Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobil v zime prejde na jedno nabitie menej kilometrov než v lete. Ako píše Electrek, Nóri sa teraz pozreli na zimný dojazd najmodernejších elektromobilov a pokles oproti hodnotám WLTP v niektorých prípadoch zarazil aj nás.

Testy reálneho dojazdu vykonávané Nórskou automobilovou asociáciou patria k tým najobjektívnejším, aké môžeme nájsť. Organizácia absolvuje rovnakú trasu v rovnakých podmienkach s vybranými vozidlami v zime aj v lete, a tak môžeme objektívne zhodnotiť skutočný pokles dojazdu počas zimy.

Niektoré prémiovky totálne pohoreli

Testu sa tentokrát zúčastnilo 29 elektromobilov, medzi ktorými sa nachádzali Tesly, viaceré čínske modely, ale aj elektrické autá tradičných automobiliek ako BMW, Mercedes alebo VW. Teplota sa počas testu pohybovala v rozmedzí -5 až -10 stupňov Celzia, uvádza Motor.no.

Absolútne najlepšie spomedzi všetkých testovaných vozidiel si viedla Tesla Model S Standard, ktorá ako jediná dokázala prejsť na jedno nabitie cez 500 km. Model S urazil presne 530 km, pričom WLTP hodnota udáva 634 km na jedno nabitie. Pokles teda predstavuje prijateľných 16,4 %.

Elektromobil s druhým najlepším dojazdom podľa WLTP (614 km) bol Mercedes EQE 300. Ten ale v reálnych podmienkach v zime dokázal prejsť „iba“ 409 km, čo predstavuje pokles až 33,4 %. Dojazd cez 400 km na jedno nabitie je stále viac než dostatočný, najmä v kombinácii s rýchlym 170 kW nabíjaním, ktoré Mercedes podporuje. Miera poklesu je však zarážajúca, nakoľko sa jedná o luxusné auto, ktoré by si v zime mohlo viesť o niečo lepšie.

Veľmi milým prekvapením bol výkon čínskeho elektromobilu Maxus Euniq 6 z dielne koncernu SAIC. Tento elektromobil by mal podľa WLTP prejsť 354 km na jedno nabitie, no v reálnych podmienkach urazil 317 km, čo predstavuje najnižší pokles spomedzi všetkých testovaných modelov na úrovni 10,4 %.

Pravdou ale je, že Maxus zaostáva z hľadiska spotreby. Elektromobil disponuje 70 kWh batériou a z hľadiska dojazdu sa mu vyrovnali aj autá s podstatne menšími akumulátormi.

Suverénne najhoršie si viedla Toyota bZ4X s pohonom jednej nápravy, kde predstavuje pokles reálneho dojazdu (323 km) oproti WLTP dojazdu (503 km) až 35,8 %.

Dojazd v zime neznižuje iba chlad

Porovnania zimného a letného dojazdu elektromobilov máme za sebou aj v redakcii. Detailne sme sa na všetky dôvody pozreli pri Renault Megane E-Tech. Zatiaľ čo v lete sme dosiahli dlhodobú spotrebu približne 20 kWh/100 km, v zime bola o niečo vyššia – 24,2 kWh/100 km. Prevažnú časť jázd tvorili diaľnice. Dôkazom toho je aj nájazd cez 4 000 km za mesiac.

Po diaľnici sme pritom jazdili rýchlosťami 120-130 km/h, v zime jednoducho elektromobil „žerie“ viac. Palubný počítač tak v zime ukazoval dojazd pri plnom nabití okolo 240-250 km. Oproti letnému dojazdu je to pokles o 50 km, čo na druhú stranu nie je až také kritické.

Čo všetko spôsobuje zvýšenie spotreby? 

  • Zimné pneumatiky zvyšujú spotrebu o cca 1 kWh/100 km
  • K vyššej spotrebe prispieva aj kúrenie interiéru
  • V chladnom počasí je nutný ohrev batérie, ktorý takisto zvyšuje spotrebu
  • Poveternostné podmienky ako dážď či sneženie majú na spotrebu najvýraznejší vplyv

Pri teste zimných a letných pneumatík sme dospeli k výsledku, že zimné pneumatiky oproti letným zvyšujú za rovnakých podmienok spotrebu iba o 5 %.

Oveľa výraznejší vplyv na vyššiu spotrebu mali poveternostné podmienky ako dážď alebo sneženie. Za hustého dažďa narástla spotreba až o 11 %, respektíve o 25 % na letných pneumatikách. Zimné obutie tak dlhodobo zvyšuje celkovú spotrebu, no v kritických podmienkach, ktoré sú cez zimu pomerne bežné, sa zimné obutie správa lepšie aj z hľadiska spotreby.

Mário Šimovič/FonTech

Miene nás však zaskočila mestská zimná spotreba, ktorá bola až prekvapivo vysoká. To ale nie je vyslovene problém Renaultu, ale celkovo všetkých elektromobilov. Mestské jazdy sú totiž kratšie a trvajú iba pár minút. Zakaždým ale musí auto vyhriať batériu a pre maximálny komfort aj interiér, čo výrazne vplýva na spotrebu vozidla.

Pokojne sa tak môže stať, že pri jazde v meste dosiahneš vyššiu spotrebu ako jazdou po diaľnici. V ideálnych podmienkach to má elektromobil presne naopak, a teda že v meste je spotreba najnižšia. S Meganom sme po Bratislave jazdili so spotrebou vyše 26 kWh/100 km, pričom 30 km nájazd tvorilo 5 samostatných jázd. Rovnako sa ale v zime správali aj iné elektromobily, pri kratších presunoch v rámci mesta mali vyššiu spotrebu než pri diaľničnom tempe.

Cenovo výhodnejší aj pri vyššej spotrebe

S vyššou spotrebou sa pochopiteľne dvíhajú aj náklady na jazdu a väčšinu motoristov zaujíma, či je elektromobil aj v zime lacnejší na prevádzku oproti autu so spaľovacím motorom. Spaľováky totiž majú v zime len nepatrne vyššiu spotrebu, nakoľko na vykurovanie používajú odpadové teplo z motora. Motor je ale takisto potrebné zahriať a v zime mu to trvá dlhšie. Počas tohto procesu je spotreba vyššia, no následne sa už prakticky nelíši oproti tej letnej.

Aj v zime je vo väčšine prípadov elektromobil výhodnejší na prevádzku. Vyššie náklady sú pri elektromobile iba pri najrýchlejšom DC nabíjaní, avšak v tomto prípade sme nekalkulovali s najnižšími možnými cenami, ale s priemerom. Podľa nového cenníka ZSE Drive dokážu elektromobilisti nabíjať na DC stojanoch už od 0,29 €/1 kWh a v takomto prípade by aj najrýchlejšie nabíjanie vyšlo lacnejšie než tankovanie.

Ceny za elektrinu, respektíve nabíjanie sú variabilné, čo sa pri cenách pohonných hmôt nedeje, teda nie tak výrazne ako pri cenách nabíjania. V drvivej väčšine prípadov sa elektromobil nabíja doma, respektíve na pomalšej a lacnejšej AC nabíjačke.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú