Svet elektromobilov je dnes nesmierne pestrý. Mestské približovadlá, veľké SUV či iné novinky strieda etalón v podobe Tesly, ktorá má snáď na každý kľúčový segment odpoveď. Model 3, Model Y, Model S či Model X. Všetko sú to kúsky, ktoré inak stále mladú automobilku preslávili do výšin, o akej sa aj tradičným hráčom na trhu s e-autami len sníva.

Necháp ma zle. Tesla nie je niečo, čo nedokáže nikto iný vyrobiť. Skôr je to veľmi dobre nafúknutá marketingová bublina a hlavne prítomnosť tzv. „Muskovho efektu“. Človek, ktorý preslávil Teslu, ktorý jej dal „dušu“ a ktorý elektromobilitu pretlačil k masám a nastolil nový trend automobilového priemyslu.

Všetci však veľmi dobre poznáme Nemcov. Tých Nemcov, ktorí nedajú na svoje automobilky a kvalitu dopustiť. Majú v sebe to hrdé dedičstvo najprémiovejších a technologicky najvyspelejších áut. Keď však prišlo Porsche do sveta hlásiť príchod športového elektromobilu, nepochybujeme, že väčšine motoristických nadšencov stáli vlasy dupkom.

Čo si to v tom Stuttgarte preboha myslia? Krásny zvuk 6 a 8 valcov vymeniť za nejaké bzučanie elektromotora? Blázni! Ak sa však zamyslíš nad prístupom a dlhodobejším plánom Porsche, luxusný a športový elektromobil vôbec nie je zlý nápad. Cieľová skupina existuje a je pomerne veľká a noví motoristi, ktorí chcú skúsiť ekologicky, no stále aj športovo prívetivý dopravný prostriedok, budú z Porsche nadšení.

Teraz si teda ukážme marketingovo a slávou opantaný Taycan 4S trochu detailnejšie. Aj keď som mal auto k dispozícii len na deň, sprostredkujem ti niekoľko mojich kľúčových poznatkov a dojmov.

  • Ako jazdí Taycan
  • V čom sú jeho najväčšie výhody
  • Koľko trvá nabitie batérie na verejnej nabíjačke
  • Aký som mal pocit z interiéru s ovládaním len cez displeje
  • Ako funguje 800 V batériová sústava na palube

Odhoďme papierové špecifikácie najprv zo stola. Mnou testovaná verzia Taycan 4S Performance Battery Plus má 360 kW (490 koní) a točivý moment ohromných 650 Nm. Pri chvíľkovom overbooste dokáže vyprodukovat až 420 kW a mohutných 571 koní. Z 0 na 100 km/h to znamená už za 4 sekundy a z na 200 km/h len 12,9 sekúnd. Bez komentára…

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Toto sú ale 4 sekundy, ktoré človek prežíva úplne inak, ako v nejakom bežnom superšporte so spaľovákom. Tu je výkon instantný, bez najmenšieho zaváhania či čakania pohonnej sústavy na dodanie maximálneho výkonu.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Najvýkonnejší Taycan Turbo S to zvládne na stovku za ešte šialenejších 2,8 sekundy pri maximálnom točivom momente 1050 Nm a overboost výkone 761 koní. Maximálna rýchlosť je ale limitovaná na 250 (Taycan 4S) a 260 km/h (Taycan Turbo). No úprimne? Dostať sa na túto maximálku bude zážitok, ako žiadny iný. Ťažko ho opísať slovami, keď sa do toho oprie pohon všetkých štyroch kolies s elektromotormi na oboch nápravách. Človeka to pri reálnej jazde šokuje.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Úvodné formality a zoznamenie by sme mali, teraz poďme na kľúčové vlastnosti. V prvom rade je to 2-rýchlostná prevodovka spriahnutá s permanentne budeným synchrónnym motorom. Taycan je jediný elektromobil na svete, ktorý má dvojrýchlostnú prevodovku.  Auto zaraďuje druhú rýchlosť okolo 130 km/h pri maximálnej akcelerácii a z niekoľkých šprintov na YouTube vieme, že táto drobná zmena voči bežnej koncepcii pohonu elektromobilov dokáže pri šprintoch a akceleráciách divy. Taycan Turbo 4S disponuje 93,6 kWh batériou. 

