ROZHOVOR: Matej dal menej ako 100 € za 10 000 km. Aké je mať Teslu, keď bývaš v paneláku?
Vedel by si si predstaviť život s elektromobilom, kedy by si bol odkázaný nabíjať ho výhradne na verejných nabíjačkách? Ak je tvoja odpoveď nie a v duchu si hovoríš, že takýmto spôsobom sa ani nemôže dať fungovať, dnešný rozhovor ťa presvedčí o opaku.
„Panelákoví ľudia“ to majú s vlastnením elektromobilov rozhodne ťažšie než ľudia žijúci v rodinnom dome. Paneláky, ku ktorým prislúchajú garážové miesta, sú na tom ešte celkom dobre – majiteľ elektromobilu si môže dať nabíjačku nainštalovať do garáže a funguje tak rovnako, akoby žil v rodinnom dome. Čo však tí, ktorí majú pred bytovkou iba parkovisko a nemajú tak možnosť domáceho nabíjania? Dá sa vôbec takýmto spôsobom fungovať?
Matej Paluš je majiteľom Tesly Model 3, ktorý okrem iného zdieľa svoje zážitky a príbehy so života s Teslou na svojom blogu „Život s Teslou“ nás presvedčil, že aj človek bez možnosti domáceho nabíjania môže vlastniť elektromobil, môže ho využívať úplne plnohodnotným spôsobom a na prevádzkových nákladoch ušetriť
V rozhovore sa dozvieš:
- Prečo sa Matej rozhodol kúpiť si elektromobil aj napriek tomu, že rátal s istými obmedzeniami pri nabíjaní
- Ako veľmi a či ho vôbec obmedzuje fakt, že je odkázaný len na nabíjanie na verejných staniciach
- Ako sa zmenil jeho pohľad na elektromobil po niekoľkých mesiacoch používania
- Na čo by mali myslieť všetci budúci majitelia elektromobilov, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma
- Koľko ho stojí energia na prejdenie 100 km
- Ako vníma rastúci trend elektromobility a či sa obáva problémov spojených s pribúdaním elektromobilov na cestách
- Prečo by už elektromobil nevymenil za spaľovák
Loading…
Ľudia z panelákov to majú s vlastnením elektromobilu výrazne zložitejšie, než ľudia žijúci v domoch. Čo bol teda pre teba ten prvotný impulz zadovážiť si elektromobil, aj napriek tomu, že žiješ v paneláku a s nabíjaním to tak máš pochopiteľne zložitejšie?
Prvotný impulz u mňa nastal, keď Tesla predstavila svoj Model 3 v roku 2016. Odvtedy som začal elektromobilitu sledovať a počas nasledujúcich rokov som bol stále viac presvedčený, že si nikdy nekúpim auto na spaľovací pohon. Tesla bola veľmi dlho pre mňa vzdialeným snom, hlavne kvôli cene.
Ale elektromobilitu som niekoľko rokov vnímal a sledoval jej postupný rozvoj. Aj keď žijem v paneláku, tak ponuka obrovského množstva nabíjačiek v meste kde bývam, ma nakoniec presvedčila, že to bude dobrá voľba, aj keď „vlastnú zástrčku“ nemám.
Vybral si si Model 3. Zvažoval si pred kúpou aj iné elektromobily? Prečo si nakoniec siahol po Tesle a nie skôr po nejakom malom mestskom elektromobile?
Pred samotnou kúpou Tesly Model 3 som zvažoval aj ID.3 od Volkswagenu. Keďže som získal na Slovensku dotáciu na elektromobil, musel som sa vojsť do limitu 50 000 € za auto. Problémy spojené s uvedením ID.3 ma nakoniec od neho odradili a uvedomil som si, že do limitu pre dotáciu sa vojde aj Tesla Model 3 Standard Range plus – síce s menším dojazdom, ale na 95 % ciest mi to stačí.
Malobaterkáč som ani nezvažoval, mám totiž len jedno auto a to ma musí dopraviť ako po meste, tak aj v prípade keď idem do iných štátov. Navyše s Teslou si kupujete aj sieť Superchargerov, ktoré vás pri dlhých cestách podržia. A to je naozaj obrovská výhoda oproti iným značkám.
Určite si musel zhodnotiť isté „pre“ a „proti“, ktoré by ti priniesla výmena spaľovacieho auta za elektromobil. S akými výhodami a nevýhodami si pred kúpou rátal?
Pre mňa má elektromobil od začiatku hlavne výhody, ktoré sa mi po kúpe auta naozaj potvrdzujú. Jazdím za oveľa menšie náklady, nemusím chodiť na pravidelné servisné prehliadky, jazdu v elektromobile si neustále užívam a v neposlednom rade mám auto, ktorého cena klesá oveľa pomalšie, ako autu so spaľovacím motorom.
