Prémiová automobilka mieri s výrobou batérií na Slovensko. V tomto meste minie 200 miliónov na fabriku
V správe sú materiály TASR.
Aktualizované: Postavenie Slovenska ako „veľmoci“ vo výrobe automobilov sa opäť rozšíri. K už existujúcim automobilkám Volkswagen, Kia a Stellantis, ktoré u nás majú svoje výrobné linky, teraz pribudne aj megainvestícia od legendárneho výrobcu športových automobilov Porsche, ktorého dcérska firma už má na Slovensku svoj menší závod.
Ide o vývojové centrum Porsche Werkzeugbau v Hornej Strede, z ktorého ani v budúcnosti nebudú vychádzať hotové automobily. Porsche však v ňom plánuje preinvestovať viac ako 200 miliónov eur.
Porsche Werkzeugbau teraz na Slovensku vyrába napríklad lisovacie stroje na karosérie, overuje vyrobiteľnosť dielcov a pripravuje prototypy výrobných zariadení pre automobilový priemysel.
Presedlajú na výrobu batérií
Prevažná časť slovenskej investície, a to takmer 195 miliónov eur, bude smerovať do projektu sériovej výroby Li-ion batériových modulov pre elektromobily a minimálne šesť miliónov eur plánuje firma vložiť do projektu diverzifikácie produkcie existujúcej prevádzkarne technologického centra, píše TASR.
Vyplýva to z návrhov na poskytnutie investičnej pomoci, ktoré Ministerstvo hospodárstva (MH) SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
Pomôže im aj Slovensko
Porsche by mohlo na investíciu do výroby batérií dostať od štátu investičný stimul vo výške 3,49 milióna eur a na realizáciu projektu zmeny súčasnej prevádzky ďalších 710 000 eur.
Oba investičné stimuly by mali byť vo forme úľavy na dani z príjmu, no o ich pridelení ešte musí rozhodnúť vláda. V priamej súvislosti s investičnými zámermi plánuje Porsche Werkzeugbau vytvoriť 65 nových pracovných miest. Tie by mali podľa podmienok stanovených rezortom hospodárstva pribudnúť do troch rokov od ukončenia investície.
Porsche Werkzeugbau už v minulosti investičný stimul od Slovenska dostala. V roku 2019 podporila vláda jej projekt „Centrum automatizácie a robotizácie automobilovej výroby“ formou dotácie na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok v nominálnej hodnote dva milióny eur.
Pôvodný článok z 26. apríla 2022: Celý koncern VW aktuálne výrazne investuje do elektrických technológií a jedna masívna „finančná injekcia“ by podľa nových správ mala prísť aj na Slovensko. Porsche totiž chce u nás postaviť fabriku na výrobu podzostáv batériových článkov pre elektrické autá. Vybudovanie továrne má stáť zhruba 200 miliónov eur a zrejme začne už do niekoľkých týždňov.
Znovu západ Slovenska
Továreň pritom podľa informácií vyrastie v Horenej Strede, ktorá sa nachádza v okrese Nové Mesto nad Váhom. Masívna investícia tak prinesie stovky nových pracovných miest, avšak znovu na západnom Slovensku.
Nemecká automobilka totiž už má v tejto oblasti vybudované centrum automatizácie a robotizácie, a tak by jej stačilo iba rozšíriť komplex o spomínanú fabriku na výrobu komponentov pre elektromobily. Spustenie výroby novej fabriky sa očakáva už koncom roka 2024.
Táto informácia však otvára ďalšie nadväzujúce otázky. Ak by sa v Hornej Strede kompletizovali batériové packy pre elektromobily, bratislavský závod VW sa môže čoskoro preorientovať na výrobu elektromobilov. Pre koncern VW to znamená mať blízko seba dve dôležité „montážne haly“, jednu na kompletizovanie batérií a druhú na zostavovanie celých elektromobilov.
Elektromobil Porsche Taycan je populárny
Prémiová automobilka Porsche minulý rok riešila pomerne zásadný problém, ktorý ale CEO Porsche Oliver Blume nazval „príjemným problémom“. Objednávky na elektrický Taycan prekročili očakávania samotnej automobilky, čím sa predĺžili čakacie doby na vozidlo až na pol roka.
Aj napriek tomu je ale automobilka vo vyjadreniach o elektromobiloch pomerne opatrná. Okrem luxusných vozov vyrába Porsche aj športiaky a skutočné športové auto nie je iba o rýchlosti. Svoje si o tom myslí aj viceprezident nemeckej prémiovej automobilky Porsche. So súčasnými technológiami vraj ešte nedokážu vyrobiť športový elektromobil takých kvalít, aké má legendárne Porsche 911.

Športiak by totiž mal byť aj dobre ovládateľný, nemal by byť pretáčavý či nedotáčavý a mal by dobre držať na ceste. Faktorov, ktoré definujú špičkový športový voz, je hneď je niekoľko. Legenda menom Porsche 911 tieto faktory spĺňa a pre mnohých ide o svätý grál toho, ako by malo vyzerať sériovo vyrábané, naozaj rýchle auto. Aj americké „muscle cars“ sú rýchle, no veční neprajníci budú namietať, že „vedia ísť iba rovno“.
Najmä tie staršie v zákrutách na európske športiaky výrazne strácajú. Môže za to umiestnenie motora, menej prepracovaný podvozok či celková hmotnosť, ktorá sa nedá oklamať ani pri elektromobiloch, nezávisle od rečí o „nízkom ťažisku“ vďaka akumulátorom v podlahe.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci prídu o populárne TV stanice. Náhradu v HD kvalite už ponúka prvý operátor

Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet

Sú praktické a kúpiš ich za úžasnú cenu. Našli sme najlepšie smart darčeky na slovenskom trhu

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde

Toto by mal mať každý, kto má mobil. Našli sme „zázračnú fóliu“ s unikátnou vlastnosťou regenerácie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