Jej najväčšiu výhodu predstavuje fakt, že je založená na 800 V technológii namiesto klasickej 400 V, pričom ide o podobný systém, ako má aj pretekárske Porsche 919 Hybrid, ktorému sa podarilo vyhrať preteky Le Mans trikrát za sebou. Vyššie napätie znamená nielen výrazne vyšší výkon a kratšie nabíjanie, ale vďaka menším prierezom káblov aj menšiu celkovú hmotnosť vozidla.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Najdôležitejšou informáciou je však pochopiteľne dojazd. Podľa metodiky WLTP sa dojazd tejto verzie pohybuje na úrovni 381 – 450 kilometrov, pričom spotreba činí približne 26 kWh na 100 km. Ak niekto plánuje testovať limity Taycanu 4S čo sa týka dojazdu, 400 km vôbec nie je neprekonateľná hodnota. Mne sa celkový dojazd nepodarilo otestovať, auto sme mali len krátko, no pri vyslovene športovej jazde to viac ako 200-250 km určite nebude. Spotrebu som mal okolo 29-30 kWh / 100 km. 

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Pre čo najväčšie prispôsobenie jazdy sú k dispozícii tri režimy – Normal, Sport a Range. V prvom spomenutom dosahuje vozidlo dokonalú rovnováhu medzi efektívnosťou a dynamikou a je vhodný na každodenný každý štýl jazdy. V režime Sport je všetko podmienené športovému charakteru Taycan.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Pri režime Range (majitelia ho budú zrejme používať naozaj len v krajnom prípade) je celé vozidlo vyladené pre maximálnu učinnosť a dojazd, pričom obmedzená je maximálna rýchlosť na 110 km/h aj klimatizácia. 

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Vysoká úroveň prepracovanosti Porsche Taycan je vidieť aj na rekuperačnom systéme, ktorý dokáže regenerovať až 90 % brzdnej energie. Počas aktívneho brzdenia je teda najskôr prítomná rekuperácia a mechanická brzda sa púšťa do hry len vtedy, kedy je potrebné silnejšie brzdenie.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Výrobca uvádza, že pri rekuperačnom brzdení z 200 na 0 km/h dokáže vozidlo získať až ďalšie 4 kilometre dojazdu. Do takýchto extrémov sme až nezašli, no na Penzinskej babe sme dokázali smerom dole získať aktívnym brzdením a športovejšou jazdou okolo 2 km dojazdu. 

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Porsche Taycan podporuje rýchle DC nabíjanie pri výkone 270 kW, ktoré dokáže nabije batériu z 5 % na 80 % za 22,5 minúty. Na doplnenie 100 kilometrov dojazdu však pri takomto výkone stačí batérii mnou testovaného modelu neuveriteľných 5,5 minúty nabíjania, za čo vďačí najmä spomínanej 800-voltovej architektúre.  

Pri pomalšom, 50 kW DC nabíjaní potrebuje na rovnaké doplnenie batéria 28 minút a z 5 % na 80 % sa pri takomto výkone nabije za 93 minút. Čo sa dodávanej domácej 11 kW AC nabíjačky týka, tá potrebuje na plné dobitie auta z 0 na 100 % až 9 hodín.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

A aké je Porsche Taycan na cestách? Fenomenálne! Ľahké (relatívne vysokú hmotnosť 2295 kg skvelo filtruje nastavenie podvozku), výborne padne do ruky a aj pri elektrickom aute cítiť bez najmenších pochýb rukopis Porsche.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

K agilite a športovému charakteru veľmi pomáha aj natáčanie zadnej nápravy, ktoré nielenže zlepšuje manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach v meste, pri športovej jazde dodáva vodičovi pocit istoty a sebavedomia pri agresívnej jazde zákrutami.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Je to síce trochu iný zážitok, ako v superšporte so spaľovacím motorom, no je to asi prvý elektromobil na svete, ktorý sa vôbec nebojí čistokrvnej športovej jazdy a dokonca ťa k tomu konštantne vyzýva. 

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Vzhľadom k tomu, že sa jedná o plnokrvnú nemeckú športovú limuzínu s dĺžkou viac ako 5 metrov, Porsche nezabudlo ani na integráciu komfortných prvkov výbavy a niekoľkých asistenčných systémov. Je tu klasicky prediktívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu, sledovanie dopravných značiek či sledovanie mŕtveho uhla. Jednoducho povedané, je tu všetko, čo by si v aute za takmer 100 000 mohol očakávať.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Interiér je potom niečo, čo asi veľmi ľahko závidí každý výrobca elekromobilov. Typické luxusné materiály a podpis Porsche cítiť všade.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Dominantu bez pochýb predstavujú až 4 displeje, z ktorých 3 sú primárne orientované na vodiča a umožňujú mu ovládať vozidlo. Infotainment ako taký je veľmi jednoducho vytvorený a Porsche sa zbytočne nehralo s grafikou či špeciálnymi vlastnosťami. 

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Infotainment je teda minimalistický v tom dobrom slova zmysle a skutočne veľmi rýchlo sa zvyká na ovládanie. Klimatizácia, prepínanie audia či rýchle skratky sú situované v displeji nižšie v stredovej časti, kde to chce chvíľu zvyku, avšak toto ovládanie ako problém rozhodne nevidím.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Práve naopak, futuristickému charakteru Taycanu to bez pochýb prospieva. Ak niekoho budeš viezť a prvýkrát si doň sadne, garantujem, že interiér ho po exteriéru šokuje veľmi. Viac ti k hlavnému displeju a možnostiam poviem aj na videu nižšie.

Špecialitou je však displej pre spolujazdca, ktorý je predvolene zapnutý len ak niekto sedí na sedadle, no zapnutie sa dá v nastaveniach vynútiť aj manuálne. Spolujazdec má tak možnosť meniť cez svoj displej rádio, prehrávané médiá, pozrieť si spotrebu či cieľ v navigácii, respektíve sledovať kľúčové prvky auta, ako dojazd, zrýchlenie či spotrebu. 

Letmým pohľadom sa presunieme na exteriér, ktorý je taký zásadný pútač pohľadov okolia, ako už dávno žiadne auto na slovenských cestách. Taycan si jednoducho pýta pozornosť okoloidúcich, ktorí len neveriacky sledujú, čo to za „tiché“ Porsche práve presvišťalo okolo nich.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Je hlavne krásna zadná časť so spojenými LED svetlami, ktoré vytvarajú unikátny svetelný podpis, alebo v druhom rade predok, kde dominujú Matrix LED svetlomety s ikonickým štvorbodovým denným svietením na každej strane. Porsche Taycan je krásne auto, ešte krajší športiach a rozhodne najkrajší elektromobil na trhu.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Čierna farba umocňuje črty auta, no ja osobne by som predsa len siahol po famóznej bielej farbe v kombnácii s čiernymi 19-palcovými diskami. Taycan jednoducho chce a potrebuje vyzývať ľudí na úpenlivé pohľady a predvádzať svoju výnimočnosť na verejnosti. Nie je na tom nič egoistické, len je to  typické Porsche.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Zhodnotenie 

Už vyššie som sa snažil naznačiť, že aktuálne niet krajšieho elektromobilu na trhu a dokonca si dovolím tvrdiť, že ak niekto hľadá prémiový elektromobil, Porsche je cesta, akou by sa mal vydať. Žiaľ, pre Teslu mám zlú správu – aj napriek ohromnej fanúšikovskej základni a pokročilým technológiám, Američania ešte stále majú čo doháňať, keď príde na lámanie chleba a celkový pocit z auta.

Samozrejme ako každého iné auto, ani Taycan nie je dokonalý, no svoje neduhy perfektne maskuje šokujúcimi atribútmi a puncom exkluzívneho a nekompromisného luxusu.

O technických atribútoch sa potom ani netreba baviť, keďže Nemci absolútne dokázali svoje majstrovstvo pretaviť aj do športového elektromobilu. Keď si sadneš do Taycanu a prvýkrát šliapneš na plyn, všetky predsudky o elektromobiloch, ich tichosti či „klamlivej“ ekologickosti rýchlo zmiznú z tvojho slovníka. Vážení, toto je budúcnosť a je pekelne rýchla!

Recenzie