Dotáciu, ktorú som na auto dostal, bola už len takým finálnym impulzom, ktorý ma utvrdil v tom, že si elektromobil chcem kúpiť. Jediná nevýhoda, ktorú pociťujem s autom na baterky je, že človek musí jednoducho stále myslieť, kde bude na cestách nabíjať a plánovať tak cestu dopredu. Úprimne povedané, je to niekedy naozaj únavné, ale situácia na cestách sa neustále zlepšuje a preto sa zmenšuje aj úzkosť z toho, že človek nebude mať auto kde nabiť.
Odmenou za toto plánovanie je potom obrovská úspora v nákladoch na pohonné hmoty. Asi najväčšia nevýhoda, ktorú som zažil v súvislosti s dojazdom bolo, keď sme v zime šli približne 200 km na ubytovanie, kde sa nedalo nabíjať. Keďže auto nemôžem so 6 % batérie nechať cez noc v mrazoch, musel som ísť ešte na verejnú nabíjačku dobiť nejaké kWh.
Kamarát, ktorý tam prišiel na aute so spaľovacím pohonom samozrejme nič takéto nemusel riešiť a mohol kľudne večer oddychovať. Myslím si ale, že do budúcna sa to bude posúvať k lepšiemu a skoro všetky hotely/ubytovania budú s možnosťou nabíjať, takže to potom bude s elektromobilom ešte pohodlnejšie.
Zmenilo sa nejako tvoje zmýšľanie, respektíve, prehodnotil si za ten čas výhody a nevýhody spojené s vlastníctvom elektromobilu?
Myslím, že sa skôr utvrdzujem v tom, že elektromobilita je pre mňa budúcnosť. Samozrejme, keď budem niekedy v nasledujúcich rokoch hľadať bývanie, budem sa snažiť nájsť také, kde budem môcť aj kedykoľvek nabíjať. Nie je to ale niečo, bez čoho by sa nedalo žiť. Jednoducho musí človek len viac plánovať cesty, ako keď má vlastnú garáž zo zástrčkou.
Už v úvode si nám spomínal, že nemáš garáž a ani vlastnú nabíjačku, si teda odkázaný na nabíjanie na verejných staniciach. Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň alebo týždeň? Kde svoju Teslu nabíjaš a ako často musíš počas týždňa nabíjať?
Zatiaľ som si so svojim autom veľa „bežných“ dní neužil, v práci fungujeme na homeoffice a preto auto zatiaľ nevyužívam na každodenné dochádzanie do práce. V každom prípade, snažím sa vždy nabíjať tam, kde trávim nejaký čas. Napríklad, keď ideme na nákup, tak si počas toho nabijem auto. Keď ideme niekam na kávu, do reštaurácie, tak tiež nabíjam auto, ak je možnosť. Verejnú nabíjačku mám aj pár minút od svojho bytu, takže veľakrát idem na ňu, počas nabíjania si idem zabehať a vrátim sa k autu s plnou baterkou.
Ďalšou vecou je, že som odkázaný na verejných poskytovateľov energie a preto nechodím tam, kde je to zbytočne drahé. Mnoho poskytovateľov malo a stále má AC nabíjanie za priaznivé ceny, niektoré supermarkety majú nabíjanie úplne zadarmo a zároveň využívam aj voľné kWh, ktoré mám na Tesla Superchargeroch.
S mojim celkom nízkym denným počtom kilometrov nemusím nabíjať neustále. Na jedno nabitie do 90% dokážem ísť cca 230 km (v zime) až 310 km (v lete), preto niekedy nabíjam síce viackrát za týždeň (ak sme šli na nejaké výlety), ale niektoré týždne nenabíjam vôbec, pretože som toľko nenajazdil.
Ako veľmi ťa teda obmedzuje takýto spôsob fungovania?
Toto fungovanie bez domácej nabíjačky má v zásade 3 obmedzenia, ktoré som za ten čas spozoroval. Prvé nastáva, pokiaľ potrebujem ísť cez víkend na nejaký výlet hneď ráno a je to ďalej ako 250 km (cesta tam a naspať). Keďže chcem ráno vyrážať s takmer plnou baterkou, musím deň predtým naplánovať nabíjanie tak, aby som na druhý deň vyrážal už bez nejakých zastávok na nabíjačke.
Preto som niekedy jednoducho v piatok podvečer šiel na nabíjačku a nabil som si tam auto tak, ako som potreboval. Zase som sa to ale snažil spojiť s nákupom či behom, aby som nemusel v aute sedieť a „plytvať“ čas. Nie je to nič hrozné, ale musím jednoducho na stav baterky pred výletom myslieť.
Druhé obmedzenie nastáva, keď už som na dlhej ceste a v zime idem napríklad niekam 200 km a potom sa budem 200 km vracať naspäť. Pri takejto ceste jednoducho niekde po ceste musím stáť a minimálne 30-40 minút tam nabíjať. Je to síce vec, ktorá by sa niekomu mohla zdať nepredstaviteľná, ale šiel som do toho s tým, že takto to niekedy bude vyzerať a preto ma to už ani nejak netrápi. Jednoducho si dám niekde dlhšiu pauzu a pokračujem v ceste.
Posledné obmedzenie je, keď sa vrátim z dlhej cesty domov a mám baterku pod 10%. Viem, že doma si to nenabijem a musím riešiť, ako to spraviť po príchode domov, ktorý môže byť často aj neskoro večer. Naozaj nie je dobré pre baterku auta nechávať ju cez noc pod 10 %, preto radšej aplikujem postup, že niekde po ceste dobijem o trochu viac, aby som doma po príchode nepotreboval ísť ešte na nabíjačku. Niekedy sa to ale nepodarí správne vypočítať a jednoducho večer to idem ešte na chvíľu nabiť. Stalo sa mi to za prvý polrok používania raz.
Čo by mal mať jednoznačne na pamäti niekto, kto si chce kúpiť elektromobil, no býva v paneláku?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Na čo by mali myslieť všetci budúci majitelia elektromobilov, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma
- Aké sú doterajšie náklady na nabíjanie po prejdení takmer 10 000 km
- Koľko stojí Mateja energia na prejdenie 100 km
- Ako vníma rastúci trend elektromobility a či sa obáva problémov spojených s pribúdaním elektromobilov na cestách
- Prečo by už elektromobil nikdy nevymenil za spaľovák
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Rozhovor so Slovákmi, ktorí dobyli Hollywood: Pracovali sme na Star Wars, všetko zmenila jedna vec
Na slovenské školy útočí nebezpečná skupina ľudí. Expert Microsoftu vysvetlil jej zámer, toto odporúča
Slováci robia pri kúpe smartfónu triviálnu chybu. Tento dôležitý parameter nesmieš nikdy prehliadnuť (+RADY)
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Expert na hry pre FonTech: Najviac do hier vrážajú 40-ročné ženy, budúci herný trend mnohých šokuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Expert na dlhovekosť, ktorý sa dožil 105 rokov: „Starnutie je len ilúzia. Ak sa cítite staro, je to vaša vina“
Metabolická flexibilita je kľúčom k dlhovekosti: „Nedá sa kúpiť v genetickej lotérii“ (ODBORNÍK)
Obľúbený tuk na varenie zvyšuje riziko predčasného úmrtia. Vedci prekvapili v novej štúdii
Bitcoin má 2 možné scenáre: Analytici priblížili, kam bude smerovať jeho cena
Autá by mohli STK absolvovať každý rok: Nový návrh znepokojuje slovenských vodičov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- VIDEO: Toto bude najkrajšie SUV slávnej značky. Škoda ukázala novú elektrickú beštiu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- VIDEO: Dron odhalil megatováreň BYD pre vyše 100-tisíc ľudí, bude väčšia ako Nitra
- Vedci varujú pred katastrofou: Ťažba kľúčovej suroviny ohrozuje ľudí a prírodu
Apple dostal vo Francúzsku multimiliónovú pokutu. Dôvodom bolo porušenie súkromia
Partnerstvo Renault-Nissan sa mení. Nový šéf japonskej automobilky mení pravidlá
Japonsko sa pripravuje na katastrofu. Zemetrasenie s takouto silou môže zničiť takmer polovicu ekonomiky
Colníci v USA získavajú prístup k tvojim dátam. Vieme, ako sa pred cestou pripraviť
Veľký operátor rozdáva exkluzívny obsah zadarmo. Takto ho získaš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Expert na dlhovekosť, ktorý sa dožil 105 rokov: „Starnutie je len ilúzia. Ak sa cítite staro, je to vaša vina“
Metabolická flexibilita je kľúčom k dlhovekosti: „Nedá sa kúpiť v genetickej lotérii“ (ODBORNÍK)
Obľúbený tuk na varenie zvyšuje riziko predčasného úmrtia. Vedci prekvapili v novej štúdii
Bitcoin má 2 možné scenáre: Analytici priblížili, kam bude smerovať jeho cena
Autá by mohli STK absolvovať každý rok: Nový návrh znepokojuje slovenských vodičov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené