Interakcia a pokusy budú súčasťou programu
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čaputovú v Prešove vypískali, ruská propaganda a májové oslavy, bez západu by Sovieti nevyhrali (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Šutaj Eštok nakúpil policajtom „herné“ počítače za 3 400 eur: Predražené monitory sú však nevhodné na kancelársku prácu
Forma socializácie sa mení: Úloha pitia ako „spoločenského lepidla“ je na ústupe. Gen Z má iné neresti
Gröhling v ostrej reakcii na Fica: Nech ide do čerta, je úplne na smiech. Danko priznáva neistotu v premiéra
Ľahký kvíz zo slovenčiny: Musí ho zvládnuť každý, kto prešiel ZŠ. Otestuj svoje vedomosti
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené