Obrovský problém elektromobilov je už len mýtus, vedci odhalili pravdu o rýchlom nabíjaní
Degradácia batérií elektrických áut je dlhodobým problémom, ktorý spôsobuje veľkú nespokojnosť zákazníkov. Výmena batérie je totiž nesmierne nákladná a dlhú dobu prevládali informácie o tom, že je najväčšou príčinou zvýšenej degradácie rýchle nabíjanie. Ako ale upozorňuje InsideEVs, podľa novej štúdie v skutočnosti rýchle nabíjanie nie je ani zďaleka tak veľkým problémom, ako sme si dlhú dobu mysleli.
Dáta z tisícov elektromobilov
Počas nového výskumu sa odborníci pozreli na dáta z viac ako 13 000 elektrických áut naprieč Spojenými štátmi a pozreli sa na degradáciu ich batérií a na to, akým spôsobom boli nabíjané. Je nutné dodať, že len 344 z týchto áut využívalo rýchle nabíjanie viac ako 70 % času, avšak z dát vyplýva, že je rozdiel v degradácii prakticky zanedbateľný.
Zároveň je ale odporúčané nevyužívať rýchle nabíjanie vo veľkých horúčavách a snažiť sa udržiavať stav batérie od 5 % do 90 %. Väčšina áut v tejto štúdii bola vyrobená až v roku 2018 a neskôr, čo je takisto nutné brať do úvahy. Postupom času sa budú batérie správať takmer zaručene rozdielne a to aj z dôvodu, že sa menila ich konštrukcia a zloženie.
Táto technika totiž naďalej prechádza intenzívnym vývojom v snahe vychytať ich muchy, ako je napríklad životnosť či energetická hustota, ktorá umožňuje poskytovanie vyššieho dojazdu aj pri použití ľahšej batérie. Stránka Recurrent, ktorá poskytla tieto dáta, však dodáva, že ani pri starších elektromobiloch značky Tesla od roku 2012 vyššie neeviduje vplyv rýchleho nabíjania na degradáciu batérie.
Prekvapivá výdrž
Kým niektoré výnimočné kusy zlyhajú prekvapivo skoro, výdrž lítium-iónových batérií je dosť vysoká. Podľa dát americkej automobilky Tesla degradujú batérie jej vozidiel Model S a Model X po 320 000 km v priemere len o 12%. Vážnu degradáciu po mnohých kilometroch nenašli ani nezávislé štúdie, častejšie však dochádza k zlyhaniu konkrétnych modelov, kvôli čomu sa stáva batéria nefunkčnou.
Potvrdzuje predošlé výsledky
Na dáta webu Recurrent sme sa pozreli aj v minulosti, kedy porovnával degradáciu batérií pri pomalom a rýchlom nabíjaní výhradne v prípade vozidiel Tesla. Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y.
Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
AKTUÁLNE: Európska únia ustúpila. Automobilkám vyjde v ústrety s emisiami, elektromobily sklamali
Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zubár varuje pred populárnym trendom: „Zvyšuje riziko rakoviny ústnej dutiny, jazyka a hrtana“
V obývačke môžeš mať poklady za tisíce eur. Tieto vinylové platne sú na Slovensku najhľadanejšie
Poruchy spánku sú na vzostupe. Vedci našli jednoduché riešenie, ukrýva sa v tvojej chladničke
Revolučný objav: Našli stopy po najstaršom dopravnom prostriedku v histórii. Vedci neverili vlastným výpočtom
Bezpečnostný expert: Od 3. svetovej vojny nás delí len jedno. Trump chce mier za každú cenu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
-
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Lepšie spracovaný Hyundai som nevidel. Nové Santa Fe je ako tank, ktorý môžeš šoférovať aj na ceste
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Slováci sa zamilujú. Nový elektromobil veľkej automobilky má dojazd 630 km a Netflix priamo v aute
Americké clá rozpútali výpredaj. Automobilky už prišli o milióny
Štát spustil predaj dlhopisov. Slováci už zainvestovali stovky miliónov
Honda ruší svoje plány. Kľúčový závod sťahuje do úplne inej krajiny
Čína ničí Teslu. Jej predaje sa prepadli na smiešne malé čísla
Mexiko sa pripravuje na sankcie. Krajina sľubuje, že má plán
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zubár varuje pred populárnym trendom: „Zvyšuje riziko rakoviny ústnej dutiny, jazyka a hrtana“
V obývačke môžeš mať poklady za tisíce eur. Tieto vinylové platne sú na Slovensku najhľadanejšie
Poruchy spánku sú na vzostupe. Vedci našli jednoduché riešenie, ukrýva sa v tvojej chladničke
Revolučný objav: Našli stopy po najstaršom dopravnom prostriedku v histórii. Vedci neverili vlastným výpočtom
Bezpečnostný expert: Od 3. svetovej vojny nás delí len jedno. Trump chce mier za každú cenu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené