Degradácia batérií elektrických áut je dlhodobým problémom, ktorý spôsobuje veľkú nespokojnosť zákazníkov. Výmena batérie je totiž nesmierne nákladná a dlhú dobu prevládali informácie o tom, že je najväčšou príčinou zvýšenej degradácie rýchle nabíjanie. Ako ale upozorňuje InsideEVs, podľa novej štúdie v skutočnosti rýchle nabíjanie nie je ani zďaleka tak veľkým problémom, ako sme si dlhú dobu mysleli.

Dáta z tisícov elektromobilov

Počas nového výskumu sa odborníci pozreli na dáta z viac ako 13 000 elektrických áut naprieč Spojenými štátmi a pozreli sa na degradáciu ich batérií a na to, akým spôsobom boli nabíjané. Je nutné dodať, že len 344 z týchto áut využívalo rýchle nabíjanie viac ako 70 % času, avšak z dát vyplýva, že je rozdiel v degradácii prakticky zanedbateľný.

Zároveň je ale odporúčané nevyužívať rýchle nabíjanie vo veľkých horúčavách a snažiť sa udržiavať stav batérie od 5 % do 90 %. Väčšina áut v tejto štúdii bola vyrobená až v roku 2018 a neskôr, čo je takisto nutné brať do úvahy. Postupom času sa budú batérie správať takmer zaručene rozdielne a to aj z dôvodu, že sa menila ich konštrukcia a zloženie.

freepik

Táto technika totiž naďalej prechádza intenzívnym vývojom v snahe vychytať ich muchy, ako je napríklad životnosť či energetická hustota, ktorá umožňuje poskytovanie vyššieho dojazdu aj pri použití ľahšej batérie. Stránka Recurrent, ktorá poskytla tieto dáta, však dodáva, že ani pri starších elektromobiloch značky Tesla od roku 2012 vyššie neeviduje vplyv rýchleho nabíjania na degradáciu batérie.

Prekvapivá výdrž

Kým niektoré výnimočné kusy zlyhajú prekvapivo skoro, výdrž lítium-iónových batérií je dosť vysoká. Podľa dát americkej automobilky Tesla degradujú batérie jej vozidiel Model S a Model X po 320 000 km v priemere len o 12%. Vážnu degradáciu po mnohých kilometroch nenašli ani nezávislé štúdie, častejšie však dochádza k zlyhaniu konkrétnych modelov, kvôli čomu sa stáva batéria nefunkčnou.

Potvrdzuje predošlé výsledky

Na dáta webu Recurrent sme sa pozreli aj v minulosti, kedy porovnával degradáciu batérií pri pomalom a rýchlom nabíjaní výhradne v prípade vozidiel Tesla. Vzorkou pre túto štúdiu boli elektromobily značky Tesla, konkrétne išlo o 6 300 kusov Tesly Model 3 a 4 400 Modelov Y.

Dáta odhalili, že Tesly Model Y, ktoré majú batériu starú 1 000 dní, čiže vyše 2,5 roka, majú mieru degradácie pri pomalom nabíjaní na úrovni okolo 10 %, ich batéria tak stále má niečo vyše 90 % pôvodnej kapacity. Elektromobily, ktoré však nabíjali prevažne na DC nabíjačkách majú batériu v stave takmer 92 % pôvodnej kapacity.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú